دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: دنیا با کم رنگ شدن مرزهای حاکمیتی و افزایش قدرت فضای مجازی روبروست و قدرت این فضا، روز به روز در حال گسترش است.

قدرت فضای مجازی رو به گسترش است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از ایرنا، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه نهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران با شعار «فرماندهی و کنترل، توسعه ملی» افزود: در حوزه تحلیل محیط بین المللی این یک واقعیتی است که تغییرات پرشتاب فناوری به ویژه تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه ابعاد زندگی بشر در حال انجام است.
وی اظهار کرد: به هم ریختن روابط سیاسی و بلوک های سنتی قدرت از شاخصه های محیط بین المللی فعلی است.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اظهارکرد: تغییرات در جغرافیایی سیاسی و ژئوپلوتیک منطقه در حال انجام است و منطقه ما در غرب آسیا در حال گذار ژئوپلوتیکی است و به تعبیر مقام معظم رهبری ما در حال عبور از یک پیچ تاریخی هستیم.
سرلشکر صفوی در ادامه با ارائه تحلیل محیط بین الملل گفت: واقعیت آن است که منطقه ما در غرب آسیا و در حد واسط قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار گرفته است و ایران بمثابه پل ارتباطی در این منطقه است و بایستی تحولات در سطح منطقه ای و بین الملل را بخوبی درک کنیم.
وی افزود: بازیگران قدرت در بعد منطقه ای و بین المللی در حال ازدیادند و البته در منطقه ما آمریکائی ها درک کرده اند که جمهوری اسلامی ایران بازیگر اول منطقه جنوب غرب آسیا است و وزن ژئوپلیتیکی ایران بیشترین وزن و تاثیر گذاری را در این منطقه داراست.
وی ادامه داد: واقعیت این است که ایران در صحنه منطقه غرب آسیا، عراق و سوریه به عنوان قدرت اول نقش آفرینی می کند و ائتلاف ایران، روسیه و سوریه و حزب الله لبنان باعث آزادی حلب شده است و به زودی موصل نیز آزاد می شود.
وی ادامه داد: اینکه دولت های سوریه و عراق از ایران درخواست کمک کرده اند و ایران به دولت های آنها پاسخ مثبت داده است و این ائتلاف در حال پیروز شدن است، باعث افزایش وزن سیاسی جمهوری اسلامی ایران شده است و ریاست جمهوری جدید آمریکا بایستی با این واقعیت روبرو شود که ایران قدرت اول منطقه است.
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به جهت گیری قدرت در قرن حاضر گفت:جهت گیری قدرت در قرن حاضر موضوع فرهنگ و اقتصاد است و ما به فضل الهی فرهنگ و تمدن کهنی داریم و آنچه که در آن ضعف داریم وضعیت اقتصادی است و البته ضعف وضعیت اقتصادی شامل منابع اقتصادی نمی شود، بلکه مشکل اصلی استفاده از منابع اقتصادی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است که بایستی با مدیرت صحیح از آن استفاده کنیم.
وی افزود: البته پارادوکس بین توسعه و امنیت، خصوصا در توسعه فن آوری اطلاعات وجود دارد که بایستی آن را بومی سازی کنیم که هم امنیت ملی را حفظ کنیم و هم توسعه دهیم.
سرلشکر صفوی دربخش دیگری از سخنانش درتشریح انطباق اقدامات تاکتیکی و اثرات استراتژیکی و در تحلیل محیط بین الملل گفت:حادثه ۱۱ سپتامبر یک حادثه تاکتیکی بود که اگر چه سازمان های اطلاعاتی موساد و CIA آمریکا پشت پرده پیدایش آن بودند، لیکن منجر به پیدایش یک استراتژی آنهم به عنوان اسلام ستیزی و حضور در منطقه غرب آسیا شد که از اهداف برنامه ریزان آین حادثه تاکتیکی بود.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به بازگشت انگلیس در خلیج فارس نیزی اظهار کرد:انگلیسی ها که در سال ۱۹۷۱ از منطقه خارج شدند، دوباره بازگشتند و در بحرین پایگاه دائمی گرفتند و بازگشت انگلیس در خلیج فارس یک استراتژی جدید است.

** علم فرماندهی و کنترل را در صحنه نبرد به خوبی اجرا کردیم
رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در تشریح فرآیند تصمیم گیری و هدایت عملیات گفت: واقعیت این است که در جنگ و هشت سال دفاع مقدس علم فرماندهی و کنترل را بصورت آکادمیک نداشتیم، لیکن در صحنه نبرد ما این علم را به بهترین شکل اجرا کردیدم.
سرلشکر صفوی ادامه داد: فرماندهی و کنترل، امروز یک واژه نظامی نیست و در همه فرایندهای سریع و پر ریسک(خطر) کاربرد دارد.
وی افزود:C۴I (کنفرانس ملی فرماندهی، کنترل، کامپیوتر، ارتباطات و سیستم های هوشمند) فقط برای مدیرت بحران نیست و امروز تمام سیستم های مدیریتی ما از جمله سیستم های بانکی، گمرکی، سیستم های هوانوردی به این علم احتیاج دارند و حداقل بایستی C۴I را برای تهران به ویژه در بحث زلزله، محیط زیست، کنترل ترافیک بکار گیریم و تهران را به عنوان الگویی برای C۴I تبدیل کنیم.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت فن آوری های ارتباطات و اطلاعات و ضرورت سازگاری آن با شرائط متغییر جهانی گفت: شرایط حاضر جهانی بسیار متغیر بوده و شتاب توسعه جوامع و سیستمها زیاد است.
وی ادامه داد:بنابراین لازم است سیاست های توسعه ای در حوزه مخابرات و اطلاعات (بعنوان هسته های اصلی توسعه و بهبود فرماندهی و کنترل) هم از دید توسعه تکنولوژیکی و هم از دید نحوة بکارگیری با شرایط متغیر جهانی سازگار باشد.
سرلشکر صفوفی ادامه داد: بعبارت دیگر تجویز یک سیستم خاص با مشخصات معلوم به یک نیرو در یک مقطع خاص علاوه بر اینکه مشکلات ناسازگاری با سایر نیروها و از بین بردن روح وحدت فرماندهی به دنبال دارد، دارای طول عمر کم است و هزینه های متعدد و هنگفتی را تحمیل می کند.
عضو انجمن علمی فرماندهی و کنترل ایران افزود: متاسفانه هنوز این علم (فرماندهی و کنترل ایران) نه برای مردم که برای نخبگان، تصمیم گیران و تصمیم سازان شناخته شده نیست و عموم مدیران و تصمیم گیران ما نمی دانند که این علم چقدر کارایی دارد.
نهمین «کنفرانس ملی فرماندهی، کنترل، کامپیوتر، ارتباطات و سیستم‌های هوشمند ایران» (C۴I) به مدت ۲ روز با حضور محققان و استادان دانشگاه در حال برگزاری است.
دانشگاه خوارزمی تهران با همکاری «انجمن فرماندهی و کنترل ایران» این رویداد را با شعار «فرماندهی و کنترل، توسعه ملّی» میزبانی می کند.
مفاهیم پایه، نظری و راهبردی فرماندهی و کنترل، نقش فرماندهی و کنترل در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، پایش و ارزیابی در توسعه و اقتدار ملی، کاربرد فرماندهی و کنترل در سازمان‌های غیرنظامی، علوم و فناوری‌های حوزه ی فرماندهی و کنترل و موضوع امنیت، پایداری و توسعه در سامانه‌های فرماندهی و کنترل از محورهای اصلی برگزاری این کنفرانس ملی دو روزه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.