زاهدان- نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: سیستان و بلوچستان تشنه آب نیست، تشنه مدیریت آب و "دیپلماسی آب" است و حل مشکل آب این استان با کشور همزبان، افغانستان باید بخشی از موضوع دیپلماسی ما باشد.

سیستان و بلوچستان تشنه مدیریت آب و "دیپلماسی آب" است/ اشتباهی در خانه کدخدا نروید

به گزارش قدس آنلاین، سعید جلیلی شامگاه دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حیف است که امروز از طریق برجام حل مشکلات کشور را از دیگر کشورهای دنیا طلب کنیم، در حالی که ظرفیت‌های فراوانی در نقاط مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان وجود دارد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه امروز در دنیا خورشید و انرژی خورشیدی یکی از مهمترین منابع انرژی و تولید ثروت است، گفت: طبق برآوردها تابش خورشید از منطقه "حرمک" زاهدان تا شمال چابهار به لحاظ ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در دنیا کم‌نظیر است و در صورت بهره‌برداری مناسب می‌تواند ایران را به قطب انرژی منطقه تبدیل کند.

وی بیان کرد: طبق تحقیقات اروپایی‌ها بادهای منطقه سیستان، بهترین بادهای دنیا برای تولید انرژی است و می‌تواند به مهمترین منبع تولید و صادرات برق به کشورهای افغانستان و پاکستان باشد.

جلیلی با بیان اینکه این بادها مانند گنجی است که در حال حاضر بر باد می‌رود، افزود: امروز عدم استفاده مناسب از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان سبب شده این بادها سبب ایجاد ریزگرد و مشکلات فراوانی برای مردم منطقه شود و مهمترین ناشکری این است که نعمت‌های خدا سبب زحمت مردم شود و از این نعمت‌ها برای اشتغال و آسایش مردم استفاده نکنیم و به فکر امداد کدخدا باشیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: اگر رستم پهلوان سیستانی شاهنامه یک نفر بود، کشاورزها، دانشجوها، ماهی‌گیران و دامداران سیستان یک لشگر از رستم‌های امروز منطقه هستند که نباید به واسطه بی‌توجهی‌ها، تبدیل به پهلوان‌های دست بسته و زمین‌گیر شوند، بلکه باید دیو خشکسالی و رکود و بیکاری را زمین‌گیر کنند.

وی گفت: سیستان و بلوچستان تشنه آب نیست، تشنه مدیریت آب و "دیپلماسی آب" است و حل مشکل آب این استان با کشور همزبان، افغانستان باید بخشی از موضوع دیپلماسی ما باشد.

جلیلی با بیان اینکه بعضی‌ها گمان می‌کردند مشکلات آب کشور هم با برجام حل می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر به فکر حل مشکل آب با دیپلماسی هستید اشتباهی در خانه کدخدا نروید، در این زمینه تعامل و مذاکره با برادران افغانستانی لازم است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه عده‌ای نقاط ضعف دشمن فلج را می‌پوشانند و از نقاط قوت کشور غافل می‌شوند، تصریح کرد: آمریکا از پیشرفت ما ناراحت است چون نه کدخدا بودن او را قبول داریم و نه الگوی او مورد پذیرش ما است.

وی افزود: الگوگیری از آمریکا همان "تقلید فلج‌کننده" است که سبب شده امروز خود ترامپ کدخدا را فلج بخواند.

جلیلی اظهار داشت: استکبار ذاتاً از رویش، رشد و پیشرفت ما عصبانی می‌شود و کسانی که می‌خواهند دل کدخدا را به دست آورند باید عملاً مانع پیشرفت ملت ایران شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.