بیرجند- محرومیت زدایی و توجه به تامین امکانات مورد نیاز روستائیان از تاکیدات مقام معظم رهبری است که در سال اقدام و عمل آستان قدس رضوی و همچنین بسیج سازندگی خراسان جنوبی را به میدان عمل آورده است.

عزم آستان قدس رضوی برای محرومیت زدایی از ۳دهستان خراسان جنوبی

قدس آنلاین-محمدقربانی: رهبر معظم انقلاب فرمودند «من دوست داشتم در زندگی ام هزار نقطه آباد در تراز انقلاب ببینم» حال این خواسته رهبر معظم انقلاب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر آن داشته تا عزم خود را جزم و خواسته رهبر انقلاب را عملی کند.

برای تحقق این خواسته ، قرارگاه توسعه و آبادانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تشکیل شد و بعد از آن هم فرمانده سپاه به تمام استان های کشور ابلاغ کرد تا قرارگاه استانی هم شکل گیرد.

درخراسان جنوبی هم که سال هاست مهر محرومیت برپیشانی آن خورده است ۶ دهستان انتخاب شدند که ضریب محرومیت ۹ یعنی آخرین ضریب بهره مندی از امکانات و زیرساخت ها را دارند و به اصطلاح جزو نقاط محروم به حساب می آیند.

 دهستان های شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، پترگان زیرکوه و منتظریه طبس. علاوه بر ۶ دهستانی که قرار است قرارگاه پیشرفت و آبادانی آثار محرومیت را از سیمای آن ها بزداید.

 آستان قدس رضوی هم در قالب همین اقدام ۳ دهستان بندان نهبندان، گزیک درمیان و لانو سربیشه را برای محرومیت زدایی، توسعه و آبادانی در دستور کار قرار داده است.

با احتساب ۶ دهستان قرار گاه پیشرفت و آبادانی و ۳ دهستانی که آستان قدس رضوی در دستور کار قرار داده، در سال اول اجرای این طرح ۹ دهستان محروم خراسان جنوبی به روی توسعه و آبادانی لبخند می زند.

سازمان بسیج سازندگی از دیرباز برای رفع مشکلات، محرومیت‌ها و دغدغه‌های اقشار مختلف مردم از جمله مردم کم‌بضاعت در صف نخست خدمت‌رسانی قرار داشته و شاید یکی از بهترین نمونه‌های عملیاتی‌شدن اقتصادی مقاومتی را به‌خوبی بتوان در اقدامات و خدمات بسیج سازندگی جست‌وجو کرد.

سرهنگ محمدزهرایی رئیس سازمان  بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی  باحضور در دفتر قدس آنلاین درخراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگارما  فعالیت‌های این نهاد ارزشمند در راستای رفع مشکلات‌ محرومیت‌های مناطق مختلف استان راتشریح کرد.  

 وی گفت: دهستان های شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، پترگان زیرکوه و منتظریه طبس. علاوه بر شش دهستانی که قرار است قرارگاه پیشرفت و آبادانی آثار محرومیت را از سیمای آن ها بزداید.

 وی بیان کرد: آستان قدس رضوی هم در قالب همین کار ۳ دهستان بندان نهبندان، گزیک درمیان و لانو سربیشه را برای محرومیت زدایی، توسعه و آبادانی در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: با احتساب ۶ دهستان قرارگاه پیشرفت و آبادانی و۳ دهستانی که آستان قدس رضوی در دستور کار قرار داده، در سال اول اجرای این طرح ۹ دهستان محروم خراسان جنوبی به روی توسعه و آبادانی لبخند می زند.

تایید۲۰۰ پروژه  خراسان جنوبی ازسوی قرارگاه قرب کوثر برای محرومیت زدایی

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی باید برای خود چشم انداز داشته باشیم و در اقتصاد هم باید آن چشم انداز را مدنظر قرارداده تا هر سال اعتبارات را رصد کرده و این اعتبارات باید هر سال افزایش یابد تا توسعه یابیم تصریح کرد: در زمینه محرومیت زدایی از روستاها کار مطالعاتی ۶ دهستان در استان انجام شده که این ۶ دهستان در ۴ حوزه عمران، فرهنگی، سلامت، اشتغال آباد شود.

