ادغام بخش نگاه نو و سودای سیمرغ در جشنواره سی و پنجم واکنش های مختلفی را در پی داشته و رامبد جوان یکی از موافقان این مقررات جدید است.

نظر رامبد جوان درباره تغییرات جشنواره فجر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هبرآنلاین، رامبد جوان با اشاره به ادغام بخش نگاه نو و سودای سیمرغ و تحولات جدید جشنواره سی و پنجم گفت: «به نظرم فیلم اول و دوم و صدم یک کارگردان نداریم... سینما سینماست و وقتی کسی وارد سینما می‌شود، باید فیلمش در حد و اندازه‌ای باشد که بتوان به آن یک اثر سینمایی اطلاق کرد و آن را مورد قضاوت قرار داد. نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم اما ایرادی به مقررات جدید نمی‌بینم و باید منتظر ماند و نتیجه را دید.»

او با اشاره به این که رسیدن به شرایط ثبات بهترین اتفاق برای جشنواره‌ای است که سی و پنج دوره از آن می‌گذرد، گفت: «اکثر جشنواره‌های معتبر دنیا، آیین‌نامه و قوانین مدون دارند و با تغییر دبیر هم این قوانین عوض نمی‌شود. مثلا یکی از قوانین ثابتی که وجود دارد، این است که فیلم نباید قبل از حضور در جشنواره، اکران شود. این قانون ثابت و مستمری است همه سینماگران هم آن را پذیرفته‌اند. اگر در تمام بخش‌ها و ضوابط جشنواره فیلم فجر به یک تعریف واحد برسیم، به شرایط مطلوب نزدیک می‌شویم.»

او گفت: «امیدوارم تحولات جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، نتایج خوبی داشته باشد و البته مستمر و پایدار باشد.»

تغییرات در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر به این ترتیب است که بخش فیلم‌های اول با عنوان «نگاه نو» از جشنواره حذف شده است . فیلم اولی‌ها باید در کنار سایر فیلمسازان به رقابت بپردازند.

این تغییرات واکنش‌های مختلفی را در میان اهالی سینما به وجود آورده است. کارگردانان جوان و کارگردانان باسابقه دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه دارند.

کیانوش عیاری کارگردانی‌ست که رای او موافق این تغییر است. همین‌طور کیومرث پوراحمد هم معتقد است این تغییر به نفع جشنواره است.

پوراحمد در این مورد به سینماسینما گفت: «نیاز است که به تغییرات اخیر و نظرهایی که در مورد آن وجود دارد با دقت بیشتری بنگریم. قرار است که در جشنواره امسال تمام فیلم‌ها در کنار هم به نمایش دربیایند و تفاوتی هم این میان وجود نداشته باشد. از نظر من کاملا طبیعی است. زیرا هیچ تفاوتی بین کسی که برای اولین بار فیلم می‌سازد یا کسی بارها این تجربه را داشته است وجود ندارد. تجربه‌های گذشته این را ثابت کرده که فیلم اولی‌ها عمدتا فیلم‌های خوبی می‌سازند و می‌توانند موفق باشند.»

بیژن میرباقری زمانی که با اولین فیلم سینمایی خود «ما همه خوبیم» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند ساخته‌اش در هشت رشته نامزد دریافت جایزه شد. او بر این باور است که تغییرات جدید شرایط یکسانی را برای کارگردانان به وجود نمی‌آورد و به گونه‌ای بی‌عدالتی در حال شکل‌گیری است. میرباقری در این زمینه به «سینماسینما» گفت: «من و چند تن از کارگردانان دیگر درباره این موضوع صحبت‌هایی را بادبیر جشنواره داشتیم. برخی ممکن است تصور کنند اظهارنظر فعلی ما موضع‌‌گیری علیه تصمیمات دبیر جشنواره است، اما واقعا این گونه نیست. ما نظراتمان را گفته‌ایم، توضیح داده‌ایم و عقیده داریم این تغییر تصمیم خوبی نمی‌تواند باشد.»

او ادامه داد: «از آن جایی که دوستان فیلم اولی برای ساخت و تولید فیلم‌ها در طی سال‌های گذشته از افراد حرفه‌ای و مجرب در حوزه فنی و پشت صحنه استفاده کرده‌اند، این عوامل متصور هستند که هیچ‌گاه حقوق حرفه‌ای آنها در جشنوارها دیده نشده است. یعنی کلید این تغییرات از سوی عوامل حرفه‌ای که در فیلم‌های اول فعالیت داشتند، خورد. این شزایط باعث می‌شود فیلم اولی‌ها در برابر فیلم‌سازان نام آشنا حقوق کمتری داشته باشند و کمی ناعدالتی را اینجا مشاهده خواهیم کرد.»

میرباقری اضافه کرد: «من به این تصمیم کاملا تخصصی و سینمایی نگاه می‌کنم. عقیده دارم گروهی از دوستان فنی و سینمایی با گفت‌و‌گو و تعامل توانسته‌اند مسئولان جشنواره را متقاعد کنند، چنین تغییراتی را اعمال کند،‌ اما مشکلی که این میان وجود دارد این است که حقوق فیلمساز در شرایط نابرابری نسبت به بقیه دوستان قرار می‌گیرد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.