وزیر کشور تونس تاکید کرد که تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که طرح ترور شهید مهندس محمد الزواری از ژوئن سال ۲۰۱۳ ریخته شده بود.

وزیر کشور تونس: طرح ترور شهید الزواری از سال ۲۰۱۳ ریخته شده بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هادی مجدوب وزیر کشور تونس در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت که تدابیر امنیتی، قضایی و دیپلماتیک لازم به منظور همراه سازی افکار عمومی جهانیان با موضوع ترور شهید الزواری را انجام خواهیم داد.

مجدوب در رابطه با جزئیات ترور شهید الزواری نیز گفت که دو خودرو که در این اقدام ناجوانمردانه مشارکت داشته اند، توقیف شده اند و مقادیری سلاح نیز کشف و ضبط شده است که روی برخی از آن ها صدا خفه کن نصب بود و روی آن موادی آغشته شده بود که گویا با هدف از بین بردن هرگونه اثر انگشت مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تصریح کرد که این دو خودرو ۲ روز قبل از حادثه ترور در تونس و به اسم یک خانم خریداری شده بودند و به شهر صفاقس انتقال داده شدند. همچنین یک شخص سوم هم اقدام به خرید سیم کارت برای عاملان این جنایت کرده است.

مجدوب  اظهار داشت که این خانم تونسی در یک خبرگزاری خارجی مشغول به کار بود و مدعی شده که تظاهرات های شهر صفاقس را پوشش می داده است و لحظه ترور شهید الزواری در بوداپست بوده اما از ترس اینکه مورد هدف قرار گیرد، به ناچار به تونس بازگشته است.

این دختر خانم تونسی اعتراف کرده است که یک شرکت خارجی از طریق اینترنت اقدام به جذب دو تونسی کرده است و تا مستندهایی از برخی کشورهای عربی از جمله تونس برای یک شبکه ماهواره ای مالزیایی تهیه کنند و او نیز در آموزش پذیرش این شرکت مشارکت کرده و پذیرش شده است.

این دختر خانم در ادامه گفت که یک فرد خارجی که اصالتی عربی داشت، از او خواسته مهندس محمد الزواری را به دقت تحت نظر داشته باشد و در مقابل روزانه صد یورو از او فیلم تهیه کند و در صورتی که کارش را به درستی انجام دهد نیز دو هزار یورو پاداش به او داده می شود.

در تاریخ ۱۲ دسامبر یعنی ۳ روز قبل از جنایت، مدیر برنامه های این دختر تونسی از او می خواهد دو دستگاه خودرو تهیه کرده و آن ها را به صفاقس ببرد و آن ها را در منطقه مشخصی پارک کند و آن ها را به شخص خاصی تحویل ندهد و سویچ هر دو خودرو را نیز مخفی کرده و بلافاصله راهی اتریش شود

وزیر کشور تونس اظهار داشت که دو شخص تونسی دیگر نیز در همین راستا بازداشت شده و مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفته اند که در مورد مشارکت یکی از این افراد در این عملیات شک و تردید وجود دارد و او گویا از ادامه همکاری با مجریان عملیات منصرف شده است و در نهایت از او خواسته شده خودرو، مبلغ مالی و خانه ای که در اختیارش قرار داده بودند را تحویل دهد و این یعنی اینکه احتمالا بحث دو عملیات مطرح باشد یعنی طرح الف و ب. وی اشاره کرد که این دو تیم تونسی با یکدیگر در ارتباط نبوده اند و هر کدام به شیوه ای مستقل فعالیت می کردند و خود را برای اجرای عملیات اصلی آماده می کردند، عملیاتی که ظاهرا در خارج از تونس یک برنامه ریزی دقیق و طولانی مدت برای آن انجام شده است تا در نهایت مهندس الزواری به خاطر ارتباط با جنبش حماس ترور شود. وی تصریح کرد که سرویس های امنیتی تونسی تاکنون به نتیجه ای در مورد دست داشتن سازمان های خارجی در این عملیات دست نیافته اند هرچند شواهد و قرائن بر این مساله دلالت دارد.

مجدوب خاطر نشان کرد که در صورت اثبات دست داشتن طرف های خارجی در این ترور، تونس از هیچ تلاش و تحرکی در عرصه بین المللی برای پیگیری این پرونده و مجازات عملان آن دریغ نمی کند.

منابع تونسی اعلام کرده اند که تیراندازی توسط دو نفر انجام شده است و عاملان این ترور به زبان خارجی سخن می گفتند و از ظاهرا و هیکل آنان نیز پیداست که تونسی نبوده اند.

گفتنی است که عناصر سازمان صهیونیستی موساد روز پنجشنبه گذشته محمد زواری مهندس و دانشمند تونسی را مقابل منزلش در شهر صفاقس در جنوب تونس ترور کرده و به شهادت رساندند.

گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز تاکید کرد که شهید مهندس محمد الزواری که به دست عناصر سازمان جاسوسی برون مرزی رژیم صهیونیستی "موساد" در تونس ترور شد، یکی از فرماندهان ناظر بر پروژه پهبادهای قسامی "ابابیل" بود.

گردان های قسام با صدور بیانیه ای شهادت این فرمانده قسامی را به امت های عربی و اسلامی، آزادگان، مبارزان و رزمندگان تبریک و تسلیت گفت.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.