زهرایی بااشاره به اینکه اولویت ما بیشتر در بخش عمران روستاها تأکید شده است ادامه داد: اعتبارات برای هر دهستان ۵۰ درصد ۵۰ درصد است که آنها ۲ میلیارد تومان برای زیر ساخت عمرانی با اولویت آب، فرهنگی از طرف قرارگاه قرب کوثر برای هر دهستان درنظر گرفته شده است که جمع ۶ دهستان ۱۲ میلیارد را قرارگاه قرب کوثر و۱۲ میلیارد تومان را مردم و اعتبارات استان  می‌دهند و تاکنون نزدیک به ۲۰۰ پروژه توسط قرارگاه قرب کوثر تأیید شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر قرار باشد هزار نقطه آباد شود نیاز به یک همت جمعی، فرابخشی دارد و خارج از توان یک دستگاه اجرایی است و از طرف دیگر منابع اعتباری گزافی را هم می طلبد.

محرومیت زدایی از۱۰۰۰ دهستان دریک  برنامه ۵ ساله  در کشور

زهرایی بااشاره به اینکه براساس تصمیم فرمانده کل سپاه قرار بر این شد تا جایی که می توان آثار آبادانی در هزار نقطه کشور ایجاد شود به طوری که رفع محرومیت ملموس باشد و به چشم بیایدافزود: بعد از بررسی تصمیم براین شد ۱۰۰۰ دهستان دریک طرح آن هم در یک برنامه ۵ ساله پوشش داده شود.

 وی اظهار داشت:در گام اول هم حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ دهستان انتخاب شد و قرار است در آن ها اتفاقات خوبی بیفتد و همه در تلاش اند تا امسال کارهای مربوط به آن را انجام دهند و برنامه ها را طوری پیش ببرند که تا پایان امسال این برنامه عملیاتی شود و به تامین اعتبار برسد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی بیان کرد: ابتدا از ۴ شهرستان مرزی هرکدام یک دهستان انتخاب شد و یک دهستان نیز از طبس زیرا شهرستان ویژه ای از لحاظ مساحت و گستردگی است.

 وی گفت: همچنین با توجه به عزیمت مقام معظم رهبری در سال ۷۸ به نهبندان و اینکه فرمودند نهبندان محروم است مکاتبه شد تا یک دهستان دیگر هم از این منطقه به فهرست افزوده شود که موافقت شد.

زهرایی اظهار داشت:۶ دهستان خراسان جنوبی شامل شوسف ومیغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، پترگان زیرکوه و منتظریه طبس  در طرح محرومیت زدایی اباد می شوند.

فعالیت محرومیت زدایی در چهار حوزه

وی با اشاره به اینکه در چهار حوزه در دهستان ها کار خواهد شد تا زدودن آثار محرومیت ملموس باشد بیان کرد: حوزه فرهنگ شامل مباحث ارزشی و فرهنگی با حضور یک روحانی تمام وقت در هر یک از دهستان هااست به طوری که هم اکنون برای هر دهستان یک روحانی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی افزود: یک قرارگاه پیشرفت و آبادانی هم در سطح کلان کشور و در خراسان جنوبی شکل گرفته است که دستگاه های حامی، عضو این قرارگاه هستند و کادر مشخصی هم دارد.

وی با بیان اینکه حوزه دوم سلامت است و هدف این است که به سمت طب اسلامی و سنتی حرکت شود افزود: به عنوان مثال جمع آوری گیاهان دارویی منطقه یا توزیع آن و آموزش دادن به شیوه حکیم باشی های قدیم به این صورت که در هر چند روستا یک یا دو نفربه طور علمی و عملی آموزش ببینند تا بتوانند مردم را با گیاهان غیر شیمیایی درمان کنند.

