بیرجند- استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر شرایط جوی خوبی در استان فراهم شد بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی و وزارت نیرو طرح باروری ابرها در بخش‎های غربی استان اجرا شود.

۴۳۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‎شوند / اجرای طرح باروری ابرها در نقاط غربی استان

به گزارش قدس آنلاین، سید علی اکبر پرویزی چهارشنبه شب در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، اظهار داشت: بحران در کشور وجود دارد چرا که بعضی از این بحران‎ها توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ایجاد می‎شود که باید در این مواقع مدیریت کنیم.

وی به حادثه قطار شاهرود – سمنان اشاره کرد و توضیح داد: بخشی از این حادثه مربوط به تصادف و بخشی دیگر به عدم امدادرسانی به موقع بود لذا اگر هماهنگی و پیشگیری‎های لازم صورت بگیرد بسیاری از مشکلات قابل پیشگیری هستند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ژاپن و شرق آسیا هر روز زلزله‎هایی بالای پنج یا شش ریشتر ثبت می‎شود، ادامه داد: این کشورها از دانش فنی خوبی برخوردارند و همچنین مردم آموزش ‏های لازم را دیده‎ و دستگاه‎های اجرایی مشرف هستند لذا خسارت وارده بسیار اندک است.

پرویزی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به لحاظ خشکسالی‎های پی‎در پی در مرز بحران قرار دارد، اضافه کرد: این مشکلات مخصوص نقطه خاصی از استان نیست بلکه تمام نقاط استان را در برگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با طرح انتقال آب به استان اقداماتی در دست انجام است، اعلام کرد: طبق مکاتباتی که با رئیس جمهور انجام شده است قرار است در استان‎های شرق کشور در بحث آب شرب و صنعت اقدامات اساسی صورت بگیرد که مطالعات فاز صفر و یک آن انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال اجرای مرحله دوم این طرح هستیم، توضیح داد: تأمین منابع مالی این طرح از چند طریق مجلس شورای اسلامی استانداران و نمایندگان ولی فقیه در استان‏ ها در حال پیگیری است.

پرویزی با بیان اینکه خراسان رضوی مسؤول مطالعات این طرح است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این پروژه زمان‎بر است اما اگر سالی یک میلیارد دلار به انجام این پروژه اختصاص دهیم بعد از گذشت هشت سال به اتمام می‎رسد.

وی وضعیت منابع آبی استان را در وضعیت خوبی ندانست و بیان داشت: بیش از ۴۳۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‎شوند که پراکندگی روستاها آبرسانی را سخت‎تر کرده است.

استاندار خراسان جنوبی شوری و افت منابع آبی را از دیگر مشکلات دانست و ادامه داد: وضعیت در استان به نحوی است که آب کشاورزی و دام را هم پیگیری نمی‎کنم و فقط به دنبال تأمین آب شرب مردم هستیم.

پرویزی به طرح باروری ابرها در استان اشاره کرد و توضیح داد: طبق مکاتبات متعدد با وزارت نیرو به سختی پذیرفتند که اگر شرایط جوی خوبی در استان فراهم شد این طرح انجام شود.

وی اعلام کرد: در راستای اجرای این طرح قرار شد بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی و وزارت نیرو طرح باروری ابرها در بخش‎های غربی استان اجرا شود.

استاندار خراسان جنوبی به طرح بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح تاکنون موفق نبوده است چرا که مردم نه اطمینانی به این طرح دارند و نه بازخورد خوبی داشته است.

پرویزی اضافه کرد: مردم سال‎ها است که از این موضوع رنج می‎برند چنانچه نتوانیم در این زمینه از بخش دولتی استفاده کنیم باید از بیمه‎های بخش خصوصی در این زمینه کمک بگیریم.

وی به طرحی که در خراسان شمالی اجرا شد تحت عنوان طرح بیمه تدبیر و امید اشاره کرد و توضیح داد: در سال گذشته در خراسان شمالی توانستیم تمام منازل مسکونی روستاییان، اماکن دائمی و فعال و مراکز تجاری را بیمه کنیم لذا به دنبال این هستیم که این طرح را در استان نیز اجرایی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طرح بیمه تدبیر و امید مخاطراتی نظیر سیل، آتش سوزی، زلزله، صاعقه و آب گرفتگی منازل را تحت پوشش قرار می‎دهد، ادامه داد: سعی داریم طرح مذکور را از اول دی‎ماه در استان اجرا کنیم.

پرویزی از ابلاغ ۳۰ میلیارد تومان از سوی ستاد بحران کشور برای خراسان جنوبی خبر داد و یادآور شد: همچنین ۳ میلیارد تومان برای باند اضطراری شهرستان فردوس ابلاغ شده است.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات باید در جای خود هزینه شود، خاطرنشان کرد: اجازه نمی‎دهیم انحرافی در این زمینه رخ دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.