معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات و رئیس سابق سازمان تربیت بدنی گفت: در کشور سه نوع فساد خرد، کلان و سیستماتیک داریم که مشکل اصلی وجود فساد سیستماتیک در کشور است.

مشکل اصلی فساد در کشور سیستماتیک بودن آن است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، همایش بررسی ریشه های فساد اقتصادی بعداز ظهر امروز چهارشنبه در تالار شهریار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد و محسن مهرعلیزاده فعال اقتصادی و معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات در این مراسم سخنرانی کرد و به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه حساسیت نسل جوان و فرهیخته دانشجو نسبت به مسائل کشور عینی تر و منطقی تر شده است و این نشانه خوبی برای آینده کشور است، ادامه داد: باید نسل دانشجو در خصوص مسائل مختلف کشور و از جمله پدید آمدن فساد اظهار نظر کند. شاخک های نسل آگاه دانشجو نسبت به این موضوع حساس تر شده است و این احساس اجتماعی را بالا می برد.

وی افزود: فساد مسئله ای نیست که جامعه در برابر آن سکوت کند، بررسی مبانی شکل گیری فساد در جوامع مختلف نشان می دهد که نفس قدرت فساد آور است و همواره مردم جامعه در برابر بی عدالتی و فساد ساکت نمانده اند.

این دکترای اقتصاد سپس با اشاره به اینکه در کشور ما باید برای جلوگیری از بروز فساد مجلس با وضع قوانین اصولی و درست راه را برای قوه مجریه مشخص کند و همچنین قوانین نظارتی وضع کند، ادامه داد: باید نهادهای نظارتی نیز در این خصوص جدی تر وارد عمل شوند و راه های ایجاد فساد را ببندند.

بزرگ بودن دولت و فعال نبودن بخش خصوصی زمینه ساز ایجاد فساد

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه بزرگ بودن دولت و فعال نبودن بخش خصوصی زمینه ساز ایجاد فساد است، ادامه داد: وقتی بدنه دولت بزرگ است و سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی فعال نیستند زمینه ساز ایجاد فساد می شود.

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات همچنین ابراز داشت: امروز در کشور با سه نوع فساد خرد، کلان و سیستماتیک مواجه هستیم که مشکل اصلی وجود فساد سیستماتیک در کشور است. بروز افرادی همچون بابک زنجانی که خود را زمانی سرباز انقلاب معرفی می کرد و الان ۳.۵۵ میلیارد دلار به وزارت نفت بدهکار است نشانه فساد سیستماتیک است.

وی با اشاره به اینکه سیستم راه را برای او باز گذاشته بود و وی بدون وثیقه ۳.۵ میلیارد دلار پول این مردم را حیف و میل کرده است، ادامه داد: زنجانی هم اکنون همان مقدار پول را ندارد چراکه در جاهای مختلف سرمایه گذاری های غیراصولی کرده و آن پول را حیف و میل کرده است.

مهرعلیزاده سپس با تاکید بر اینکه ریشه فساد حقوق های نجومی از دو دولت قبلی شروع شد، ادامه داد: وقتی تعیین حقوق به دست هیئت مدیره ای تعیین می شود که خودشان منفعت می برند، بروز این فسادها و فیش ها جای تعجب ندارد. ما در زمانی که در دولت هشتم بودیم حقوق وزیر یک میلیون تومان بود ولی در دولت نهم و دهم به یکباره به ۲۰ و ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرد.

ضربه اصلی فساد به مردم می رسد

این دکترای اقتصاد و فعال اصلاح طلب با بیان اینکه این حقوق های نجومی در قالب قانونی پرداخت شده است و کسی دزدی نکرده، ادامه داد: وقتی قانون مشکل دارد و اعضای هیئت مدیره می توانند برای خودشان حقوق های آن چنانی تصویب کنند پس باید تصمیمی اساسی گرفت و قوانین محکمی برای مبارزه با این موضوع وضع کرد.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه ضربه اصلی فساد به مردم می رسد، ادامه داد: ریشه همین حقوق های نجومی نیز به دولت نهم و دهم برمی گردد که برخی تصمیمات خارج از قانون گرفته شد، این موضوع در دولت فعلی رسانه ای شد تا جناح های مقابل به دولت ضربه بزنند ولی دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور به صورت جدی وارد موضوع شد و با متخلفان برخورد کردند و جلوی این موضوع گرفته شد.

وی افزود: فساد و چگونگی مبارزه با فساد در کشور به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده است.

مهرعلیزاده ادامه داد: گم شدن دکل ها، املاک نجومی و فیش های نجومی نباید در کشور عادی شود، باید به صورت قاطع با فساد مبارزه کرد و مهتر از آن راه ها و ریشه های بروز فساد در کشور را از از بین برد، متاسفانه اصلی ترین مشکل فساد در کشور سیستماتیک بودن آن است.

مطبوعات و رسانه ها باید اجازه پرداختن به موضوع فساد را داشته باشند

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات و رئیس سابق سازمان تربیت بدنی گفت: مطبوعات و رسانه ها باید اجازه پرداختن به موضوع فساد را داشته باشند. باید ساز و کار مناسب برای مبارزه

وی سپس با بیان اینکه برای مبارزه با فساد ابتدا باید بسترهای فرهنگی را بررسی کرد، گفت: باید در مرحله دوم قوانین شفاف سازی شوند. کشورهایی که قوی ترین احزاب، سازمان های مردم نهاد و آزادترین مطبوعات را داشته باشند کمترین فساد را خواهند داشت.

مهرعلیزاده سپس با تاکید بر ضرورت تقویت احزاب گفت: باید مطبوعات بر عملکرد ها نظارت کنند و همچنین احزاب قوی تر و سازمان یافته تر شوند. احزاب در کشور نتوانسته اند پا بگیرند.

وی سپس گفت: مردم خسارتی که در دولت نهم و دهم دیدند به راحتی قابل جبران نیست و امیدوارم با هوشیاری و حساسیتی که مردم ایران دارند شاهد توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی باشیم.

باید فضا را برای جوانان باز کرد

وی سپس ادامه داد: باید فضا را برای جوانان باز کرد. در زمان جنگ امام خمینی(ره) به جوانان اعتماد کرد و کارها را به نسل جوان سپرد و نتیجه ان پیروزی کشور بود. الان نیز باید به نسل جوان و دانشجوی کشور اعتماد کنیم.

مهرعلیزاده افزود: بزرگان در کشور ما دچار وسواس شده اند و فکر می کنند اگر کارها را به جوانان واگذار کنند خللی در اجرای آنها پیش می آید و کار خراب می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.