زهرایی ادامه داد: علاوه براین، در حوزه سلامت قرار است در روستاهایی که نیاز به خانه بهداشت دارند این مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد شود. خانه های بهداشت هم با همان شاخص های مدنظر دانشگاه علوم پزشکی ایجاد می شود تا بعد برای تامین نیروی آن با مشکل مواجه نشود یا اگر نقطه ای به غسالخانه و حمام بهداشتی نیاز دارد این زیرساخت ها ایجاد شود یعنی هر آن چه به سلامت مرتبط می شود تأمین شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر این موارد  شناسایی آسیب های درمانی در روستاها انجام می شود و سپس گروه های ویژه تخصصی برای درمان و مداوا به روستاها اعزام می شوند. به عنوان مثال اهالی روستایی که کور مادر زاد زیاد دارد با اعزام یک تیم متخصص بررسی شود که مشکل از کجاست و مسائل دیگر هم به همین صورت بررسی خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی سومین حوزه مربوط را عمران دانست وگفت: در این حوزه پروژه های کوچک اما تاثیرگذار که گرهی را از مشکلات مردم باز کند به اجرا در می آید.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاید در روستایی امواج تلویزیونی دو شبکه را پوشش می دهد که اگر شش شبکه را در برگیرد بهتر است. یا ۵ یا۱۰ کیلومتر از جاده ای آسفالت نیست اما در کنار آن مزارع کشاورزی لوله گذاری نشده و آب هدر می رود و نمی توان سطح زیرکشت خوبی داشت.

زهرایی بااشاره به اینکه ابتدا باید پروژه ها  اولویت بندی شود که از بین پروژه ها و نیازهایی که در روستاها وجود دارد کدام طرح ها عملیاتی شود افزود: اما براساس آن چه در این طرح مدنظر است پروژه هایی باید انتخاب شود که تاثیر مستقیمی بر ماندگاری مردم در روستاها اشتغال و تولید دارد.

سرمایه گذاری۲میلیارد تومانی برای آبادانی دهستان ها

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا قراراست قرارگاه سازندگی به هر دهستان ۲ میلیارد تومان اختصاص دهد و به همین میزان هم آورده استانی باشد که آورده استانی شامل پروژه هایی است که دولت برای آن دهستان تعریف می کند.

زهرایی ادامه داد: علاوه بر این با خودیاری و مشارکت مردم قرار است کارهای فیزیکی پروژه ها را روستاییان انجام دهند تا برای دستمزد پروژه ها هزینه ای پرداخت نشود. بسیج هم مدیریت اجرایی آن را به عنوان نیروی انسانی برعهده دارد که در این زمینه از گروه های جهادی کمک گرفته خواهد شد یعنی دولت، مردم و بسیج سازندگی با یکدیگر باید طرح ها و پروژه ها را به سرانجام برسانند.

۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد

وی توانمندسازی و اشتغال در دهستان هارا بخش چهارم این حرکت جهادی عنوان کرد وگفت: در این زمینه قرار است وام های کمتر از ۴ درصد فقط در حد کارمزد به مشاغلی پرداخت شود که با فرهنگ کار منطقه همخوانی داشته باشد یعنی شناسایی توانمندی ها و قابلیت های منطقه. رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی  اظهارداشت: همچنین برای هردهستان هم اکنون صحبت براین است که ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد پرداخت شود.

زهرایی بیان کرد: غیر از راه اندازی قرارگاه پیشرفت و آبادانی مذاکره و انعقاد تفاهم نامه با معاونان رئیس جمهور و چند وزارتخانه انجام شده است. بسیج سازندگی هم این برنامه را با استاندارخراسان جنوبی و فرمانداران شهرستان های استان درمیان گذاشته است.

وی گفت:کار دیگری که بسیج سازندگی استان انجام داد این است که مطالعه کامل طرح تفصیلی و کاربردی تمام دهستان ها را انجام داد یعنی ابتدا اطلاعات را از دستگاه های اجرایی گرفت و با آن چیزی که در اختیار داشت تطبیق داد. سپس یک تیم در روستا ها مستقر شد و اعضای شوراهای روستا، دهیار، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج، کانون های فرهنگی هنری مساجد، هیئت امنای مسجد و افراد تاثیر گذار را دعوت واز آن ها هم اولویت های زیرساختی، سلامت، عمرانی و اشتغال را در هر منطقه ای دریافت کرد به طوری که هم اکنون مجموعه ای در دست است که مشخص است در روستا چند کارگاه یا چه نوعی راه اندازی شود.

