پس از نزدیک به دو ماه از شروع عملیات موصل، جنگ بر خلاف آنچه انتظار می رفت و نیروهای عراقی می خواستند، به اعتقاد کارشناسان، به جنگ های خیابانی در موصل کشیده شده اما در غرب که محور نیروهای الحشد الشعبی است، همچنان عملیات طبق برنامه پیش می رود.

جنگ خیابانی در موصل و حملات فرسایشی در تلعفر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، عملیات موصل از ۱۷ اکتبر گذشته آغاز شد و در مدت زمان ۱۰ روزه نیروهای عراقی با پیشروی های سریع به دیوارهای موصل در محورهای شمال و شرق رسیدند و 'کوکجلی' اولین روستای چسبیده به موصل بود که در ۳۱ اکتبر آزاد شد.

همزمان از محور جنوبی، نیروهای پلیس و واکنش سریع در پنجم نوامبر، شهر 'حمام العلیل' را آزاد کردند اما از آن تاریخ به یکباره پیشروی ها به دلیل وجود جمعیت بالای غیرنظامیان در مناطق درگیری، دچار وقفه شد و فرماندهی مشترک عملیات آزاد سازی موصل ناچار به پاره ای تغییرات در روند پیشروی ها و تاکتیک عملیات شد.
بر خلاف انتظار فرماندهی مشترک عملیات که هیچ گونه تمایلی به جنگ خیابانی نداشت اما اصرار گروه تروریستی داعش به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپرهای انسانی و حمله مستمر قناصه چی های داعش و خودروهای بمب گذاری شده آنها به نیروهای عراقی، این نیروها را ناچار کرد که به جنگ خیابانی تن دهند.
در طول هفته های اخیر نیروهای یگان مبارزه با تروریسم در حالی که جنگ خیابانی را آغاز کرده و محلات را به تدریج در بخش شرقی آزاد می کنند در عین حال با ایجاد گذرگاه های امن، زمینه خروج غیرنظامیان را از محلات درگیری فراهم کرده تا کمترین آسیب به آنها برسد.
براساس گزارش امروزسه شنبه روزنامه دولتی 'الصباح' عراق، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم و ارتش عراق تاکنون توانسته اند ۳۸ محله را در داخل بخش شرقی آزاد کنند و هم اکنون این نیروها برای آزادی محلات 'الانتصار'، 'جدید المفتی'، 'السلام'، 'یونس السبعاوی'، 'مرقد نبی یونس (ع) 'و 'فلسطین' تلاش می کنند.
نیروهای عمل کننده در داخل موصل همچنان اصرار دارند که به بخش جنوبی رودخانه 'زاب' که بخش شرقی موصل را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند برسند.
در حال حاضر محلات بخش شمالی این رودخانه در کنترل نیروهای عراق قرار دارد.
تغییر تاکتیکی که فرماندهی مشترک نظامی، در عملیات آزاد سازی موصل انجام داده و همزمان حملات هوایی هدفمند به پاره ای اهداف مشخص در داخل بخش غربی موصل، عناصر تروریستی داعش را دچار تزلزل کرده و باعث شده است که پیشروی ها در بخش شرقی نیز در یک هفته اخیر سرعت بیشتری پیدا کند.
هدف قرار دادن مقرهای فرماندهی و انبارهای سلاح و مواضع داعش در بخش غربی موصل از جمله اقداماتی است که تاکنون نیروهای هوایی عراق در غیاب کامل نیروهای هوایی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، با موفقیت انجام داده و اخیرا موفق به انفجار یک انبار بزرگ سلاح داعش در این بخش شدند.
نیروهای پلیس و واکنش سریع وابسته به وزارت کشور عراق نیز که مقرر بود در ابتدا بعد از رسیدن به بخش 'حمام العلیل'، فرودگاه و پادگان نظامی 'الغزلانی' را آزاد کنند، در حال حاضر به سمت جنوب غربی متمایل شده اند تا با عملیات ایذایی، عناصر داعش در بخش غربی را درگیر کرده و بخشی از قدرت داعش را به این ترتیب مستهلک کنند.
در محور تلعفر در غرب موصل که نیروهای الحشد الشعبی مستقر هستند، بعد از اتمام مرحله پنجم عملیات، که منجر به آزادسازی بخش راهبردی 'تل العبطه' در جنوب موصل شد عملا این نیروها مرحله ششم خود را برای آزادسازی تعدادی از روستاها و کنترل بخشی از راه های مواصلاتی در منطقه موسوم به صحرای نینوا در جنوب تلعفر (غرب موصل) آغاز کرده اند.
براساس اعلام سرلشکر 'عبدالامیر یارالله' فرمانده عملیات آزادی نینوا، نیروهای الحشد الشعبی طبق برنامه، ششمین مرحله عملیات خود را در مناطق جنوب و غرب شهر تلعفر آغاز کرده اند که به گفته وی هدف آن کنترل راه مواصلاتی تلعفر به سنجار و همچنین البعاج به سمت مرز سوریه است.
فرماندهی الحشد الشعبی هنوز به درستی مشخص نکرده است که کی عملیات آزادسازی شهر 'الحضر' در جنوب و همچنین شهر البعاج در جوار مرزهای سوریه در غرب موصل را آغاز می کند اما همان طور که 'احمد الاسدی' سخنگوی الحشد الشعبی قبلا گفته بود: بعد از آزادی تل العبطه، الحشد الشعبی می تواند در اولویت بندی مناطق الحضر یا البعاج و یا حتی خود تلعفر، آزادی عمل داشته باشد.
آنچه مسلم است و کارشناسان نظامی در عراق بر آن صحه می گذارند، نیروهای الحشد الشعبی با عملیات فرسایشی از یکسو باعث بالابردن تلفات در بین عناصر تروریستی داعش شده و از طرفی این گروه تروریستی را در مناطق خود دچار سردرگمی کرده اند و با آزادی مرحله به مرحله مناطق، به سمت اهداف پیش بینی شده حرکت می کنند.
'جواد الطلیباوی' سخنگوی نظامی عصائب اهل الحق از گروه های مقاومت اسلامی وابسته به الحشد الشعبی دو روز قبل از احتمال جنگ خیابانی در تلعفر نیز سخن گفت.
وی اضافه کرد که با توجه به وجود غیرنظامیان، عناصر داعش می کوشند در تلعفر نیز جنگ را به سمت خیابانی بکشانند و برای چنین جنگی بایستی نیروهای زبده و خبره وجود داشته باشند.
آنچه مسلم است که حضور غیرنظامیان در مناطق درگیری همچنان مهم ترین چالش پیش روی نیروهای مسلح عراقی است که از یکسو درصدد نجات و عدم آسیب دیدن آنها و از طرفی درگیر شدن و مقابله با داعش هستند.
'حیدر العبادی' نخست وزیر به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق روز گذشته (دوشنبه) با حضور در بین اهالی شهر آزادشده حمام العلیل در ۳۰ کیلومتری جنوب موصل وعده داد که شهر موصل به زودی آزاد می شود.
العبادی پیشتر گفته بود که موصل تا قبل از پایان سال ۲۰۱۶ آزاد خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.