اردبیل – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عصر پنجشنبه در جمع مدیران استان اردبیل گفت: متاسفانه با محدودیت منابع مالی مواجه بوده و کشور را با ۲۳ میلیارد دلار اداره می کنیم.

محدودیت مالی داریم/کشور را با ۲۳ میلیارد دلار اداره می کنیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در دیدار با مسئولان و مدیران ارشد استان و بررسی پروژه راه آهن میانه – اردبیل افزود: امسال کل بودجه کشور از فروش نفت ۶۸.۵ هزار میلیارد تومان است که اگر این رقم را با دلاری سه هزار تومان حساب کنیم در مجموع ۲۳ میلیارد دلار می شود.

وی افزود: کشوری که در چند سال گذشته بیش از ۱۱۹ میلیارد دلار از فروش نفت درآمد داشت به یک باره درآمد آن در این حوزه به ۲۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که باید در راستای تخصیص بهینه اعتبارات به پروژه‌های عمرانی و اقتصادی دقت بیشتری شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت طوری رفتار کرد که سهم تولید نفت ایران در اپک کاهش پیدا نکند تا حداقل بتوانیم منابع موجود از این محل را حفظ کرده و بتوانیم در راستای اداره کشور اقدامات لازم را انجام دهیم ولی در کل دولت در حال حاضر با محدودیت منابع مالی مواجه است.

نوبخت بیان کرد:‌ تخصیص اعتبار در حوزه‌های آب، فاضلاب، محیط زیست و شبکه حمل و نقل ریلی با وجود محدودیت‌های مالی در بودجه سال آینده حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این موارد بوده تا بتوانیم پیشرفت‌های قابل قبولی در این عرصه‌ها به دست آوریم.

معاون رئیس جمهور افزود:‌ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان یکی دیگر از راه‌حل‌هایی است که بتوانیم پروژه‌های عمرانی در کشور را به اتمام برسانیم که برون‌سپاری پروژه‌های دولتی نیز به بخش خصوصی در این راستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دولت های قبل قیمت فروش نفت براساس ۱۰۸ دلار بسته شده بود، یادآور شد: در حالی که ما قیمت زیر ۳۰ دلار را تجربه کردیم و در روهای اخیر نیز با تلاش های دولت در حفظ و افزایش سهم و نیز سیاست ها تعاملی برای رشد نرخ جهانی نفت، در حال حاضر قیمت فروش به ۵۲ دلار رسیده است.

نوبخت رویکرد دولت را تخصیص بهینه منابع عنوان کرد و ادامه داد: علم اقتصاد همین است، یعنی منابع محدود و کم را به صورت بهینه اختصاص داد تا به اولویت های تعریف شده تزریق شود.

وی با این تفاسیر تکمیل پروژه های نیمه تمام ریلی را براساس اولویت های تعیین شده از جمله اهداف و سیاست های دولت در این زمینه برشمرد و عنوان کرد: راه آهن اردبیل نیز از جمله اولویت های دولت بوده و تلاش می شود این طرح شتاب گرفته و روند اجرایی مناسبی بخود بگیرد.

معاون رئیس جمهور به اهمیت راه آهن میانه – اردبیل و اتصال آن به شبکه سراسری متذکر شد: این طرح در واقع پروژه ای برای اقتصاد ملی است و با وجود کمبود منابع مالی، دولت آن را در اولویت های کاری قرار داده است.

وی با بیان اینکه دولت توسعه شبکه حمل و نقل ریلی را مورد توجه قرار داده است، اضافه کرد: براین اساس تکمیل و راه اندازی پروژه های نیمه تمام ریلی از جمله راه آهن میانه اردبیل در اولویت بوده و دولت نگاه ویژه ای به آن دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.