مشهد- معاون سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: تحریم‌ها عملاً برداشته نشد، چون گره اصلی بحث بانک‌ها است، در واقع برنداشتن تحریم بانکی یعنی آزاد هستید هر چقدر می‌خواهید نفت بفروشید؛ می‌توانید بخرید اما پولش را نمی‌توان جابه‌جا کرد و آن‌ها با هوشمندی این کار را کردند.

تغییر مواضع دشمن به دلیل ایستادگی ما بود نه مذاکره/ برخی حقوق هسته ای ایران تا ابد سلب شد

به گزارش قدس آنلاین، علی باقری‌کنی روز دوشنبه در همایش «آمریکا، آری یا نه» در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه «نرمش قهرمانانه» عدول از هدف نیست، بیان کرد: نرمش قهرمانانه یک تاکتیک است و باید ما را به هدف برساند. در موضوع هسته‌ای دو هدف اصلی که قبل و در جریان مذاکرات مقام معظم رهبری بیان کردند، تثبیت هسته‌ای شدن و برداشته‌شدن فشارها و تحریم‌ها بود. امروز بر همه روشن است که در تامین هدف دچار مشکل شدیم؛ در واقع هسته‌ای ما تثبیت نشد و حدود ۱۰۰ حق هسته‌ای در قالب برجام دچار خدشه شده و برخی از آن‌ها تا ابد از ملت ایران سلب شده است.

باقری با بیان اینکه تحریم‌ها عملاً برداشته نشد، تصریح کرد: چون گره اصلی بحث بانک‌ها است، در واقع برنداشتن تحریم بانکی یعنی آزاد هستید هر چقدر می‌خواهید نفت بفروشید؛ می‌توانید بخرید اما پولش را نمی‌توان جابه‌جا کرد و آن‌ها با هوشمندی این کار را کردند.

نقض تعهدات در برجام از دشمن سلب نشد

وی افزود: اینکه می‌گویند تا دشمن برجام را نقض کند، ما به‌وضعیت قبل برمی‌گردیم، حرف نامربوطی است؛ در واقع باید وقتی قرارداد منعقد می‌کنید، در خود قرارداد ساز و کاری وجود داشته باشد که جلوی نقض از طرف مقابل را بگیرد که ضمن تامین منافع، اجازه نمی‌دهد طرف مقابل هرکاری می‌خواهد بکند و برجامیان باید به این امر پاسخ دهند.

باقری با بیان اینکه یکی از عناصر ذاتی استکبار این است که زیر قولش بزند، گفت: هویت استکبار بر این اساس است که اینگونه عمل کند و به قلدری و ترساندن دیگران افتخار می‌کند؛ بنابراین پیش از منطق و قرارداد باید بر قدرت و توانمندی خود اتکا کنیم.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: آمریکا تا سال ۹۰ می‌گفت خط قرمز ما در قبال مسئله هسته‌ای، غنی‌سازی است بنابراین غنی‌سازی باید کلاً برچیده شود اما وقتی با اقتدار ایستادیم، خط قرمز را تغییر دادند و مجبور شدند بگویند خط قرمزشان از غنی‌سازی به ساخت سلاح تغییر پیدا کرده، حال باید دید این را آمریکایی‌ها زمانی پذیرفتند که مبارزه می‌کردیم یا مذاکره؟

برخی تردید دارند که آمریکا دشمن ما هست یا خیر

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا دشمن ماست و ما می‌خواهیم مستقل باشیم، طبیعی است برای آزادی عمل در محیط بین‌الملل و استقلال جلوی او را بگیریم و برایش محدودیت در نظر بگیریم، اما برخی در این تردید می‌کنند که آیا آمریکا دشمن ما هست یا خیر؟

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه نمی‌شود در دشمنی آمریکا با ما تردید کرد، تصریح کرد: آمریکا با جمهوریت، اسلامی‌بودن و ایرانی‌بودن ما معارض است، به‌طوری که تقابل با دولت ملی در زمان مصدق تقابل با جمهوریت ما بود و در جریان انقلاب نیز مصادیق این دشمنی‌ها متعدد است.

باقری ادامه داد: فرق آمریکا با دشمنان دیگر این است که حاضر است برای دشمنی‌اش هزینه نیز کند، چراکه براساس فرموده مقام معظم رهبری، آمریکا رأس نظام سلطه است و وقتی ما بخواهیم مستقل باشیم، سلطه او را محدود می‌کند.

برخی اوباما را رئیس جمهور مودب آمریکا می دانند

باقری با بیان اینکه به اوباما رئیس جمهور باهوش و مودب آمریکا گفته می‌شد، گفت: اوباما نخستین رئیس‌جمهور آمریکا و دنیاست که ملت ایران را در قالب یک سند رسمی در سال ۲۰۱۰ تهدید به حمله اتمی کرد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد حتی اکنون که کم و زیاد شده، چارچوب مشکلات هنوز وجود دارد.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: علاوه بر این، تهدید مکرر به حمله نظامی را بیان می‌کرد و دائماً عنوان می‌شد «گزینه نظامی روی میز است» پس در دشمنی آمریکا شک و شبهه‌ای نمی‌توان داشت.

استقلال و قوی شدن ما مانع حمله نظامی آمریکا می شود

معاون سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: مدافعان حرم برای ارزش‌ها جان خود را در برابر خطر می‌دهند و سبب می‌شوند امنیت ملی ما حفظ شود، بنابراین ارزش‌ها تامین‌کننده منافع ملی ما است. حضور و نفوذ ایجابی ایران مرهون انقلاب اسلامی است؛ حضور و نفوذی که تاکید می‌کنم، ایجابی است نه سلبی و تخریبی.

باقری با بیان اینکه نمی‌توان کتمان کرد که باید مستقل باشیم و نباید بگذاریم دشمن در تصمیم‌گیری ما دخالت کند، اظهار داشت: برای رفع دشمنی دو کار باید کرد؛ یا باید تسلیم شویم یا قوی شویم. اگر قدرت داشته باشیم جنگی رخ نمی‌دهد، صدام براساس محاسباتش فکر می‌کرد ضعیف هستیم، حمله کرد و آمریکا چون مطمئن است ایران قوی است، حمله نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.