معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد دانشجویان کشور در دو حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی و ۲۰ درصد بقیه نیز در حوزه علوم پایه، هنر، کشاورزی و... تحصیل می کنند.

تحصیل ۸۰درصد دانشجویان کشور در دو حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مجتبی شریعتی نیاسر در ششمین نشست هیئت‌های استانی نظارت و ارزیابی آموزش عالی کشور در دانشگاه یزد اظهار داشت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند که ۸۰ درصد این دانشجویان در دو حوزه علوم انسانی و فنی و مهندسی تحصیل می کنند.

وی عنوان کرد: این آمار نشان از آن دارد توسعه دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس نیاز بازار صورت نگرفته و این امر سبب شده که امروز با حجم قابل توجهی از بیکاران فارغ التحصیل مواجه باشیم.

شریعتی نیاسر همچنین با اشاره به اینکه جمعیت دانشجویی در سال‌های بعد از انقلاب پنج برابر میانگین جهانی در این بازه زمانی بوده است، افزود: هم اکنون دو درصد از جمعیت دانشجویی در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند که طبق هدف‌گذاری که انجام شده تا پایان برنامه هفتم این میزان باید به ۳.۵ درصد برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظام ارزیابی حاکم بر دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر بتوانیم یک نظام نظارتی و ارزیابی دقیق در آموزش عالی حاکم کنیم، وضعیت امروز بهبود پیدا خواهد کرد و امیدواریم با تدوین آیین‌نامه نظام نظارت و ارزیابی و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها، بستر لازم برای ارتقای سطح کیفی نظارت و ارزیابی در مراکز آموزش عالی فراهم شود.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: باید با توجه به شاخص‌های مهم نظارت جایگاه نظارت را در آموزش عالی تقویت کنیم.

وی، شاخص‌های مهم نظارت را حضور مدیریت‌ها در بخش غیر دولتی، نسبت دانشجو به استاد، توجه به ضوابط آموزش عالی، استفاده از توان انجمن‌های علمی در نظارت و اعتبار سنجی و نظارت به حوزه‌های علوم انسانی فنی و مهندسی به لحاظ گستردگی، عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.