خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد صادرات نفتی ایران در ماه دسامبر، به پایین ترین سطح در 5 ماه اخیر رسید.

رویترز: صادرات نفت ایران 8 درصد کاهش یافت

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمارهای رسمی نشان می‌دهد صادرات نفتی ایران در ماه دسامبر (آذر-دی)، با ۸ درصد کاهش به پایین ترین سطح در ۵ ماه اخیر رسیده است.

صادرات نفتی ایران در مقایسه با ماه نوامبر ۸ درصد کاهش یافته است. کاهش عرضه نفت ایران به چین و دیگر مشتریان آسیایی در این ماه، افزایش صادرات به اروپا را خنثی می‌کند.
در توافق ماه گذشته اوپک، که به کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولیدات نفتی از ماه ژانویه رای داده شد، ایران معاف شد و انتظار می‌رود تولید خود را اندکی افزایش دهد. یک منبع آگاه اعلام کرد صادرات نفت ایران به استثنای میعانات در ماه دسامبر، از ۲.۰۴ میلیون بشکه ماه نوامبر،  ۱۸.۸ درصد کاهش خواهد یافت. این کاهش ممکن است نشانه مشکل پیش روی ایران در بالا نگه داشتن سطح تولید خود پس از لغو تحریم ها و افزایش تولید باشد.
در گزارش رویترز آمده است: مستثنی شدن ایران از توافق اعضای اوپک در ماه گذشته میلادی، برای این کشور یک پیروزی به حساب می‌آید. ایران قصد دارد سهم از دست رفته خود را از بازار نفت در دوران تحریم‌های اقتصادی غرب پس بیگرد.
به گفته این منبع آگاه، که نامش فاش نشده است، با توجه به اینکه صادرات نفت ایران به اروپا از فوریه سال جاری از سر گرفته شد، صادرات نفت ایران در مقایسه با یک سال قبل همچنان ۸۱ درصد افزایش خواهد یافت.
صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی در مقایسه با ماه نوامبر، ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. این حجم از صادرات پایین‌ترین سطح از ماه فوریه محسوب می‌شود.
در همین حال، صادرات نفت ایران به اروپا، ۱۰ درصد بیشتر از ماه نوامبر بود و روزانه ۷۶۷ هزار بشکه از نفت ایران به مشتریان اروپایی فروخته شد.  
تا پیش از اعمال تحریم‌های اقتصادی، مجموع صادرات روزانه نفت ایران ۲.۲ میلیون بشکه بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.