معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کشور در بسیاری از بیماری‌ها، انجمن یا سازمان غیردولتی وجود ندارد، نسبت به تشکیل هر چه سریع‌تر شبکه سمن‌های فعال در زمینه بیماری‌های اعصاب و اختلالات روانی تاکید کرد.

ضعف نداشتن انجمن‌های غیردولتی برای برخی بیماری‌ها/ تشکیل شبکه سمن‌های اختلالات روان

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از تسنیم، نشست ایجاد شبکه سمن‌های فعال در زمینه بیماری‌های اعصاب و اختلالات روانی به ریاست سید محمدهادی ایازی - معاون اجتماعی وزیر بهداشت و به دعوت مصطفی جمالی - مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت تشکیل شد که در این نشست با سخنان و توضیحات ایازی درباره ضرورت تشکیل شبکه سمن‌های فعال در زمینه بیماری‌های اعصاب و اختلالات روانی و تجربه‌های گذشته در معاونت اجتماعی به ویژه تشکیل شبکه ملی موسسات خیریه و فعال در حوزه سرطان آغاز شد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به سفرها و پایش‌های انجام شده در سطح ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور و برگزاری نشست با هیات رئیسه و سازمان‌های مردم‌نهاد آن استان‌ها از سوی مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت گفت: در بیش‌تر نقاط کشور، انجمن‌های مرتبط با بیماری‌های فراگیر حضور ندارند یا حضوری کم‌رنگ دارند و نیاز است که این حضور پررنگ و ثمربخش شود. به طور مثال انجمن سکته مغزی ایران با وجود آنکه ۱۲ درصد مرگ و میرها مربوط به این مورد است، در بیش‌تر استان‌ها وجود ندارد.

وی افزود: در بسیاری از بیماری‌ها، انجمن یا سازمان غیردولتی وجود ندارد. انجمن سکته مغزی با وجود آمار بالا، تازه شکل گرفته است. باید تلاش کنیم که درباره سایر بیماری‌ها اگر انجمن یا سازمانی غیردولتی وجود ندارد، شکل بگیرد. همچنین باید بیماری‌های حوزه اعصاب و روان را احصا کرد و نیاز است که تدقیق شود.

ایازی در ادامه ضمن تقدیر از موسسه محکم که در زمینه مبارزه با بیماری‌های مادرزادی فعال هستند، برای حضور فعال در استان سیستان و بلوچستان و ایجاد دفتر در تمام نقاط آن گفت: این باید الگوی سایر سازمان‌ها برای حضور و فعالیت باشد.

به گزارش وزارت بهداشت - در ادامه این نشست نمایندگان سازمان‌های غیردولتی حاضر در نشست، مشکلات و دیدگاه‌های خود را به شرح زیر مطرح کردند که از جمله ضرورت و اهمیت تشکیل شبکه و تقدیر از معاونت اجتماعی به خاطر فعالیت در این زمینه؛ نبود آمار و اطلاعات دقیق و در دسترس از بیماری‌ها در سطح کشور؛ عدم امکانات مالی و حمایتی انجمن‌ها؛ مشکلات قانونی ایجاد شعب؛ نظارت واقعی دولت به صورتی که منجر به دولتی شدن سازمان‌های غیردولتی نشود؛ ورود سازمان‌های غیردولتی برای نظارت و پژوهش در زمینه بیماری‌ها؛ ملزم شدن صدا و سیما برای آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه بیماری‌ها و  مشکل در زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی؛ عدم وجود و درخواست اطلاعات سلامت در سرشماری‌های ۵ ساله؛ و معرفی انجمن‌ها به مراکز علمی، پزشکی و درمانی و همکاری متقابل آنان.

همچنین احمدعلی نوربالا - مشاور وزیر بهداشت در زمینه سلامت روان، گفت: دفاع و هدایت کارشناسی سازمان‌های غیردولتی و استفاده از نظرات کارشناسی آنها، از جمله نکاتی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. تلاش برای انگ‌زدایی درباره بیماری‌ها، و ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی درباره بیماری‌ها نیز از دیگر مسایل این حوزه است.

در ادامه مصطفی جمالی - مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت با پرداختن به سفرهای انجام شده و دست‌آوردهای آن، گفت: هماهنگی لازم با دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌ها برای راه‌اندازی انجمن‌های غیردولتی به دور از بروکراسی‌های دست و پاگیر صورت گرفته است تا روند راه‌اندازی راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.

مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه به عنوان رابط عمل خواهند کرد و در حد مکان و حمایت‌های لجستیک به مدت ۳ سال برای افتتاح دفتر حمایت خواهند کرد و نیاز است که فعالیت اصلی از سوی انجمن‌ها صورت پذیرد. همچنین انجمن‌ها باید به صورت مرجع علمی زمینه کاری خود باشند تا از هر گونه سواستفاده جلوگیری شود.

در پایان ایازی به جمع‌بندی نهایی مطالب مطروحه در نشست پرداخت که دربرگیرنده تشکیل هر چه سریع‌تر شبکه سمن‌های فعال در زمینه بیماری‌های اعصاب و اختلالات روانی؛ تنظیم اساس‌نامه شبکه توسط اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد؛ برگزاری نشست پی‌گیری تشکیل شبکه از سوی اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد؛ شناسایی تمامی انجمن‌های فعال در این حوزه از سوی اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد؛ اقدام سازمان‌های مردم‌نهاد برای توسعه خود و تشکیل شبکه؛ و موظف شدن موسسه آوای هنر سلامت برای فرهنگ‌سازی، تولید، فعالیت و همکاری در این زمینه.

گفتنی است در این نشست نمایندگانی از سازمان‌های غیردولتی انجمن ام. اس ایران؛ انجمن آلزایمر ایران؛ انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا؛ انجمن حمایت از مبتلایان به دیستروفی؛ انجمن خیریه اوتیسم ایران؛ انجمن سکته مغزی ایران و انجمن صرع ایران حضور داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.