آخرین پاییز دولت یازدهم در رکود مطلق رو به پایان است. پاییزی که اگرچه به اذعان فعالان بازار بی رمق ترین پاییز سال های اخیر است اما همچنان دولت امیدوارانه از تورم تک رقمی، بهبود وضعیت زندگی مردم و افزایش رشد اقتصادی کشور گزارش می دهد.

بی رمق ترین یلدای این سال ها با جیب های خالی مردم رقم خورد! /افزایش قیمت ها نوعی خودزنی برای اصناف است

اختصاصی قدس آنلاین- هر ساله با فرارسیدن مناسبت هایی چون عید نوروز، شب یلدا، جشن های ملی و اعیاد مذهبی تب و تاب وهیجان خاصی بازار را فرا می گیرد. شور وهیجانی که متناسب با این مناسبت ها از بازار میوه و شیرینی تا آجیل و گل را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اگر چه شاید تعداد این روزها در طول ۳۶۵ روز سال به تعداد انگشتان دو دست هم نرسند اما هستند صنوف ومشاغلی که تمام دخل شان در طول یکسال برابر یا کمتر از فروش در این چند روز ویژه باشد. از این روست که بازار این کالاها و فروشندگان آن ها همیشه با رویی گشاده به استقبال این ایام و اعیاد می روند.

یلدای ایرانی شبی است که ایرانیان آن را به عنوان طولانی ترین شب سال در آخرین روز پاییز در کنار یکدیگر جشن گرفته و بر اساس وسع و سلیقه خود این شب را با هم نشینی در کنار هم به صرف آجیل و خشکبار تا هندوانه و انار و شیرینی و شکلات به صبح می رسانند. بازار شلوغ، رونق کسب و کار و فروش بی سابقه اجناسی که تا دیروز در اولویت خریدهای مردم نبوده و در گوشه ای از مغازه خاک می خوردند را می توان مشخصه این روزها دانست اما با گشتی در بازار یلدای امسال به سادگی می توان دریافت یلدای امسال بی رونق ترین یلدای سال های اخیر است.

«جمشید مغازه ای» دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات با بیان این مطلب به قدس آنلاین گفت: اگر چه با به فرارسیدن ایام مناسبتی مانند شب یلدا ممکن است افزایش تقاضا برای برخی از اجناس رخ دهد اما با نگاهی به بازار امسال در شب یلدا در مقایسه با سال های گذشته مشخص است که استقبال مردم از بازار به شدت کاهش یافته و بازار در رکود کامل به سر می برد.

وی با اشاره به کاهش قدرت خریدمردم و خالی بودن جیب های مردم برای خرید اظهار داشت: با توجه به اینکه کالاهایی مانند شیرینی و شکلات، کالاهای اساسی مردم محسوب نمی شوند اگر چه تقاضا برای خرید نسبت به هفته های گذشته افزایش داشته است اما حتی در این مناسبت ها نیز بازار همچنان در رکود به سر برده و هیچ خبری از تحول در بازار نیست.

یلدایی که چه فعالان اقتصادی و چه مردم رکود را عامل اصلی بی رونقی آن می دانند. سرمای بازار در کنار آخرین سوزهای پاییزی رخوت خاصی را بر چهره شهرها نمایان ساخته است. مغازه ای در ادامه گفتگوی خود با قدس آنلاین بیان داشت: اگر چه فروش واحدهای صنفی ما در این ایام و یکی و دو روز اخیر نسبت به هفته های گذشته  افزایش داشته است اما با توجه به این مناسب ها باید اذعان داشت که بازار همچنان در رکود است. به طوری که با توجه به اینکه تقاضای بازار و قیمت برخی از مواد اولیه هم افزایش داشته اما هیچ افزایش قیمتی در این اجناس رخ نداده است چرا که اصناف و مغازه داران افزایش قیمت های خود در شرایط فعلی را نوعی خود زنی می دانند.

«مصطفی احمدی» رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز ضمن تایید صحبت های مغازه ای به قدس آنلاین می گوید: طبیعتا در این شرایط افزایش قیمت ها منطقی نیست چرا که  در صورت افزایش قیمت ها، آجیل فروشان باید برای فروش اجناس خودشان تا نوروز ۹۶ یا اسفند ۹۵ صبر کنند. احمدی با تاکید بر کاهش فروش آجیل و خشکبار در مقایسه با سال های پیش اظهار داشت: اگرچه آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد اما امسال هیچ کس جرات افزایش قیمت ها را ندارد چرا که این کار در نهایت به ضرر خود فروشندگان تمام می شود.

تا ساعاتی دیگر یلدای ایرانیان فرا رسیده و آخرین غروب پاییز جای خود را به اولین طلوع زمستان خواهد داد. پاییزی که در رکودی سخت آغاز و حالا با همان رکود سخت رو به پایان است. پاییز بی رمق امسال در بهت مغازه داران و فروشندگان تا خریداران و تمامی کسبه بازار در شرایطی رو به پایان است که جیب های مردم به رغم آمارهای امیدوارکننده دولتی از "تورم تک رقمی تا رشد اقتصادی ۷ درصدی" نه تنها احوال خوشی ندارد که مانند بیمار محتضری است که طبیبان از ارائه درمان و دارو به آن ناامید گشته و تنها سرگرم دلداری دادن به خانواده بیمارند.

آخرین پاییز دولت یازدهم در رکود مطلق رو به پایان است. پاییزی که اگرچه به اذعان فعالان بازار و با نگاهی به جیب های خالی مردم به جرات می توان گفت بی رمق ترین پاییز سال های اخیر است اما همچنان دولت تدبیر در ماه های پایانی حضور خود در خیابان پاستور امیدوارانه از تورم تک رقمی، بهبود وضعیت زندگی مردم و افزایش رشد اقتصادی کشور گزارش می دهد. امید است که آخرین یلدای دولت یازدهم آخرین یلدای بی رمق اقتصاد ایران باشد و باز شاهد بازگشت رونق به بازارهای ایران باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.