تهیه شناسنامه برای روستا و دهستان ها

وی گفت: شناسنامه روستا و دهستان ها تهیه شده است و آمادگی لازم وجود دارد تا از قرارگاه سازندگی توسعه و آبادانی برای بازدید به استان بیایند. پس از بازدید هم تصمیم براین است که در حوزه های مختلف قرار داد هایی منعقد شود و پیش بینی بر این است تا پایان سال ۹۵ یا ابتدای سال آینده منابع اعتباری طرح توسعه و آبادانی منعقد شود و آغاز عملیات هم از همین زمان خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه این برنامه ادامه دارد و در سال های بعد هم دهستان های دیگری به این برنامه افزوده می شود گفت: به علاوه در هر دهستان یک مجری و نماینده پیشرفت و آبادانی مستقر می شود و امور را پیگیری می کند.

 زهرایی بیان کرد:  بسیج سازندگی به عنوان دبیرو بازوی اجرایی قرارگاه نقش ایفا می کند و در هر روستا هم چند نفر به عنوان هسته جهادی روستا و مسئول هسته جهادی انتخاب شدند و آن ها نمایندگانی هستند که با مجری قرارگاه ارتباط دارند. نیاز خاص هر روستا شناساییو اولویت بندی شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یک روستا در حوزه عمرانی به قنات نیاز بود و در روستای دیگر خانه بهداشت یا در یک روستا ایجاد غسالخانه و راه و... ضرورت داشت که همه این ها اولویت بندی شد تا باتوجه به محدودیت های مالی در دستور کار قرار گیرد. همچنین اگر در دهستانی ۱۰۰ پروژه شناسایی شده است براساس اولویت و اعتباری که در اختیار قرار گیرد، اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در خراسان جنوبی بیش از ۶۰ دهستان وجود دارد که ضریب محرومیت بیشتر از ۵۰ دهستان آن ۸ و ۹ است یعنی هر نقطه ای را انتخاب کنیم محروم محسوب می شود ادامه داد: به علاوه این حق هم برای همه وجود دارد تا تصور کنند که چرا فلان دهستان نباشد اما بسیج سازندگی حق انتخاب یک مورد از هر ۱۰ تا را داشته است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی به نحوه انتخاب دهستان ها اشاره کرد وگفت:  انتخاب دهستان به این صورت بوده که ظرفیت و توانمند سازی اشتغال را داشته باشد به عنوان مثال اگر درح انتخاب شده، این دهستان ظرفیت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات را دارد که در آن هزینه شود.

وی ادامه داد:  درکل دهستان هایی انتخاب شدند که در اوج محرومیت هستند. به عنوان مثال درح آن قدر محروم است که نمی شود حرفی زد و از طرف دیگر هم متصل به ماهیرود است. پترگان انتخاب شده چون در نزدیکی مرز قرار دارد و در این منطقه بازارچه یزدان مستقر است که تعطیل است. به این علت می خواهیم بازارچه را راه بیندازیم زیرا اگر بتوانیم به منطقه شوکی وارد کنیم و بازارچه راه بیفتد زمینه اشتغال خیلی ها در آینده فراهم می شود. در شوسف و میغانی که انتخاب کردیم ظرفیت خود اشتغالی فراهم است.

زهرایی بیان کرد: منتظریه طبس هم به این لحاظ انتخاب شد که این شهرستان گستردگی خیلی زیادی دارد و لازم است توجه شود. «قهستان» به نسبت گزیک انقلابی تر و تعداد شهدا در آن جا بیشتر است و علاوه براین نقطه ای است که می تواند در زمینه اشتغال قطب باشد. تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار این دهستان ها حدود ۱۱۰ روستا و جمعیت آن ها حدود ۳۵ هزار نفر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.