زنجان-پژوهش، رابطه بین دانشگاه و صنعت و نقش تاثیر گذار دانشجو در این مسیر و به ویژه اقتصاد مقاومتی همواره مورد تاکید بسیاری از مسوولان در همایش ها و دانشگاه ها است اما هنگامی که پای صحبت مخترعان و پژوهشگران می نشینیم در مقام عمل این واژگان معنای دیگری پیدا می کند.

پژوهش به سمت انزوا می رود/آفت مدرک گرایی بلای جان دانشگاه

قدس آنلاین- رقیه الماسی: پروفسور علی رمضانی استاد شیمی دانشگاه زنجان و پژوهشگر برگزیده بیست و ششمین جشنواره بین المللی خوارزمی، عضو بنیاد ملی نخبگان و استاد برجسته شیمی کشور در شاخه آلی به تشخیص انجمن شیمی ایران است.

بعید است شخصی همشهری استاد رمضانی باشد و وی را نشناسد. گرچه وی بر این باور است که به دلیل نبود ارتباط پژوهشگر با جامعه، نخبگان به انزوا میروند اما اجرای ده ها طرح پژوهشی، بنیادی و کاربردی، سه طرح پژوهشی کاربردی در زمینه صنعت روی و فلزات غیرآهنی با حمایت مالی سازمان برنامه بودجه استان زنجان و وزارت صنایع و معادن و یک طرح پژوهشی کاربردی در زمینه پتروشیمی را در کارنامه خود دارد.

هنگامی که از وی در خصوص پژوهش سوال می کنیم گفتنی هایی دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

هزینه اختراع بالاست

دکتر رمضانی با اشاره به اینکه برخی از اقدام ها در حیطه پژوهش های بنیادی صورت گرفته است، می گوید: اعتبار برخی از پژو هش های انجام شده از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران و به سفارش های سازمان هاست.

 وی که ۲۰ اختراع در داخل و خارج از ایران به ثبت رسانده است و سه مورد آن به تأیید سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران و یک مورد از اختراعات نیز در اداره ثبت اختراعات آمریکا رسیده است، می گوید: هزینه ثبت اختراع بسیار بالاست و ثبت هر اختراع بین المللی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه در بردارد.

رمضانی در خصوص ثبت اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا می افزاید: این اختراع که موضوع پایان نامه دو نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان در خصوص افزایش و برداشت بهینه از مخازن نفت بود با حمایت این ستاد به ثبت رسید.

ارتباط دانشگاه با صنعت قطع است

وی نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه را از جمله مشکلات بنیادین در حوزه پژوهش های بنیادین از جمله نقش نداشتن بخش های کشاورزی و صنعت در تربیت دانشجو عنوان می کند.

پژوهشگر برتر استان زنجان، تأسیس دانشگاه های متعدد را توسط ارگان های دولتی و خصوصی که عمدتاً اقدام به جذب دانشجویانی که توانایی کمتری در کسب علم و دانش دارند، کار نامناسبی ارزیابی می کند و می افزاید: دانشجویان بر جسته باید در دوره کارشناسی، مورد حمایت بخش های فعال کشور اعم از کشاورزی و صنعت باشند.

وی حمایت بخش صنعت و کشاورزی از دانشجویان برجسته را گام مؤثری در جهت آموزه های کاربردی و تربیت کارآفرینان می داند.

 دانشجویان تیزهوش فعالیت اجتماعی ندارند

رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان با تأکید بر اینکه دانشجویان تیزهوش و برجسته عمدتاً پس از گذراندن دوره کارشناسی از شرکت در آزمون ارشد و دکتری در ایران امتناع می کنند، می افزاید: متأسفانه دانشجویان تیزهوش، فعالیت اجتماعی ندارند و هوش هیجانی شان رشد پیدا نمی کند و این امر خطر بزرگی است که معمولاً در رشته های غیرپزشکی نمود دارد.

رمضانی، مهاجرت و به نوعی فرار مغزها را در دانش آموختگان دانشگاهی در رشته های غیرپزشکی نگران کننده عنوان می کند و می افزاید: جامعه باید قدر این نخبگان را بداند و سازمان ها و ادارات در دوره تحصیل دانشجو درصدد حمایت و جذب آنان برآیند.

 رشته های غیرپزشکی در حال نابودی است

وی با تأکید بر اینکه رشته های غیر پزشکی در حال نابودی است، می گوید: متأسفانه به دلیل ارتباط نداشتن پژوهشگر و دانشجوی خلاق در جامعه، تحصیل کنندگان و پژوهشگران این رشته ها که معمولاً از نخبگان و افراد برجسته نیز بشمار می آیند، مهاجرت کرده یا به انزوا می روند.

این پژوهشگر فعال استان زنجان با اشاره به اینکه مدرک گرایی آفتی است که به جان جامعه افتاده است، ابراز می دارد: افزایش قارچ گونه دانشگاه ها تخریب نیروهای برجسته است و تعریف نشدن حد نصاب در دانشگاه ها در آینده نه چندان دور به پژوهش های آینده آسیب جدی خواهد زد.

 تخصیص بودجه های پژوهشی به دانشگاه های پایتخت
پروفسور رمضانی با اشاره به اینکه دانشگاه هایی که در استان های کوچکتر قرار دارند از نظر تخصیص بودجه های پژوهشی و فناوری مورد بی مهری قرار می گیرند، می گوید: متأسفانه تمرکز بیش از حد امکانات پژوهشی در دانشگاه های بزرگ و با نفوذ در پایتخت و توزیع ناعادلانه این اعتبارات مشکلی را حل نمی کند.

وی با اظهار تأسف از اینکه برخی از ارگان ها و دستگاه ها ترجیح می دهند، کارهای پژوهشی را به دانشگاه های بزرگ ارجاع دهند، اضافه می کند: اقدام این ارگان ها سبب تضعیف دانشگاههای کوچک خواهد شد.

رمضانی با اذعان به اینکه دانشگاه نسل سوم که امروزه به عنوان دانشگاه کارآفرین مطرح است، می گوید: دانشگاه به تنهایی نمی تواند، بار مسؤولیت و آموزش دانشجو را به دوش بکشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.