مدیر آب و فاضلاب روستایی سراوان گفت: در حال حاضر اکثر روستاهای شهرستان سراوان از شبکه آبرسانی و آب شرب سالم و بهداشتی بی‌بهره هستند و بسیاری از روستاها به صورت سقایی و با تانکر آبرسانی می‌شوند.

روستاهای سراوان از آب شرب بهداشتی محروم هستند

به گزارش قدس آنلاین، سعید جنگی‌زهی با  بیان اینکه در حال حاضر ۳۹ روستا در بخش‌های «مرکزی و بم پشت» شهرستان سراوان به صورت سقایی و با تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: اگر وضع به این منوال ادامه پیدا کند روز به روز بر تعداد روستاهایی که منابع آبی آنها در اثر عدم بارش نزولات آسمانی خشک می‌شود، افزوده می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی سراوان افزود: این ۳۹ روستا توسط ۸ دستگاه تانکر آبرسان که ۴ دستگان آن دولتی و ۴ دستگاه آن استیجاری است، آبرسانی می‌شوند.

وی گفت: در مجموع ۱۱۷ روستای سراوان داری شبکه آبرسانی هستند که از این تعداد ۳۹ روستا دارای شبکه فعال،  ۵۷ روستا داری شبکه نیمه فعال و ۲۱ روستا داری شبکه غیرفعال هستند و ۱۹۸ روستای سطح شهرستان فاقد شبکه آبرسانی هستند.

جنگی‌زهی بیان کرد: آبفای روستایی سراوان در نظر دارد برای رفع مشکل کمبود آب، مطالعات روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان را در دستور کار قرار دهد و به همین منظور اعتباری نیز در سال جاری برای این موضوع در نظر گرفته شده و اجرای این طرح به زودی پس از انتخاب مشاور انجام می‌شود.

مدیر آبفای روستایی سراوان تصریح کرد: نبود الگوی کشت مناسب در زمینه کشاورزی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی عوامل اصلی ایجاد مشکل کمبود آب در شهرستان سراوان است که موجب شده علاوه بر کاهش منابع آبی منطقه، تولید محصولات کشاورزی نیز از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد و لازم است در زمینه جلوگیری از این روند به سرعت اقدام شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در بسیاری از روستاهای سراوان از  آب چشمه برای مصرف شرب استفاده می‌شود که ضرورت دارد پیش از شرب این آب مراحل کلریناسیون را طی کند تا عاری از هرگونه آلودگی شود و آبفای روستایی در اکثر روستاهایی که از این طریق تامین آب شده‌اند مراحل کلریناسیون را انجام می‌دهد.

جنگی‌زهی افزود: تامین آب سالم و اطمینان از سلامت منابع آبی از وظایف ذاتی شرکت آب و فاضلاب روستایی است و در غیر این صورت به اهالی روستاها اعلام می‌شود که فقط برای مصارف غیرشرب از آب چشمه‌ها استفاده کنند.

مدیر آبفای روستایی سراوان گفت: با توجه به عدم تخصیص اعتبار، تاکنون عملیات اجرایی هیچ یک از پروژه‌های مصوب سال جاری این اداره شروع نشده است.

وی افزود: امیدواریم تا قبل از پایان سال تخصیص مورد نیاز پروژه‌های آبفای روستایی سراوان شامل ۱۷ پروژه آبرسانی که عمدتاً از پروژه‌های نیمه تمام سنوات گذشته است، انجام شود.

جنگی‌زهی خاطرنشان کرد: تنها پروژه فعال آبفای روستایی سراوان، پروژه اجرای شبکه آبرسانی روستای "بورویی" از توابع بخش "بم پشت" است که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر آبفای روستایی سراوان بیان کرد: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و کاهش منابع آبی، نیاز است تا در زمینه فرهنگ‌سازی الگوی صحیح مصرف آب به ویژه در مناطق روستایی بیش از گذشته کار شود چرا که امروز جهت جلوگیری از مواجهه با بحران بی‌آبی در آینده، چاره‌ای جز صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب نداریم.

وی اظهار داشت: از پروژه‌های شاخص آبرسانی شهرستان می‌توان به طرح آبرسانی "مجتمع دشت" سراوان اشاره کرد که مطالعات اولیه آن در سال جاری انجام شده و برای تصویب و تایید به شرکت آب و فاضلاب کشور ارسال شده است.

جنگی‌زهی افزود: در صورت تصویب و اجرایی شدن این پروژه ۴۶ روستای سطح شهرستان از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.