یزد- در حالی که پژوهشگران نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده‌های پیرامون خود دارند و نسبت به آنچه پیرامونشان می‌گذرد حساس هستند اما بنا بر گفته این پژوهشگران وقتی که دستاورد تحقیق آن ها قرار باشد در گوئشه ای خاک بخورد و به مرحله اجرا نرسد دیگر ارزشی نخواهد داشت.

پژوهش های ما فقط خاک می خورد!

قدس آنلاین - سمیه شرف دینی:پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده‌های پیرامون خود دارد و نسبت به آنچه پیرامونش می‌گذرد، حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد.

یکی از این پژوهشگران موفق  دکترعلیرضا افشانی از استان یزد است که تاکنون بیش از ۸ کتاب تألیف کرده و چاپ و انتشار بیش از ۱۰۰مقاله علمی و پژوهشی، ارائه بیش از ۳۰مقاله در همایش های ملی و بین المللی، اجرای بیش از ۳۰طرح پژوهشی را در کارنامه فعالیت های خود دارد.

این پژوهشگر درهفته پژوهش امسال مقام سوم پژوهش های دانشگاهی را به خود اختصاص داد و به عنوان پژوهشگر برگزیده مسابقات بین المللی قرآن کریم در سال ۱۳۹۱ نیز انتخاب شد.

نگاه کمّی به انتخاب پژوهش

دکتر سید علیرضا افشانی یکی از پژوهشگران برتر استان یزد است که در مورد ویژگی های یک پژوهشگر می گوید: پژوهشگر به کسی گفته می شود که یافته های علمی او برای جامعه کاربرد داشته باشد و بتواند مشکلی را حل کند.

وی معتقد است اغلب پژوهش ها در دو زمینه کمی و کیفی سنجیده می شوند؛ پژوهش های کمی از لحاظ شمار مقالات و کتاب ها و تألیفات و پژوهش های کیفی موضوعاتی است که برای جامعه  کاربرد دارد.

وی تصریح می کند: در حال حاضر متأسفانه نگاه همه برای انتخاب، معیار کمّی است و به کیفیت زیاد توجه نمی شود.

 رئیس دانشکده علوم اجتماعی یزد بیشتر در زمینه مسایل اجتماعی استان پژوهش داشته و عواملی که استان یزد را تهدید می کند برشمرده و معتقد است که کاهش سرمایه اجتماعی، حاشیه نشینی، کودکان خیابانی و اعتیاد مهمترین عواملی تهدید کننده است.

افشانی تصریح می کند: مواد مخدر فراگیرترین مشکل یزد است و اکثر زندانیان استان زندانی مواد مخدر هستند و چون یزد در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد بیشتر زندانیان استان در این زمینه غیربومی هستند که پژوهش و کاربدی کردن نتایج آن ضروری است.

دغدغه پژوهشگران

وی در خصوص دغدغه ها ومشکلات پژوهشگران خاطرنشان می کند: اغلب پژوهش هایی که انجام می شود نتایج آن ها در اتاق پژوهشگران می ماند و خاک می خورد و نتایج آن ها به بیرون از جامعه درز پیدا نمی کند و توسط مدیران؛ اجرایی نمی شود و پژوهشی که نتیجه آن کاربردی نشود گویی که انجام نشده است.

وی تصریح می کند: متأسفانه حمایت های مالی و معنوی از پژوهشگران نمی شود و در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه کسی از یافته های پژوهشگران بهره نمی برد در حالی که اساس توسعه و پیشرفت هر جامعه تحقیق و پژوهش است و این پیشرفت ها بدون پژوهش وتحقیق امکان پذیر نیست.

این پژوهشگر معتقد است بخش خصوصی بیشتر از پژوهشگران و یافته های آن ها حمایت می کند  تا بخش دولتی  و بخش خصوصی با حساسیت بیشتری نتایج پژوهش ها را دنبال می کند و نظارت بیشتری بر طرح های پژوهشی دارد.

افشانی می افزاید: معضلی که  در پژوهش های اجتماعی  وجود دارد این است که بیشتر پژوهش هایی که در حوزه اجتماعی انجام می شود به افراد غیرمتخصص داده می شود  وهمین سبب می شود نتایج این پژوهش ها  کاربردی نباشد.

بودجه های ناچیز برای پژوهش

وی در خصو ص  تخصیص بودجه های پژوهشی می گوید: هر استانی با توجه به شرایطی که دارد نیازمند بودجه های پژوهشی است که متأسفانه این بودجه ها در بسیاری از موارد ناچیز است.

این پژوهشگر می گوید: شوراهای پژوهشی در ادارات از تخصص های لازم  برای بررسی طرح های پژوهشی برخوردار نیستند و بیشتر افرادی که در این شورا حضور دارند بر اساس روابط شخصی انتخاب می شوند و کارایی لازم را ندارند و این یک معضل بزرگ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.