گرگان- رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان اقتصادی گرگان بیان کرد: متاسفانه اقتصاد ایران کوچک و چابک نیست و لذا سمت و سوی برنامه ششم توسعه به سمت اصلاحات اقتصادی هدایت می‌شود.

اقتصاد ایران چابک نیست/اصلاحات اقتصادی در دستور کار

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی ظهر جمعه در نشست با فعالان اقتصادی استان گلستان در استانداری با بیان اینکه اقتصاد اولویت نخست کشور است، گفت: در کشور ما در بخش تولید مشکلاتی وجود دارد، اقتصاد محور کار و اولویت نخست کشور بوده و این امر مهمی است که توسط دولت و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به آن تاکید شده است.

وی بیان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که ما در اجرای این قانون دچار مشکل هستیم و طی نشستی که با پیشکسوتان اتاق بازرگانی داشتم این مورد تاکید شد که با اعمال فشار این قانون را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه  اقتصاد باید اولویت نخست کشور و از منطق خاص خود برخوردار باشد، تصریح کرد: باید حرکت کشور به سمتی ایجاد شود تا به تولیدات ارزان دست پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شرایط سیاست داخلی و خارجی کشور به گونه‌ای است که ما مناقشات بین المللی را با مذاکرات حل می‌کنیم و برای کشوری که اهل دموکراسی است نمی‌توان جلوی اظهار نظرات را گرفت.

لاریجانی افزود: در موضوع هسته‌ای همین منطق را با هوشیاری دنبال کردیم و تلاش می‌کنیم با همین رویه مشکلات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را با گفتگو به نتیجه برسانیم.

وی گفت: ما تلاش می‌کنیم فضای سیاسی داخل و فضای بین المللی را به سمت اولویت اول که همان اقتصاد باشد سوق دهیم و از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند اقتصاد ما باید کوچک و چابک باشد که متاسفانه به این شکل نیست و مقدار زیادی از آن مربوط به دولت گذشته است.

لاریجانی با بیان اینکه حضور دولت در بخش اقتصاد باید معقولانه باشد، گفت: باید تلاش کنیم از بخش خصوصی در مرکز پژوهش‌ها، اتاق بازرگانی، اصناف، صنعت و معدن بهره ببریم و طی آیین نامه‌ای خواسته‌ایم این نهادهای خصوصی در کنار دولت نظر دهند.

وی افزود: اگر این اصل را رعایت کنیم می‌توانیم در جلسات به سمت ارائه راه حل‌ها و برطرف کردن مشکلات حرکت کنیم.

لاریجانی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تلاش می کنیم قسمتی از واردات را برای پشتوانه صادرات در نظر بگیریم و تاکید داریم صادرات کلید مهم بهبود اقتصاد کشور است.

وی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید تلاش کنیم هم به محور صادرات و هم به رونق تولید توجه داشته باشیم و سرمایه گذاری اقتصادی در کشور را محور قرار دهیم.

لاریجانی در رابطه با قانون ارزش افزوده گفت: این قانون در همه جای دنیا وجود دارد که در نهایت از مصرف کننده دریافت می شود که ما در این مسئله هم مشکل اجرا داریم.

وی افزود: تجارت ما مسلح به سیستم های مکانیزه نبوده و در واقع زنجیروار نیست، طی صحبتی که با اتاق بازرگانی و اتاق اصناف داشتم این مسئله را مطرح کردم که به مدت یک سال در برنامه ششم توسعه زمان برای اصلاح برنامه و مکانیزه شدن آن در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر گسترش سیستم‌های نوین کشاورزی به صورت گلخانه‌ای در منطقه گلستان و تمام کشور ادامه داد: ایجاد سیستم‌های نوین کشاورزی در این منطقه می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و مشکل بیکاری جوانان که به شدت نگران آن هستیم رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتمام بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق افزود: بخش زیادی از کار در طول برنامه ششم به سیستم‌های گلخانه‌ای داده شده است که باید ترویج داده شود. ایران منطقه‌ای کم‌آب است و سیستم‌های گلخانه‌ای می‌تواند استفاده بهینه از آب را میسر کند و همچنین سبب بازدهی چهارفصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: سمت و سو در این دو لایحه به سمت اصلاحات اقتصادی هدایت می‌شود و گلستان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی است و آینده روشنی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث منطقه آزاد اینچه برون گفت: طی چند روزی که اینجا بودم و صحبت هایی که با مسئولان داشتم به خوبی بحث اهمیت منطقه آزاد برای مردم گلستان را درک کردم، اما باز هم تاکید بر این دارم که این مناطق باید برای صادرات و اشتغال زایی آماده شود و فقط برای واردات نباشد.

لاریجانی اظهار کرد: مناطق دیگری هم که اکنون تبدیل به منطقه آزاد شده اند ابتدا همین مسئله صادرات را مطرح می کردند اما در نهایت تبدیل به مرکزی برای واردات شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.