پیشنهاد سردبیر

رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد «حزب‌الله و جنبش امل» با اجرای انتخابات بر اساس قانون «۶۰» موافق نیستند و باید قانون انتخاباتی بر اساس «نسبیت» انجام شود.

رئیس‌پارلمان لبنان: با قانون «۶۰» موافق نیستیم/ تشکیل کابینه ۹۹، درصد انجام شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که «جریان ملی آزاد» (وابسته به "میشل عون" رئیس‌جمهوری لبنان) بحث و گفت‌وگو با ائتلاف‌ها برای رسیدن به یک «روش مشترک» با هدف حصول قانون جدید انتخاباتی را آغاز کرده، «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان اعلام کرد «حزب‌الله و جنبش امل» هرگز اجرای انتخابات بر اساس قانون «ستین» (۶۰) را نمی‌پذیرد و خواهان قانون انتخاباتی بر اساس «نسبیت» است.

«الاخبار» به نقل از منابع نزدیک به بری نوشت دو طرف ظرف روزهای آینده نشست‌هایی را برگزار خواهند کرد تا درباره قانون جدید انتخابات بر اساس نسبیت صحبت کنند، جریان «المستقبل»، حزب نیروهای لبنان و حزب «سوسیالیست» با قانونی بر اساس نسبیت مخالفند زیرا از حجم نمایندگان آن می‌کاهد.

در ادامه این گزارش آمده است چالش امروز آن است که جریان ملی آزاد و جنبش امل و حزب‌الله به سمت بر عهده گرفتن شعار «بدون (قانونی بر اساس) نسبیت، انتخاباتی در کار نخواهد بود» متحد شوند و با این اقدام برای نهایی شدن یک قانون انتخاباتی بر اساس نسبیت اعمال فشار کنند.

قانون موسوم به ستین (شصت) به سال ۱۹۶۰ برمی‌گردد، این قانون پس از پایان جنگ‌های داخلی و کنفرانس طائف با تعدیل‌هایی روبه‌رو شد تا اولین انتخابات پارلمانی لبنان بعد از پایان جنگ‌های داخلی برگزار شود. این تعدیل‌ها در زمانی صورت گرفت که نیروهای سوریه در این کشور حضور داشتند و نماینده سوریه در لبنان «غازی کنعان» قدرت سیاسی برتری در لبنان داشت به همین دلیل و به دلیل نظارت وی بر این روند، قانون ستین به قانون غازی کنعان نیز در لبنان شهرت دارد. آخرین انتخابات پارلمانی لبنان در سال ۲۰۰۹ نیز براساس همین قانون برگزار شد و نمایندگان همین پارلمان به حکم قانون رئیس جمهور کنونی یعنی میشل سلیمان را انتخاب کردند.  

براساس این قانون ۲۶ دایره انتخاباتی در لبنان وجود داشت که تعداد نمایندگان طوایف در هر کدام از قبل روشن شده بود یعنی مجموع ۶۴ نماینده مسیحی و ۶۴ نماینده مسلمان در هریک از این دوایر انتخاباتی از قبل روشن بود. اما در این میان ممکن بود در یک دایره که حق انتخاب کاندیدای شیعی را داشت تعداد مسیحیان از شیعیان بیشتر باشد لذا مسیحیان نیز به فرد مورد نظر رای می دادند و همین حالات باعث می‌شد تا برخی احزاب غیر شیعی با استفاده از قدرت و نفوذ سیاسی و مالی خویش از میان کاندیداهای شیعی کسی را به مجلس بفرستند که با مواضع آنها همخوانی دارد.

شبکه «المنار» نیز به نقل از نبیه بری نوشت: فضا برای تشکیل کابینه واقعا مثبت است، از نظر من ۹۹ درصد از مسیر تشکیل کابینه انجام شده  است.
بری در ادامه اعلام کرد از تصدی «وزارت زیرساخت» (به نفع ائتلافش) به نفع «سلیمان فرنجیه» رئیس «تیار المرده» منصرف شده و برای رئیس‌جمهور شدن میشل عون کمک کرده است.

رئیس پارلمان لبنان سپس گفت دست کشیدن وی ازوزارت زیرساخت در راستای مصلحت کشور و تشکیل حکومت در سریعترین زمان ممکن بوده و به وعده‌های خود برای کمک به «سعد الحریری» نخست‌وزیر آتی لبنان عمل کرده است.

نبیه بری تاکید کرد در مقابل وزارت زیرساخت، هیچ وزارت مشخصی را درخواست نکرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.