کرمان - مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه دوره سالمندی باید به یک نیاز فردی تبدیل شود خاطرنشان کرد: استان کرمان به عنوان پیشگام در اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند» باید در زمینه عملیاتی کردن این طرح به خوبی اقدام کند.

پیشگامی استان کرمان در اجرای طرح   شهر دوستدار سالمند

به گزارش قدس آنلاین،  عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در سومین نشست شورای سالمندان که چهارشنبه ۲۴ آذر ماه برگزارشد، اظهار داشت: کلنگ پارک سالمندان در شهرستان زرند به زمین خورد و  قرار است که در شهر کرمان نیز  پارک توانبخشی سالمندان بازسازی شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اقدامات از سوی بهزیستی در راستای پیشگیری عوارض دوران سالمندی انجام می‌شود تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که یک سری دستگاه‌های مکانوتراپی برای سالمندان در این پارک‌ها ساخته و حتی المقدور یک کارشناس کاردرمانی نیز هم زمان برای مشاوره‌های لازم به سالمندان به منظور سلامت فیزیکی بدن و تقویت عضلات آن‌ها مستقر شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به روحیه مطالبه‌گری از طریق صنوف افزود: سالمندان برای پیگیری مسائل خود می‌توانند در قالب کانون‌های سالمندی مسائل خود را پیگیری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از اهل قلم و هنر استان برای خلق جملات زیبا در رابطه با سالمندی دعوت کرد و افزود: هماهنگی‌های لازم با شورای شهر برای انعکاس پیام‌ها در سطح شهر انجام می‌شود.

صادق‌زاده با بیان اینکه دوره سالمندی باید به یک نیاز فردی تبدیل شود خاطرنشان کرد: استان کرمان به عنوان پیشگام در اجرای طرح «شهر دوستدار سالمند»باید در زمینه عملیاتی کردن این طرح به خوبی اقدام کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از آموزش در زمینه‌های تغذیه، بیماری‌ها و هشداربه سالمندان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در سالجاری خبرداد.

زهرا موسی‌پور مدیرکل حوزه اجتماعی استانداری کرمان نیز در این جلسه گفت :حوزه اجتماعی استانداری آمادگی انجام پژوهش در کنار بهزیستی در زمینه مسائل فرهنگی دوران سالمندی را دارد.

موسی‌پور خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی در راستای سالمندان و معلولان باید انجام شود .

مسعود الهی رئیس کانون بازنشستگان کشوری استان کرمان نیز در این نشست از وجود ۴۵ هزار ۷۶۵ بازنشسته در استان کرمان خبرداد وافزود:  ۵۷ درصد این جمعیت را بانوان و ۴۳درصد را مردان تشکیل می‌دهد.

ابراهیم بصیرنیا رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این نشست با گرامیداشت هفته وحدت اظهار داشت: در شهر کرمان قریب ۱۵ هزار بازنشسته آموزش و پرورش در سطح استان ۳۰ هزار بازنشسته وجود دارد.

وی مسائل معیشتی را مشکل عمده سالمندان عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات سالمندان توانایی رفتن از لحاظ اقتصادی برای ورود به فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و ... را ندارند.

در این نشست مقرر شد با پیگیری از سوی شهرداری صندلی ویژه سالمندان در وسایل حمل و نقل عمومی تعبیه شود.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در جلسه مناسب‌سازی شهر ویژه معلولان نیز گفت:بخشی از اعتبارات دستگاه‌ها به منظور مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان تخصیص داده شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه مناسب‌سازی نیاز همه افراد جامعه است افزود: نه تنها معلولان بلکه سالمندان و یا برخی از افراد جامعه که دچار عارضه مقطعی می‌شوند باید به خدمات شهری دسترسی داشته باشند

صادق‌زاده بیان کرد: مناسب‌سازی به منظور حضور اجتماعی و کاهش دغدغه‌ها و مسائل روحی و روانی افراد معلول در جامعه انجام می‌شود  و در تمام دنیا مناسب‌سازی به عنوان یک طرح در نظر گرفته شده است.

وی باقدرانی از شهرداری که سه دستگاه اتوبوس را برای معلولان در سطح شهر کرمان مناسب‌سازی کرده است  افزود: اگر امکاناتی برای حضور معلولان در اجتماع فراهم شود، آن‌ها بسیار می‌توانند در جامعه مفید باشند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: می‌طلبد با همکاری شهرداری پارک توانبخشی ویژه معلولان و سالمندان به منظور پیشگیری از ضایعات جسمی در سطح شهر کرمان ساخته شود و این ایده را می‌توان در سطح استان اجرایی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.