یک خبرگزاری انگلیسی از قول برخی منابع گزارش داده عربستان برای مقابله با ایران روی دولت بعدی آمریکا حساب کرده است.

عربستان دست به دامان دولت ترامپ برای مقابله با ایران می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، منابع خبری در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرده‌اند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که از دستاوردهای ایران در سوریه احساس یأس می‌کنند به دولت آینده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به عنوان فرصتی برای مهار ایران نگاه می‌کنند. 

خبرگزاری رویترز می‌نویسد: «برای عربستان سعودی که درگیر رقابت منطقه‌ای با ایران است تصرف پایگاه شورشی‌های سوریه (حلب) توسط بشار اسد به منزله تحولی خطرناک در بر هم خوردن توازن قدرت به نفع تهران است.»

رسانه انگلیسی می‌افزاید ریاض مصمم است که هر چه زودتر دستاوردهای تهران را بر هم بزند. 

مطابق این گزارش، مقابله با ایرانِ دلگرم از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 محور اصلی سیاست‌گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تشکیل می‌دهد، علی‌رغم اینکه نحوه دستیابی به هدف، در شرایطی که نگرانی‌های دیگر رو به تشدید است روشن نیست. 

دیپلمات‌ها می‌گویند ریاض و متحدانش در خلیج فارس که در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش قیمت نفت، جنگ یمن و مخدوش شدن روابطشان با مصر هستند، اکنون در حال تأمل در باب این سوال هستند که تا چه اندازه بایستی به معارضان سوریه کمک تسلیحاتی برسانند. 

رویترز مدعی شده کشورهای خلیج فارس از سیاست مسامحه‌کارانه باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در قبال معارضان مسلح سوریه ناراضی هستند و معتقدند که او به جای اتکا به نیروهای محلی، استقرار نیروهای نظامی یا حملات موشکی را در دستور کار قرار می‌داد. 

اما، از طرف دیگر، ترامپ و سیاست آتی وی نیز معمایی پیچیده است. 

او که عموماً قاطع‌تر از اوباما دیده می‌شود، با انتخاب جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع و رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه تا کنون صادرکنندگان انرژی کشورهای عربی را خشنود کرده است. 

ترکی الفیصل، رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی گفت: «چیزی که ما از انتخابات آمریکا یاد گرفته‌ایم این است که منتظر اقدامات باشیم نه وعده‌ها.»

یک دیپلمات غربی گفت مقام‌های عربستان سعودی کنجکاو هستند ببینند انتقادات ترامپ از ایران در دوران تبلیغات انتخاباتی چگونه به خط مشی تبدیل خواهند شد. 

منابع مورد استناد همچنین گفته‌اند مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس از مشاوران ترامپ درباره سیاست‌های رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال سوریه سوال کرده‌اند. 

ترامپ قبلا گفته که ممکن است حمایت از معارضان سوریه را متوقف کرده و تمرکزش را متوجه مبارزه با داعش کند. 

یک مقام غربی می‌گوید کشورهای حاشیه خلیج فارس خواستار ارزیابی این دیدگاه هستند. یک مقام وزارت خارجه یکی از کشورهای عربی ترامپ را تاجری توصیف کرده که می‌توان با وی به توافق رسید. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.