سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه نباید در امر قانونگذاری تحت تاثیر قرار گرفت گفت: اگر به خاطر فضای سیاسی یا احساسات مصوبه ای را بگذاریم نمی توانیم برای حل مشکل کشور گامی برداریم.

مصوبات احساسی یا سیاسی گره ای از مشکلات کشور باز نمی کند

به گزارش«قدس آنلاین» به نقل از مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در پنجمین همایش ملی قانون گذاری و پژوهش با اشاره به امر قانون گذاری و نقش پژوهش در فرآیند این امر گفت: قانون و قانون گذاری امروزه به گونه ای با جامعه آمیخته است که نمی توان با روش های ابتدایی مسیر قانون گذاری را ادامه داد.

وی افزود: قانون گذاری و قوانین باید از آسیب ها دور باشند تا بتوانند راه روشن جامعه را نشان دهند. این ممکن نیست مگر اینکه با روش علمی به آن بپردازیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه فهم روشن و مشترک از قانون و شناسایی ساز و کار قانونی مورد نیاز امر قانون گذاری است تصریح کرد: اگر به روش های ابتدایی امر قانون گذاری را پیش ببریم به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

کدخدایی با اشاره به عدم طی کردن زیرساخت های پژوهشی در امر قانون گذاری خاطرنشان کرد: از آنجایی که ما زیرساخت پژوهش را در امر قانون گذاری طی نکرده ایم گاهی قوانینی تصویب می کنیم که دارای ابهام، تردید و اشتباه است که مخاطبین و مجریان را دچار سرگردانی کرده و وضعیت کشور را اصلاح نمی کند.

وی با اشاره به اینکه نباید در امر قانون گذاری تحت تاثیر فضای سیاسی قرار گرفت گفت: اگر در شرایطی به خاطر فضای سیاسی یا احساسات مصوبه ای را بگذاریم نمی توانیم برای حل مشکل کشور گامی برداریم.

کدخدایی تصویب یک قانون در زمان مناسب و در نظر داشتن اقتضائات موجود را با اهمیت دانست و گفت: این امر در قانون گذاری ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد، گاهی در مجلس قانونی بررسی می شود اما تا مسیر شورای نگهبان و مجمع تشخیص را طی کند ممکن است ۴ تا ۵ سال طول بکشد که چنین قانونی به درد جامعه نمی خورد.

این عضو شورای نگهبان افزود: اگر مشکلی در کشور ایجاد شده باید در زمان خود حل شود و اگر برنامه ریزی برای آینده انجام می دهیم باید متناسب با اقتضائات آینده باشد.

وی با اشاره به اینکه کارآمدی قانون و موثر بودن قوانین نیازمند دقت زیاد است یادآور شد: از وضع یک قانون هدف ملی یا منطقه ای داریم که مشکل موجود در این سطح حل شود اما برخی قوانین بعد از تصویب هیچ اثر اجرایی ندارند.

کدخدایی گفت: قوانینی که وضع می شوند وقت مجلس، نمایندگان، دستگاه های اجرایی و نمایندگان این دستگاه ها را می گیرد اما گاهی هرگز در اداره امور کشور به آن قانون مراجعه نمی شود چون نیازی از جامعه را برطرف نمی کند.

وی به وضع قانون به میزان کافی اشاره کرد و گفت: گاهی آنقدر قانون تولید می شود که نمی دانیم چگونه این انبوه قوانین باید مشکلات را حل کند.

کدخدایی گفت: چون در شورای نگهبان نمی توانیم در داعیه نمایندگان دخالت کنیم از این جهت مجاز نیستیم ایراد بگیریم که چرا این همه قانون تصویب می شود.

وی تصریح کرد: امروز به انبوه قوانین رسیده ایم که این فراوانی مشکل جدیدی برای کشور به وجود آورده است؛ تصور می کنیم حل هر مشکل با تصویب قوانین است و به این بهانه از مسائل فرهنگی، اجرایی و تفسیر قانون غافل می شویم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فرهنگ تبعیت از قانون را هم مسئولین و هم مردم باید فرابگیرند، اگر قانون اجرا نشود چه از سوی مسئولین و چه مردم عادی نمی توان انتظار داشت که با تولید قانون مشکلات حل شود.

وی گفت: مجلس قانون گذار در همه کشورها برخواسته از یک جایگاه سیاسی است که کنشگران سیاسی در امر قانون گذاری حضور دارند. از این رو نمی توان مجلس قانون گذار را به متخصصین حقوقی محدود کرد.

کدخدایی با اشاره به اینکه عصاره مردم و ملت هستند و نمی توانند همه تخصص های حقوقی را در بر داشته باشند گفت: البته نکته ای که در بسیاری از کشورها حل شده این است که اگرچه مجلس بر اساس رای اکثریت عمل می کند اما تبعیتی از یک مرجع قانون گذار و کمیته حقوقی دارند چیزی که از آن به عنوان عقلانیت قانون گذاری یاد می شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: به دلیل تولید انبوه قوانین، قوانین جزیی در کنار هم مشکلات فراوانی به وجود آورده اند که از این رو نیازمند رفتن به سمت تولید قوانین جامع در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ، اقتصاد، آموزش و... هستیم.

کدخدایی در پایان خاطرنشان کرد: تنقیح قوانین باید به روش های علمی انجام گیرد چرا که این امر خود نوعی قانون گذاری به شمار می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.