شیراز-سامانه و بانک جامع نرم‌افزاری سرطان سینه با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در شیراز رونمایی شد.

بانک جامع نرم‌افزاری سرطان سینه در شیراز رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین رونمایی از این بانک نرم‌افزاری سرطان سینه را شایع‌ترین نوع سرطان در ایران معرفی کرد و نسبت به سن شروع سرطان سینه در ایران که ۱۸ سال زودتر از سن شیوع این بیماری در کشورهای غرب است، هشدار داد.

رضا ملک‌زاده گفت: درصد کمی از مبتلایان به سرطان سینه را مردان تشکیل می‌دهند، اما ۹۹ درصد مبتلایان به این بیماری بانوان هستند و  سرطان سینه قابل درمان و قابل پیشگیری است و اساس کار هم تشخیص سریع این بیماری است.

وی سبک زندگی را در بروز این بیماری موثر دانست و گفت: وزن بالا یک تهدید جدی برای بانوان است و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، باید فرایند چاقی را مهار و پایش کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ژنتیک و سابقه خانوادگی به عنوان مولفه‌های دیگر در افزایش خطر سرطان سینه اشاره کرد و افزود: نقش ازدواج‌های فامیلی در ابتلا به این نوع سرطان نباید نادیده گرفت، این بیماری البته در سنین جوانی بیشتر دیده می‌شود و قابل بررسی است.

 ملک‌زاده با بیان اینکه شیوع سرطان در ایران بیشتر از سایر کشورها نیست، گفت: نمی‌توان از سونامی سرطان در ایران سخن گفت افزایش متوسط سن و پیرتر شدن جمعیت در کشورمان نیز می‌تواند عاملی باشد که شمار افراد مبتلا به سرطان را بیشتر نشان دهد، بنابراین همه احساس می‌کنند که شمار افراد مبتلا افزایش یافته است.

محمدهادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم گفت: پیشگیری از بروز و ابتلا به سرطان امروز به یک ضرورت تبدیل شده است. در شیراز کار گروهی برای مهار سرطان سینه آغاز شده و افق آینده حرکت‌های علمی در این حوزه روشن است.

عبدالرسول طالعی، رئیس مرکز پیشگیری و تحقیقات بیماری‌های پستان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در آئین رونمایی از این نرم‌افزار، از ثبت اطلاعات پنج هزار و ۸۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه در این نرم‌افزار خبر داد.

وی با بیان اینکه ثبت اطلاعات در این نرم‌افزار از سال‌ها پیش پیشگیری می‌شده است، آن را یک منبع بسیار خوب مطالعاتی و پژوهشی راجع به بیماران مبتلا به سرطان معرفی کرد و گفت: انجام چنین کاری با این حجم نمونه، اقدام ویژه و کم نظیری است که امکان مطالعه این بیماری را به ویژه با کشورهای دیگر و کشورهای غربی فراهم می‌کند.

طالعی افزود: سالانه به طور متوسط، هفتصد تا هشتصد نمونه جدید به این بانک افزوده می‌شود و این روند کماکان ادامه دارد. به کمک این نرم‌افزار شرایط افراد ثبت شده قابل پیگیری می‌شود که همین امر در بهبود نتایج درمانی و شرایط، موثر است.

وی همچنین از تاثیر این اقدام برای بیماران در آینده خبر داد و گفت: دانشجویان، پزشکان و متخصصان به کمک این بانک نرم‌افزاری، امکان دانش‌اندوزی و پژوهش‌های بیشتر در زمینه بیماری سرطان را می‌یابند. اغلب این نمونه‌ها ‌در این نرم‌افزار از استان فارس هستند، اما آمار محدود به این استان نیست و اطلاعات بیمارانی از استان‌های همجوار در منطقه جنوب کشور یا دیگر استان‌ها نیز به ثبت رسیده است.

طالعی از اقداماتی در زمینه تشخیص، غربالگری و بررسی آسیب‌های ناشی از سرطان سینه در این دانشگاه خبر داد که به عنوان مجموعه‌ای مکمل یکدیگر برای خدمت به بیماران و مبارزه با این بیماری گرد هم آمده‌اند.

دکتر طالعی از ارایه آخرین روش های پرتودرمانی روز دنیا در شیراز به مبتلایان به سرطان سینه خبر داد و نسبت به اثربخشی این اقدام دوراندیشانه در آینده بهتر مبتلایان به سرطان، ابراز امیدواری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.