رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برای رعایت اقتصاد مقاومتی باید سهم نفت را در بودجه عمومی کشورکاهش دهیم،گفت: این در حالی است که در بودجه ۹۶ به سال قبل از ۹۵ بر می گردیم. یعنی اگر چه ما در سال ۹۵ نقش نفت در بودجه را به کمتر از ۳۰ درصد رساندیم اما در حال حاضر به مرور زمان این درصد افزایش یافته است.

اتکای به نفت در بودجه ۹۶ افزایش یافته است/ در بودجه ۹۶ ملزومات اقتصاد مقاومتی دیده نشده است/ شاهد کاهش تصدی گری دولت در لایحه بودجه نیستیم

محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با«قدس آنلاین» با بیان اینکه در راستای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی باید سهم نفت را در بودجه عمومی کشورکاهش دهیم، متذکر شد: این در حالی است که در بودجه ۹۶ به سال قبل از ۹۵ بر می گردیم. یعنی اگر چه ما در سال ۹۵ نقش نفت در بودجه را به کمتر از ۳۰ درصد رساندیم اما در حال حاضر به مرور زمان این درصد افزایش یافته است.

وی افزایش سهم نفت در بودجه ۹۶ را متاثر از افزایش فروش نفت طی ماه های اخیر دانست و گفت: طبیعتا این موضوع در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیست. البته این درصد جزئی بوده و درصد کلانی محسوب نمی شود که بگوییم  مثلا سهم ۲۵ درصدی  به۵۰ درصد افزایش یافته است.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۳۰ درصد از بودجه عمومی ما وابسته به نفت است که این موضوع نسبت به سال ۹۵ افزایش چند درصدی داشته است، اظهار داشت: این درحالی است که اتکایمان به نفت مثلا ۲۵ درصد بوده امسال هنرمان باید این باشد که سهم نفت ۲۰ درصد بشود یعنی مثلا ۶۵ هزار میلیارد تومان بشود نه ۱۱۱ هزار میلیارد تومان و این تا حدی در راستای اقتصاد مقاومتی نیست البته از این جهت که این سهم ۵۰ درصد نشده است جای خوشحالی دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از معیارهای انطباق بودجه با اقتصاد مقاومتی را میزان سهم نفت در بودجه است عنوان کرد و افزود: این امر تقریبا در بودجه ۹۶ رعایت شده ولی یک مقدار نرخ رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: نکته دیگر در بودجه بحث پژوهشی و حوزه اقتصاد دانش بنیان است که چقدر ما از ظرفیت اقتصاد دانش بنیان استفاده می کنیم؛ این درحالی است که ما آمار و ارقام ریز بودجه را هنوز احصاء نکردیم که مشخص شود منابع بخش شرکت های دانش بنیان و یا تسهیلات برای صادرات محصولات دانش بنیان و امثال آن در بودجه چقدر است.

پور ابراهیمی گفت: هر چقدر بودجه به این سمت حرکت کند، رویکرد ما را انطباق بیشتری می دهد و این نیازمند این است که اعداد را احصا کنیم و ریز جداول را جمع بزنیم و چون بودجه تازه ارائه شده هنوز این کارها را نکرده ایم؛ حکم های خاصی هم که لازم است در اینجا لحاظ شود تا به شکلی تعهدات و الزامات مرتبط با دولت تعریف شود.

وی با بیان اینکه در تاکید بر لزوم کاهش تصدی گری دولت اقتصاد، و مد نظر بودن این مهم در بر رسی بودجه ۹۶ از سوی مجلس، گفت: در حال حاضر ما آثار این کاهش تصدی گری دولت را در بودجه  نمی بینیم چرا که شاهد افزایش رقم بودجه عمومی هستیم  یعنی  بودجه های ما مرتب همه ساله افزایش می یابد؛ درست است که نرخ رشدش و سهم هزینه های جاری نسبت به دوره های قبل کاهش پیدا کرده است ولی رشد آن متوقف نشده است و این همه نشان دهنده این است که به یک شکلی دولت در کاهش تصدی گری گام های جدی برنداشته و علامتی از اینکه سهم دولت در اقتصاد در حال کاهش است به وضوح دیده نمی شود که این یکی از اشکالات  جدی بودجه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نقش نظارتی مجلس بر بودجه و توجه به کاهش تصدی گری دولت، توضیح داد: ما در مجلس می توانیم عدد بودجه نفتی را از حدود ۱۱۲ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان برسانیم، یعنی این اعداد را مبنا قرار دهیم و مابه تفاوت آن را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم؛ این حرکت ما بنای عقلایی هم دارد و دولت باید برود از محل کاهش فرار مالیاتی آن را جبران کند و فرار مالیاتی را جایگزین آن کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.