پایگاه خبری آمریکایی کرون به نقل از فدریک کاگان ژنرال بازنشسته آمریکایی نوشت: ترامپ کاری آسانی را در افغانستان در پیش رو ندارد و نادیده گرفتن حضور نظامی آمریکا در این کشور تاثیرات منفی را در پی خواهد داشت.

ترامپ کار آسانی در "افغانستان" نخواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، هم اکنون جنگ در افغانستان با شکست مواجه شده و شهروندان آمریکایی آگاهی چندانی از وضعیت این جنگ ندارند و حتی برخی این را یک جنگ فراموش شده می‌دانند. 
 
پایگاه خبری کرون نوشت: جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا برای این کشور بوده و هم اکنون آمریکا وارد شانزدهمین سال حضور نظامی‌اش در افغانستان شده است. 
 
از آغاز لشکرکشی آمریکا در سال 2001 میلادی به افغانستان، 2 رئیس جمهور آمریکا جنگ افغانستان را رهبری و مدیریت کرده و حالا دونالد ترامپ رئیس جمهور منتحب این کشور سومین فردی است که به زودی مسئولیت و رهبری این جنگ را به عهده می‌گیرد. 
 
در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، نه دونالد ترامپ و نه «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها طرح‌ جدیدی را برای شکستن بن بست جنگ در افغانستان ارائه نکردند. 
 
با این حال با گذشت بیش از یک‌ونیم دهه از حضور نظامی آمریکا در افغانستان، جنگ در افغانستان ادامه دارد و حدود 10 هزار سرباز آمریکایی مشغول آموزش و مشاوره به نیروهای ارتش و پلیس افغانستان هستند. 
 
آمریکا امیدوار است که روزی نیروهای امنیتی افغانستان توانایی مقابله در برابر طالبان را داشته باشند و زمینه گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان فراهم گردد تا خشونت‌های جاری در این کشور پایان یابد. 
 
اکنون باتوجه به اینکه ترامپ سکان هدایت این جنگ را برعهده خواهد کرد، باید دید نیروهای آمریکایی چه راهکاری را در افغانستان در نظر خواهند گرفت و چرا آینده افغانستان مبهم است؟ 
 
در حالی که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا یکی از منتقدین جنگ عراق بود اما بارها جنگ جاری در افغانستان را حیاتی خوانده است. 
 
پس از آنکه اوباما در سال 2009 میلادی به کاخ سفید راه یافت، در همان روزهای اول برنامه‌های واشنگتن را در افغانستان و پاکستان شکست خورده اعلام کرد و گفت می‌خواهد این وضعیت را ترمیم نماید. 
 
در گام نخست اوباما برای وادار ساختن طالبان به میز مذاکره میزان نیروهای آمریکایی را در افغانستان 3 برابر افزایش داد اما این عمل باعث نشد طالبان میز مذاکره را بپذیرد. 
 
همچنین پاکستان هم به عنوان پایگاه‌های امن گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان باقی ماند. 
 
اوباما در دسامبر سال 2014 میلادی ماموریت نظامی آمریکا را در افغانستان پایان بخشید و شماری زیادی از نظامیان کشورش را از افغانستان خارج کرد. 
 
دونالد ترامپ در حالی چند هفته دیگر رسماً وارد کاخ سفید می‌شود که حدود 8400 سرباز نظامی آمریکا در افغانستان مشغول آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی این کشور است. 
 
حضور نظامی آمریکا در افغانستان برای جلوگیری از حملات مشابه 11 سپتامبر است 
 
در حال حاضر ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا در افغانستان مشغول انجام 2 ماموریت است، ماموریت حمایت قاطع که مشغول آموزش، مشاوره و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در امر مبارزه با طالبان و دیگر جنگجویان در این کشور است و دوم هدف قرار دادن رهبران و جنگجویان شبکه القاعده و گروه تروریستی داعش در این کشور. 
 
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر یک روزه به افغانستان گفت: راهبردی را که آمریکا در این کشور دنبال می‌کند واضع و روشن است. 
 
در ادامه این گزارش آمده است: کارتر تاکید کرد هدف کلی آمریکا در افغانستان جلوگیری از حملات مشابه مانند یازده سپتامبر و حمایت از دولت افغانستان در برابر گروه‌های تروریستی در این کشور است. 
 
همچنین وزیر دفاع آمریکا افزود که افغانستان یکی از همکاران نزدیک واشنگتن به شمار می‌رود. 
 
هفته گذشته ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: ماموریت واشنگتن در افغانستان بر دو محور قرار گرفته: اول تعقیب و هدف قرار دادن جنگجویان وابسته به شبکه القاعده و گروه تروریستی داعش در این کشور است. 
 
فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان اعلام کرد: از آغاز سال جاری میلادی تاکنون نیروهای ویژه آمریکایی در افغانستان 350 ماموریت نظامی علیه این گروه انجام داده و د رنتیجه این حمله‌ها حدود 50 رهبر کشته و زخمی شدند. 
 
جان نیکلسون گفت: همچنین نیروهای ویژه آمریکایی همراه با نیروهای ویژه افغانستان جنگجویان وابسته به گروه تروریستی داعش را در افغانستان هدف قرار می‌دهند و عملیات‌های را علیه این گروه راه اندازی می‌نمایند. 
 
این ژنرال چهارستاره آمریکایی در افغانستان افزود که تاکنون حدود 12 فرمانده ارشد داعش در افغانستان کشته شده‌اند. 
 
این ژنرال آمریکایی تصریح کرد: از 98 گروه  شبه نظامی که توسط ایالات متحده آمریکا به عنوان سازمان‌های تروریستی شناخته شده حدود 20 گروه شبه نظامی در افغانستان فعالیت دارند و به همین دلیل افغانستان مورد توجه بیشتر جامعه جهانی قرار دارد. 
 
 نیکلسون می‌گوید جنگجویان شبکه القاعده هنوز هم در فکر راه‌اندازی حملات مشابه یازده سپتامبر به آمریکا است. 
 
وی اظهار داشت: در حالیکه نیروهای امنیتی افغانستان در سال 2016 میلادی بیشترین تلفات را متحمل شده‌اند، اما او بر نیروهای ارتش افغانستان اعتماد کامل دارد و این نیروها پیشرفت های خوبی داشتند. 
 
نیکلسون تاکید کرد که سال جاری یک سال سختی برای نیروهای امنیتی افغانستان بود و این نیروها مورد آزمایش قرار گرفتند و آنان از این آزمایش با سربلندی بیرون آمدند. 
 
اما ژنرال جان کمپبل فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: باید حمایت‌ها از افغانستان ادامه یابد و این کشور مستحق چنین حمایت‌هایی است. 
 
این ژنرال بازنشسته آمریکایی افزود: در سال جاری نیروهایی امنیتی افغانستان پیش از هر زمانی دیگری شایستگی خود را در برابر طالبان نشان دادند. 
 
با این همه شماری از تحلیلگران با ابراز نگرانی از وضیعت افغانستان می‌گویند: اوباما خیلی از فرصت‌ها را در افغانستان از دست داده و نتواست امنیت این کشور را تامین نماید. 
 
«فدریک کاگان» مورخ نظامی و رئیس پروژه تهدید‌های بحرانی در موسسه اینترپرایز آمریکا گفت: باوجود تلاش‌های آمریکا برای ایجاد یک ارتش و پلیس قوی در افغانستان، وضعیت امنیتی در این کشور رو به وخامت است. 
 
این تحلیلگر نظامی تاکید دارد وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان یک خبر ناخوشایند است و اوباما این وضعیت نگران کننده افغانستان را به جانشینش دونالد ترامپ واگذار می‌کند. 
 
وی اظهار داشت: هم اکنون دولت افغانستان به سوی فروپاشی در حرکت است و این کشور به طور بالقوه با تجدید جنگ‌های داخلی مواجه می‌باشد. 
 
فدریک کاگان می‌افزاید ترامپ کاری آسانی را در افغانستان در پیش رو ندارد و نادیده گرفتن حضور نظامی آمریکا در افغانستان تاثیرات منفی را در پی خواهد داشت. 
 
ترامپ درباره افغانستان چیزی زیادی نگفته است،‌ اما گفته است که با رفتن به کاخ سفید به تلاش‌های آمریکا روند ملت‌سازی در افغانستان پایان می‌بخشد. 
 
از سوی هم «مایکل فلین» ژنرال بازنشسته آمریکایی که قرار است پست مشاوره امنیت ملی ترامپ را به عهده گیرد، افغانستان را به عنوان بخشی از یک جنگ گسترده برای ایالات متحده آمریکا خوانده که برای نسل‌ها باید با آنها مبارزه کند. 
 
وی در کتاب سال 2016 اش به عنوان نبرد حقیقی نوشت: آمریکا شبکه القاعده در عراق را شکست داد و طالبان و هم پیمانانش را در افغانستان سرنگون کرده اما با این همه این گروه ها به نبردشان علیه آمریکا ادامه می‌دهند و ما آن مکانها را ترک کرده‌ایم.  
 
این گزارش در پایان به نقل از فلین می‌نویسد: بگذارید با این موضوع مواجه شویم، ما داریم چیزهایی را از دست می‌دهیم. من از یک جنگ بسیار بزرگتر از افغانستان، عراق یا سوریه صحبت می‌کنم، جنگ با مردمان شروری که با ایدئولوژی تمامیت‌خواه تحریک می‌شوند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.