آغاز معاملات اختیار خرید در سه نماد بورسی از سویی به شکل‌گیری ابزاری جدید در بازار سرمایه منجر شد؛ ولی این اختیار معامله‌ها به تنهایی موجب افزایش حجم معاملات و نقدینگی بازار سرمایه نمی‌شود.

معاملات ابزارهای جدید بازار سرمایه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار امروز ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۵، در شرایطی بازگشایی شد که  کمبود نقدینگی و نیاز شدید سرمایه گذاران نهادی به منابع نقدی باعث غلبه فروشندگان در بورس تهران نسبت به خریداران شده است. این در شرایطی است که توقف نمادها هم فشار برای تهیه نقدینگی را به دیگر نمادهای بازار سرمایه می آورد. چنین نیازی فشار به بورس وارد کرده و قیمتها را با نزول همراه کرده است.

موضوع غلبه فضای هیجان در بازار را نیز می باید مد نظر داشت که همواره به برآوردها و تخمین های غیر واقعی از سود شرکتها دست می یازد و نوساناتی را به بازار می دهد که پس از چند روز قیمتها به اعداد پیشینی بازگشته و اثرات خود را بر روند بازار برجای می گذارند.

گروه سیمانی که همانند کل بازار با معاملات منفی روبرو شد و تنها نماد های سبجنو و سهگمت با معاملات مثبت روبرو شد و بقیه نماد های این صنعت با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند. بگونه ای افزایش قیمت های نماد های این صنعت طی هفته های اخیر به دلیل احتمال افزایش قیمت سیمان مطرح شده بود که با تکذیب این شایعه با افت قیمتی روبرو شدند.

در گروه رایانه نیز شاهد معاملات متعادل بودیم بطورکه بجز نماد های سیستم، رکیش و رانفور بقیه نماد ها با کاهش قیمتی روبرو شدند. در گروه خودرو و ساخت قطعات از شروع معاملات روز جاری شاهد افزایش فشارتقاضا در نماد خپارس و حق تقدم خپارس بودیم این در شرایطی بود که سهم فوق روز گذشته پس از افزایش سرمایه ۲۳۵ درصدی به تابلو معاملات برگشت و به گونه ای توجه خریداران این صنعت را به خود جلب کرد. این سهم در نهایت نیز با افزایش قیمتی و تشکیل صف خرید به کار خود پایان داد. بطور کلی این گروه با افزایش فشار فروش و کاهش قیمتی روبرو شده بود بطوریکه بجز نماد فوق نماد های خنصیر و خشرق با افزایش اندک قیمتی بکار خود پایان دادند؛ در حالی که بقیه نمادهای این گروه با کاهش قیمتی و افزایش فروش روبرو شدند.

گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که همچنان در انتظار بازگشایی نمادهای بزرگ خود هستند با حجم معاملات اندک امروز را به پایان رساندند؛ در این گروه نماد وکار و حکمت تنها نمادهایی بودند که با رشد قیمت و در مقابل نمادهای وسینا، وکوثر، وانصار و وخاور با کاهش قیمت مواجه شدند.

در گروه محصولات شیمیایی که معاملات آن روز متعادلی را سپری کرد همانند اکثر روزهای گذشته بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد پارسان با جابجایی حدود ۸ میلیون صورت گرفت. در این گروه نمادهای شکبیر، شسینا، شپمچا، پاکشو، شفارس و پارسان با بیشترین افزایش قیمت و نمادهای شتوکا، شخارک، ساینا، شگل، کرماشا، شفارس، شلعاب و خراسان با بیشترین کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر که همانند سایر گروه ها اکثر نماد های آن با کاهش قیمتی روبرو شد اکثر نماد های این گروه ها با افزایش حجم فروش روبرو شدند. نماد های غپینو، غگلستا، غگل و غمارگ با افزایش قیمت روبرو شدند و بقیه نمادهای گروه با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند در این گروه همچنین نماد غبشهر با بیشترین حجم تقاضا در صدر نماد های پر حجم های این گروه قرار داشت.

گروه‌های فلزات اساسی که همانند روزهای گذشته بدون استقبال خریداران روبرو شده بود بجز فجر، میدکو، کیمیا، فخاس، فلوله و فروس بقیه نماد ها با کاهش شدید قیمتی بکار خود پایان دادند به طور کلی با توجه به توقف رشد قیمتی این صنعت در بازارهای جهانی انتظار از رشد مجدد آنها کمتر به ذهن می رسد.

گروه فرآورده های نفتی نیز همانند سایر گروه ها با کاهش قیمتی روبرو شده بود و تنها دو نماد شنفت و شراز با کاهش قیمتی و بقیه نماد ها با افزایش قیمتی بکار خود پایان دادند. در این صنعت همچنین نماد شتران با معامله حدود ۵ میلیون سهم بیشترین حجم معامله در این گروه را به خود اختصاص داد.

گروه قند و شکر که طی روز های معاملاتی هفته گذشته با افزایش قیمت و تشکیل صف خرید روبرو شده بودند امروز با کاهش قیمت روبرو شدندو اکثر سهم های آن با کاهش قیمت روبرو شدند در این گروه همانند اکثر روز ها نماد قثابت با معامله حدود ۱.۴ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با ۲۹۵ واحد نزول در ارتفاع ۸۰ هزار و ۴۱۳ واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به ۶۰۰ میلیون سهم، ارزش معاملات ۹۱.۷ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۳۸ هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نماد های خپارس و پارسیان و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را نمادهای فملی، کگل، فولاد، شپنا و ومعادن داشت. بیش از ۷۳ درصد از نمادهای بورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز، با ۰.۲۰ واحد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در رقم ۸۶۷ واحد جای گرفت. بیش از ۶۹ درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به ۷۱ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۲۱.۹ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نمادهای میدکو، مارون و هرمز و بیشترین تاثیر منفی در شاخص را نمادهای ارفع، ذوب، شاوان و شرانل داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.