آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: صلحی که دین و علم در آن نقش دارد، صلحی است که انسان را متعهد می کند. زیرا صلح بدون دین و علم هیچ ارزشی ندارد.

صلح بدون علم و دین هیچ ارزشی ندارد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از مهر، اولین همایش «صلح، علم و دین» با همکاری گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و جمعیت هلال احمر با حضور دکتر مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیانگذار گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع)، دکتر سیدحمید جمال الدینی معاون آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر ایران، دکتر سید حسن حسینی معاون بنیاد ملی نخبگان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

فاضل لنکرانی در ابتدای سخنرانی خود با تبریک هفته وحدت، از برگزاری این گونه همایش از دکتر گلشنی تشکر کرد و در ادامه گفت: بحث و عنوان این موضوع مطرح شده در همایش بسیار مهم است، از یک طرف مسئله صلح و ارتباطش با دین چگونه است و ارتباط صلح با علم چگونه است؟ من بحث را با این سوال آغاز می کنم اساسا آیا بدون علم صلح ممکن است؟ به این سوال هم محافل دانشگاهی و هم حوزوی باید به این سوال پاسخ بدهند.

وی ادامه داد: اگر به صلح نگاه ساده داشته باشیم، انسان می گوید دین چه نقشی در صلح می تواند داشته باشد، حتی نگاه عامیانه در رابطه با علم و صلح هم می گوید چه ارتباطی می تواند بین این دو باشد. باید بگویم که ما بر حسب ظاهر، از جاهلیت قبل از اسلام فاصله گرفتیم، ولی امروز با رشد جامعه با جاهلیت بیشتری مواجه هستیم. با توجه به کشتارهایی که در جهان صورت می گیرد، واقعا باید به این سوال اساسی پاسخ داده شود که نقش دین در صلح چیست؟

این مرجع تقلید با بیان اینکه بدون دین صلح امکان پذیر است، تصریح کرد: سؤال ما این است که اساسا بدون دین و آموزه های دینی و رشد دین در بشریت آن صلح مطلوب که مطابق فطرت انسان است، به دست می آید یا خیر. (صلح را با این معنی باید درنظر گرفت یعنی اینکه نفوس انسان را به هم پیوند دهد تا به تکامل انسانها در جامعه برسیم). صلحی که دین و علم در آن نقش دارد، صلحی است که انسان را متعهد می کند. زیرا صلح بدون دین و علم هیچ ارزشی ندارد.

لنکرانی افزود: اسلام به دنبال صلح جهانی است. این شعاری نیست که زمانه ما به زبان آورده باشد، بلکه این موضوع در آموزه دینی ما آمده و در دین توجه خاصی به مومنان شده است. در آیه ۲۲۴ سوره بقره اصلاح میان مردم آمده است، یعنی اینکه مسلمانان باید همان گونه که نسبت به مسلمان دیگر حساس هستند یه سایر دیگر مردم چه مسلمان، مسیحی و یهودی هم حساس باشند. صلح امری گسترده است در روایات ما این ظرایف وجود دارد.

وی همچنین در ادامه افزود: صلحی که اسلام دنبال آن است، مفهوم عمیق و گسترده ای دارد، آیا بدون دین صلح امکان دارد یا خیر. البته منظور من شعار نیست، ما آموزه هایی داریم که هنوز برای خود ما هم روشن نشده است، نه در حوزه علمیه و نه در دانشگاه ها به این سوالات و آموزه ها نپرداخته اند. تا جامعه ما بتواند به خوبی دین را بشناسد. هنوز بعد از گذشت سی و چند سال از انقلاب هر کسی بگوید که دین بعد از انقلاب برای همه روشن شده، اشتباه کرده است. هر کسی باید برای خودش به تامل در مورد دین بپردازد.

لنکرانی بیان کرد: در مفاهیم دینی، دین می گوید که اگر پیمانی را با دشمن بسته اید حتی در ادامه احساس کردید که این پیمان به مصلحت شما نیست حق ندارید مخالفت کنید. هر زمان که دین به میدان بیاید دیگر هیچ کس در هر مجموعه ای نمی تواند خلاف عهدی انجام دهد.

وی تصریح کرد: ما در اسلام بحث جهاد را داریم، تا آنجایی که به خاطر دارم، بحث جهاد در هیچ شریعتی وجود نداشه است، این چه دینی است که با شمشیر می خواهد فکر خود را بر همگان تزریق کند! باید بگویم که حتی در حوزه های علمیه ما به بحث جهاد بسیار کم پرداخته اند. یعنی همه این سوال را در ذهن خود دارند با توجه به اینکه اسلام دین رحمت و صلح و سازی است پس در این میان جهاد چیست؟ ما برای پاسخ به این گونه سوالات باید به تاریخ مراجعه کنیم، با توجه به اینکه پیامبر(ص) در طی ۱۳ سال در مکه تحت فشار بودند و کفار با مسلمان به جنگ و ستیز برخواسته بودند اما پیامبر(ص) حکم جهاد را نداند تا اینکه بعد از ئو سال از هجرت ایشان اجازه جهاد را صادر کردند.

آیت الله لنکرانی در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم اسلام را در میان جوامع مطرح کنیم، اسلام دین دعوت است نه جهاد. دشمنان اسلام وقتی این را می خواهند این دین را تعریف کنند اذعان دارند که این دین جهاد است. دعوت یعنی اینکه این دین را برای کفار و مشرکان تبیین کنیم. دعوت در پیامش صلح و عدم تجاوز به دیگری را دارد. با روش و منش دعوت کردن پیامبر (ص) به اسلام بسیاری از کفار مسلمان شدند. ما باید سیره پیامبر(ص) را امروزه احیا کنیم.

وی با بیان اینکه اسلام به دنبال این است که انسان در معرض شرک قرار نگیرد، گفت: هیچ ظلمی بالاتر از شرک نیست، اسلام به دنبال صلحی است تا با آن بشر بتواند به سعادت برسد. ما باید کتاب الهی را قانون قرار دهیم نه منشور حقوق بشر. منشور حقوق بشر را به رخ مردم می کشند از نظر حوزوی بسیار اشکال دارد و در قم این منشور را نقد کردند.

رئیس مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان گفت: آنچه که رحمت است کتب الهی است و ما باید این کتاب الهی را در جهان معرفی کنیم، پیامبر(ص) ما رحمت برای همه عالمین محسوب می شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.