در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت که به درخواست فرانسه برگزار شد، بان کی مون اعتراف کرد که همگی در حل بحران سوریه شکست خورده‌اند.

جلسه داغ شورای امنیت درباره حلب/بان‌ کی‌مون: همه در حل بحران سوریه شکست خوردیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در این جلسه اظهار داشت، سازمان ملل گزارش‌های وحشتناکی از رنج غیرنظامیان در حلب دریافت کرده و همه باید هر چه در توان دارند برای توقف کشتار موجود در آنجا به کار بگیرند.

وی افزود: در روزها و ساعات اخیر تنها شاهد تلاش گسترده دولت سوریه و هم‌پیمانانش درباره پایان دادن به رنج داخلی در این کشور بودیم اما از طریق پیروزی نظامی گسترده.

بان کی مون از مقامات دولت سوریه و هم‌پیمانانش خواست به قوانین بین‌المللی که در جهت حمایت از غیرنظامیان است متعهد بوده و به بقیه کسانی که در حلب هستند اجازه خروج بدهد و کمک‌های امدادی را در بین آنها توزیع کند.

وی مدعی شد آنچه که در حلب رخ می‌دهد مساله‌ای غیرقابل قبول است.

بان کی مون در عین حال اذعان کرد که شورای امنیت در حل مساله سوریه شکست خورده و افزود: همگی ما شکست خوردیم و ملت سوریه را تنها گذاشتیم. شورای امنیت به مسئولیت خود در حفظ صلح عمل نکرد.

وی از مسئولان دولت سوریه، روسیه و ایران خواست به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

بان کی مون ادعا کرد که آمار دقیقی از تعداد کسانی که در مناطق تحت کنترل مخالفان تحت محاصره هستند وجود ندارد و خبرهایی از اعدام زنان و کودکان به دست سازمان ملل رسیده است.

بان کی مون در این جلسه مدعی شد: اطلاعاتی درباره بازداشت تعداد زیادی از جوانان در شرق حلب دارد و باید تضمین کنیم که افراد بازداشت شده براساس قوانین بین المللی با آنها برخورد خواهد شد و ما آماده اجرا ونظارت آتش بس در حلب هستیم.

از سوی دیگر فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: اوضاع حلب همچنان فاجعه آمیز است و بسیاری از غیرنظامیان اعدام شده و خشونت‌ها ادامه دارد به طوری که از خیابان‌ها اجساد پر شده است.

سفیر فرانسه عملکرد دولت سوریه را غیرقابل قبول خواند و نسبت به بحرانی شدن اوضاع هشدار داد.

دلاتر توقف خشونت‌ها در حلب را خواستار شده و از دولت سوریه خواست اجازه خروج غیرنظامیان را بدهد.

از سوی دیگر متئو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل آنچه که در حلب رخ می‌دهد را "روز تاریک" خواند و از روسیه و ایران خواست به قواعد جنگ احترام بگذارند.

وی مدعی شد: روسیه با استفاده از حق وتو هر بار تلاش سازمان ملل را ناکام گذاشت و باید به منشور سازمان ملل  احترام بگذارد.

ریکرافت گفت: سقوط حلب به منزله پیروزی در حلب نیست. باید سوریه یکپارچه بماند نباید به این شیوه نابود شود و شورای امنیت نمی‌تواند چشم خود را به روی این نزاع وحشتناک قرن ببندد.

بار دیگر این جلسه شاهد درگیری لفظی سفیر آمریکا و سفیر روسیه بود به طوری که سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی خود مدعی شد: نظام سوریه، ‌ روسیه و ایران حقایق بسیاری را درباره حلب مخفی نگه داشتند. آیا احساس نمی‌کنید آنچه که آنها در حلب انجام می‌دهند، یک ننگ است؟

سفیر آمریکا در سازمان ملل استقرار ناظران بین‌المللی بی‌طرف را در حلب برای نظارت بر خارج کردن غیرنظامیان در امنیت کامل خواستار شد.

وی گفت: غیرنظامیانی که خواهان خروج هستند ترسیده‌اند و حق هم دارند چون یا کشته می‌شوند یا به بازداشتگاه‌های نظام سوریه می‌روند.

پاور نیز از نظام اسد و روسیه خواست به غیرنظامیان در حلب اجازه خروج دهد اما ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل این اتهامات را رد کرد و خطاب به سفیر آمریکا گفت: آن چیزی که عجیب است حرف‌های سفیر آمریکا است. گویی که او مادر ترزا است. تاریخ را به یاد بیاور شما به گونه‌ای صحبت می‌کنید که انگار دارای کشوری با اخلاق هستید.

چورکین گفت: گزارش‌هایی به دست ما رسیده که نیروهای سوریه تقریبا بر شرق حلب تسلط کامل یافتند اما همچنان محله‌هایی در دست افراد مسلح است.

وی افزود: بیش از ۷۰۰۰ غیرنظامی از جمله کودک از حلب خارج شده و کمک‌های انسانی فراهم شده است روسیه به تمامی درخواست‌ها از جمله درخواست سفارت آمریکا درباره نقض قواعد جنگ پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.