سومین نشست بین المللی شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور اعضای داخلی و خارجی این شورا، به ریاست آیت الله محمد علی تسخیری در تهران برگزار شد.

سومین نشست بین المللی شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در سومین نشست بین المللی شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، پس از مرور شرایط کنونی جهان اسلام و به ویژه منطقه خاورمیانه که در سال های اخیر دستخوش تحولات و تهدیدات عدیده ای بوده، طرح پیشنهادی تحت عنوان «استراتژی ده سال آینده فعالیت های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» ارائه شد؛ این طرح حاصل مدت طولانی بررسی های مدیریتی است که در آن مباحث محوری که باید در آینده پژوهی مدنظر قرار گیرد لحاظ شده است.

در جمع بندی نهایی این نشست مقرر شد که اعضا نظرات خود را در طول کنفرانس وحدت ارائه دهند و کمیته ویژه ای این استراتژی را بر اساس فعالیت های ۱۰ سال اینده مجمع تقریب، جمع بندی نهایی کند.

برگزاری نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب همزمان با آزاد سازی حلب موجب شد که شرکت کنندگان به نمایندگان سوریه در این نشست تبریک گفته و این موقعیت بزرگ را طلیعه ای بدانند مبنی اینکه شرایط منطقه به سوی تحولی نوین و مثبت در جهت وفاق، تقریب و وحدت اسلامی پیش می رود و همچنین فرصتی شد که از زبان نمایندگان مناطق مختلف جهان از اروپا ، حوزه کشورهای عربی و سایر نقاط، حاضرین تجربیات و اقدامات تقریبی شان را بشنوند و پیشنهادات آنها را مورد توجه قرار دهند.

آیت الله محمد علی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب در این نشست طی سخنانی مروری بر شرایط کلی تقریب، نیاز ها، ضرورت ها، موانع و چالش های پیش روی تقریب داشت و گفت: نشست علمای مقاومت در بیروت در ابتدای سال جاری بسیار تدثیر گذار و مهم بود.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب با اشاره به حرکت های تقریبی بسیار مهمی که طی سال جاری در جهان اتفاق افتاده از جمله برگزاری کنفرانس گروزنی و تأکید شرکت کنندگان این کنفرانس بر مسئله تقریب و وحدت، افزود: در کنار حرکت های مثبت تقریبی در جهان اسلام برخی حرکت های منفی نظیر دستگیری شیخ زکزاکی در نیجریه و کشتار مسلمانان میانمارنیز صورت گرفته، از خداوند متعال خواستاریم که حرکت تقریبی را به پیروزی برساند.

در ادامه این نشست آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب گزارش مفصلی از فعالیت های مجمع جهانی تقریب در حد فاصل نشست قبلی شورای عالی تا کنون ارائه کرد و همچنین گزارشی از برنامه های محقق شده، برگزاری کنفرانس ها و سمینار های تقریبی در مناطق مختلف جغرافیایی جهان اسلام و برنامه های در دستور کار مجمع جهانی تقریب را ارائه کرد.

آیت الله اراکی تأکید کرد: با توجه به بحران های سال های اخیر جهان اسلام نیاز بود که مجمع جهانی تقریب فعالیت ها و اقدامات جدیدی را به اجرا بگذارد بنابراین ایجاد پایگاهها و دفاتر تقریب در برخی کشورهای اسلامی، ایجاد شبکه فعالان تقریب تحت عنوان منادیان تقریب، راه اندازی اتحادیه جوانان تقریبی و را اندازی ۱۴ اتحادیه جدید را در دستور کار قرار داد تا تقریب میدانی و عملیاتی شود.

شیخ بدر الدین حسون مفتی اعظم سوریه نیز طی سخنانی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از پیروزی های مقاومت در سوریه بویژه آزاد سازی حلب، گفت: با توجه به حوادث منطقه، مجمع جهانی تقریب توانسته به دستآورد های خوبی دست پیدا کند و در کاهش آلام و تنش های منطقه تأثر گذار باشد.

مفتی اعظم سوریه با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ راهی برای امت اسلامی جز راه تقریب وجود ندارد، اظهار داشت: اتفاقات چند سال اخیر موجب شده است که جهان اسلام به تقریب به عنوان منجی نگاه کند.
 وی افزود: کسانی که قبلا مخالف راه تقریب بودند امروز با تلاش ها و راهکارهای آیت الله اراکی و مجمع جهانی تقریب در مسیر تقریب قرار گرفته اند.

شیخ حسون تأکید کرد: ما امروز تأثیر تقریب در عراق و سوریه را به خوبی مشاهده می کنیم. تقریب در سوریه و عراق توانسته شیعه و سنی را به هم نزدیک کند و موجب شکست تکفیری ها شود.

سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز طی سخنانی اظهار داشت: سند راهبردی یک گام اساسی و مهم در عرصه تقریب است زیرا تقریب مذاهب اسلامی یک مسئله فوری و آنی نیست بلکه نیاز به استراتژی دارد تا برنامه ریزی ها بر اساس آن انجام شود.

وی با اشاره به اتفاقات چند سال اخیر جهان اسلام، اظهار داشت: فرقه گرایی در جهان اسلام یک مسئله مذهبی نیست بلکه طرح سیاسی از سوی دشمنان اسلام بویژه رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به اسلام است.
 شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان نیز در این نشست طی سخنانی ضمن تقدیر از فعالیت های مجمع جهانی تقریب، اظهار داشت: فعالیت های مجمع جهانی تقریب بسیار اثر گذار بوده است، اگر مجمع جهانی تقریب نبود ما امروز اینجا جمع نمی شدیم و از مشکلات یکدیگر با خبر نبودیم.

وی تأکید کرد: موفقیت هایی در طی یک سال اخیر کشورهای عراق و سوریه به دست آمده در نتیجه اقدامات تقریبی بوده است.

نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب با تأکید بر نقش آفرینی بیشتر اعضا برای سکان داری و هدایت فعالیت های مجمع جهانی تقریب و تدوین راهکارهای جدید برای فعالیت های آتی مجمع جهانی تقریب به پایان رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.