مساله ای که موجب عدم درک مشترک مردم ومسئوولین از دو موضوع گرانی وتورم می شود این است که مردم تورم را همان گرانی می دانند در حالی که منظورمسئوولین از تورم تعریف علمی آن یعنی "افزایش سطح عمومی قیمت ها" است. بدین معنا که اگر قیمت کالاها ۱۰۰ واحد باشد و این قیمت به رقم ۱۱۰ واحد برسد یعنی ده درصد تورم داشته ایم.

چرا تورم کاهش اما قیمت ها افزایش داشته است ؟/ توقعات مردم با سیاست های اقتصادی دولت یازدهم محقق نمی شود

اختصاصی قدس آنلاین- دکتر حجت الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگوی پیش رو به بررسی تفاوت تورم با گرانی پرداخته و در این زمینه به قدس آنلاین می گوید: " اگر چه دولت یازدهم از آغاز روی کار آمدنش تا کنون توانسته است نرخ تورم را کاهش دهد اما باید اذعان داشت به رغم روند نزولی نرخ تورم، قیمت اجناس و کالاهای اساسی همچنان در حال گران شدن هستند. از قیمت برنج ایرانی که به مرز کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده تا گوشت گوسفندی که کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می رسد. هر چند دولت یازدهم به کاهش نرخ تورم بالیده و رئیس دولت تدبیر در سخنرانی های خود از تورم تک رقمی به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می کند. اما  همچنان مردم نه تنها به موجودی جیب خود نمی بالند بلکه ناله و گلایه های آن ها از کاهش قدرت خریدشان هر روز در حال افزایش است. گفتگوی پیش رو به بررسی تفاوت این دو مقوله و آینده اقتصاد ایران با توجه به سیاست های اقتصادی دولت پرداخته است.

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)  با اشاره به تفاوت تعریف تورم از دید مردم و مسئوولین به خبرنگار قدس آنلاین گفت: نرخ تورم مفهومی است که در مقابل آن، مفهوم دیگری به نام "گرانی" وجود دارد در حالی که معنای تورم وگرانی کاملا متفاوت از هم هستند. وی افزود: مساله ای که موجب عدم درک مشترک مردم ومسئوولین از دو موضوع گرانی وتورم می شود این است که مردم تورم را همان گرانی می دانند در حالی که منظورمسئوولین از تورم تعریف علمی آن یعنی "افزایش سطح عمومی قیمت ها" است. بدین معنا که اگر قیمت کالاها ۱۰۰ واحد باشد و این قیمت به رقم ۱۱۰ واحد برسد یعنی ده درصد تورم داشته ایم. عبدالملکی ادامه داد: به عبارتی تغییر در سطح قمیت ها نسبت به سطح قیمت های قبلی تورم نامیده می شود. در حالی که گرانی به معنای افزایش سطح قیمت ها بوده و قیاس تغییرات قیمتی چندان مطرح نیست.

وی در این باره افزود: تفاوت این دو مفهوم خود را اینگونه نشان می دهد که مسئوولین دولتی و مراکز آماردهی از کاهش تورم سخن گفته اما مردم همچنان نسبت به گرانی کالاها معترض بوده و به ادعاهای مسئولین دولتی نسبت به کاهش تورم باور ندارند. این کارشناس اقتصادی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در چنین شرایطی باید این اطلاع رسانی نسبت به مردم انجام شود که منظور از نرخ تورم بررسی نرخ افزایش کالاها در یک زمان مشخص است یعنی اگر قیمت کالایی در سال اول ۱۰۰تومان بوده و در سال دوم ۱۲۰ تومان باشد ما شاهد تورم بیست درصدی خواهیم بود در حالیکه اگر قیمت آن کالا در سال سوم به ۱۳۰ تومان برسد علی رغم افزایش مجدد قیمت ها نرخ تورم روندی کاهشی داشته و از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد رسیده است.

عبدالملکی با بیان اینکه عدم تبیین تفاوت تورم با گرانی از سوی دولت مساله ای سیاسی است تصریح کرد: هر چند در سال سوم نیز قیمت ها افزایش یافته است اما این افزایش نسبت به سال های قبل با شتاب کمتری بوده است که این موضوع به معنای روند نزولی نرخ تورم است. وی با مقصر دانستن دولت در زمینه ایجاد این اختلاف نظر بین مردم و مسئولین اظهار داشت: بدون شک دولت موظف است تا مردم را توجیه کند که منظور از کاهش تورم کاهش نرخ قیمت ها و ارزانی نیست. بنابراین بی شک عدم تبیین این موضوع و رو راستی از سوی دولت با مردم مبحثی سیاسی است که به نظر می رسد دولت هیچ تلاشی در راستای آشنایی مردم با این دو مفهوم نداشته است.

این اقتصاددان با بیان اینکه کاهش نرخ تورم مورد نظر مردم همان کاهش قیمت ها یا تورم منفی است به خبرنگار قدس آنلاین گفت: کاهش نرخ تورم به هیچ عنوان به معنای کاهش قیمت ها نیست بلکه به رغم کاهش تورم همچنان قیمت ها رو به افزایش است چرا که ماهیت وجودی تورم به معنای افزایش قیمت ها است.

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که برخی از مردم کاهش نرخ تورم بدون کاهش قیمت اجناس و کالاها را بی فایده می دانند خاطرنشان کرد: متاسفانه باید گفت کاهش نرخ تورم در برابر گرانی اجناس به این معنا است که در صورت کاهش تورم قیمت ها با شتاب کمتری افزایش یافته و کمتر بدبخت می شویم! اما اگر نرخ تورم روندی کاهشی نداشت مردم بیشتر متضرر شده و قیمت ها به صورت سرسام آور تری افزایش می یافت!! وی تصریح کرد: وقتی دولت اعلام می کند نرخ تورم را از ۴۰درصد سال ۹۲ به ۱۰درصد در سال ۹۵ کاهش داده است. بی شک برای مردم کافی نبوده و مردم زمانی راضی می شوند که تورم منفی ده درصد شود!! یعنی قیمت اجناس ده درصد ارزان تر شود. این کارشناس اقتصادی در خاتمه به قدس آنلاین گفت:  بی شک این توقع که حق مردم است با سیاست های دولت یازدهم هرگز محقق نخواهد شد چرا که  زمانی می توان به این مهم رسید که تولید با نرخ بالایی رشد کرده و دولت انضباط مالی داشته باشد تا بتوانیم تورم منفی را تجربه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.