کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخلاف تصور عمومی، پیشرانه‌های دریایی هسته‌ای که آقای روحانی درباره آن به دکتر صالحی دستور داده‌اند، نیاز به اورانیوم با غنای بالا(۵۶ درصد) ندارد، بلکه غنی‌سازی محدود پذیرفته شده در برجام (زیر ۳ درصد) برای این امر کفایت می‌کند.

این بار توجیه ماجرا از عهده عراقچی و دیگران برنمی‌آید/ پیشرانه‌های دریایی نیازبه اورانیوم با غنای‌بالا ندارند

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از نسیم: بعدازظهر روز گذشته حسن روحانی در احکامی جداگانه به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر "نقض توافق هسته‌ای" میان ایران و گروه کشورهای 1+5 ، از سوی ایالات متحده آمریکا، از آنها خواست تا اقداماتی را برای مقابله با این رفتار آمریکایی ها انجام دهند.

در نامه رئیس‌جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی آماده است که صالحی و تیم کاری او موظف هستند طی سه ماه اقدامات زیر را اجرایی کنند:

1. برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی.‏

‏2. مطالعه و طراحی «تولید سوخت» مصرفی پیشران هسته‌ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی.‏

این نامه اما در محافل مختلف سیاسی و رسانه ای با واکنش‌های متفاوتی رو برو شد.

سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی و معاون پژوهشی خبرگزاری فارس از کسانی است که مذاکرات هسته ای را از روزهای نخستین به صورت تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. او از جمله اولین افرادی بود که شب گذشته نامه حسن روحانی به رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه را مورد بررسی قرار داد.

جبرائیلی در کانال تلگرامی خود در این‌باره نوشت:

برخلاف تصور عمومی، پیشرانه‌های دریایی هسته‌ای که آقای روحانی درباره آن به دکتر صالحی دستور داده‌اند، نیاز به  اورانیوم با غنای بالا(۵۶ درصد) ندارد، بلکه غنی‌سازی محدود پذیرفته شده در برجام(زیر ۳ درصد) برای این امر کفایت می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، نامه آقای روحانی به دکتر صالحی، ارتباطی به نقض برجام توسط آمریکا ندارد و در چارچوب محدودیت‌های برجام است. منتهی کاری که سال‌ها پیش باید آغاز می‌شد و تناقضی با برجام هم نداشت، امروز به بهانه نقض برجام تنها دستورش را داده‌اند!
نامه دیگر آقای روحانی به دکتر ظریف برای پیگیری حقوقی نقض برجام بر اساس روندهای پیش‌بینی شده در برجام نیز، حرف جدیدی نیست. دکتر ظریف طی ماه‌های اخیر در واکنش به نقض‌های مکرر آمریکا، بدون دریافت نامه سرگشاده آقای روحانی هم، بارها این مسیر را پیموده و البته راه به جایی نبرده است.
دو نامه اخیر آقای حسن روحانی، بیش از آنکه یک واکنش جدی به نقض برجام باشد، در قالب مکانیسم ماله قابل تحلیل است. منتهی این‌بار رئیس جمهور شخصا این مکانیسم را اجرا کرد چون  آمریکا دست به نقض فاحش برجام زده  است و توجیه ماجرا از عهده دکتر عراقچی و دیگران برنمی‌آید.
روحانی این دو نامه را منتشر کرد تا بند ۳ مصوبه مجلس درباره توقف همکاری‌های داوطلبانه در واکنش به نقض برجام از سوی طرف مقابل را اجرا نکند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.