شیراز- وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گره زدن تمام مسائل مردم با سیاست خارجی، یک اشتباه بزرگ بود، گفت: زمانی که مردم از مسؤولان ناامید شوند، اقبالی نیز برای شرکت در انتخابات نخواهند داشت.

 مردم اگر ناامید شوند، اقبالی برای شرکت در انتخابات نیست/ اشرافیت نهادینه شده است

به گزارش قدس آنلاین، کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم، با توجه به رویکرد نگاه به خارج از کشور، تجربه تلخ اقتصادی پس از دفاع مقدس در حال تکرار است، گفت: یکی از مشکلات ما در فضای سیاسی کشور، نگاه انتخاباتی و مقطعی کنش‌گران و فعالان این عرصه بوده که منافع ملی در این نگاه، قربانی منافع شخصی افراد شده است.

وی افزود: برتری نگاه منفعت‌طلبانه به منافع ملی، این توهم را در بیگانگان به وجود خواهد آورد که می‌توانند از همین رخنه استفاده کرده و به کیان مملکت ما آسیب وارد کنند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که نظام استکباری به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال نابودی نظام جمهوری اسلامی هستند.

لنکرانی ادامه داد: به دلیل اینکه نابودی نظام را هدفی در دسترس نمی‌بینند که در کوتاه‌مدت به آن برسند، به دنبال روزنه‌هایی در داخل کشور هستند که برای نفوذ بیشترین سوءاستفاده را از آن بکنند.

وی گفت: در چنین شرایطی مسؤولان نظام و کنش‌گران سیاسی در احزاب و دسته‌های گوناگون باید در وهله نخست نگاهشان به منافع ملی کشور باشد و برای عبور از این شرایط پرتنش، وحدت ملی خود را حفظ کنند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: شوربختانه با شروع انتخابات، افراد به‌جای توجه به مسائل مهم مملکت یا به دنبال تمدید دوران مسؤولیت خود هستند یا به دنبال انتخاب شدن می‌گردند.

لنکرانی افزود: در این فضا که هر کس به دنبال منافع شخصی خود می‌رود، منافع ملی نادیده گرفته‌ شده و خدشه‌دار می‌شود، در حالی‌که ما در حال حاضر بیش‌ازپیش نیاز به وحدت، حول محور بیانات رهبر معظم انقلاب داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در شرایط فعلی باید به درون‌زا بودن اقتصاد کشور فکر کنیم و برنامه‌های اقتصادی را مبتنی بر توانایی‌های داخلی پیش برده و از مقروض کردن کشور به خیال سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به‌شدت خودداری کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت فارس با اشاره به برنامه توسعه ششم کشور گفت: شنیده می‌شود که در این برنامه بخش مهمی از بودجه به بحث استقراض خارجی اختصاص‌یافته و این یک تجربه ناموفق تکراری است که پس از پایان دفاع مقدس نیز به آن پرداخته شد.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نتیجه تجربه اول استقراض خارجی، بزرگ شدن صنایع وابسته و عدم درون‌زایی اقتصاد کشور بود که با کمال تعجب در برنامه توسعه ششم نیز تکرار آن مشاهده می‌شود.

لنکرانی ادامه داد: نتیجه آن سیاست اشتباه، ترویج اشرافیت در کشور بود و هیچ تحول اقتصادی در کشور به وجود نیامد، درحالی‌که کشورهای دنیا به طور پیوسته در حال نقد فضای توسعه هستند.

وی همچنین گفت: برخی سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان سیاسی هنوز با ادبیات سه دهه پیش در مورد توسعه کشور حرف می‌زنند و این برای کشور چالش بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت استان فارس افزود: افرادی که برای توسعه اقتصادی کشور دل به غرب بسته‌اند و به فلان قرارداد نفتی با یک کشور خارجی افتخار می‌کنند، نمی‌دانند که بنای تخریب کشور را پایه‌گذاری کرده‌اند.

لنکرانی ادامه داد: دنبال کردن توسعه اقتصادی با نگاه برون‌زایی کار عاقلانه‌ای نیست و باید در این زمینه به توان داخلی توجه داشت.

وی با اشاره به انتخابات پنج ماه آینده ریاست جمهوری اظهار داشت: بهرحال مردم شخصی را انتخاب می‌کنند اما مهم این است که بدانیم تهدیدات نسبت به ما به‌شدت در حال افزایش است و دشمن تحمیل ناامنی اقتصادی را بر علیه کشور دنبال می‌کند.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: کار عاقلانه برای مسؤولان دولت و منتقدان این است که بدون ایجاد تنش‌های بیهوده فضای کشور را به سمت کار و تولید و درون‌زایی اقتصادی ببریم تا بتوانیم از چالش‌های موجود عبور کنیم.

لنکرانی همچنین گفت: اگر به اختلاف‌ها دامن بزنیم دشمن را برای تلاش در عقب نگه داشتن کشور، امیدوارتر کرده و همان طور که در صنایع نظامی به‌عنوان یک قدرت فرامنطقه‌ای پیشرفت کرده‌ایم، در اقتصاد و فرهنگ نیز قدرت‌نمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه شوربختانه ما به ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی درونی بی‌اعتماد شده‌ و اینکه توانایی حل مشکلات داخلی را نداریم را باور کرده‌ایم، افزود: این بی‌اعتمادی به ظرفیت درونی کشور، یک باور اشتباه است، در حالی‌ که ما در جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی و تمام مقوله‌های دیگر فرهنگی، حرف برای گفتن داریم.

لنکرانی ادامه داد: امروز بیشتر شاهد حرف‌های شعاری و روبنایی هستیم و کمتر کارهای ژرف فرهنگی را می‌بینیم و دلیل آن نیز داشتن نگاه صرف انتخاباتی به مسائل مهم مملکت است.

وی با اشاره به صحبت رهبری درباره کارکردن روی آسیب‌های اجتماعی، گفت: بیشتر مسؤولان به دنبال کارهای کوتاه‌مدتی هستند که در دوران مسؤولیت خودشان به نتیجه برسد و این با حرف رهبری که باید در مقولات فرهنگی نگاه بلندمدت داشت، سنخیت ندارد.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: مسؤولان اگر مردم را مانند خانواده خود ببینند و به دنبال کار کردن جدی روی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی باشند، مردم نیز این تلاش را درک کرده و به آن‌ها اعتماد خواهند کرد.

لنکرانی با اشاره مجدد به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری آینده، اظهار داشت: در پنج ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، اتفاقات خوبی می‌تواند در کشور بیفتد و باید به جای اینکه به دنبال انتخاب افراد بگردیم، به دنبال تفکری باشیم که بتواند مشکلات کشور را حل‌وفصل کند.

وی درباره پیش‌بینی انتخابات آینده با توجه به عملکرد دولت گفت: رصد دیدگاه مردم در فضای مجازی با ارزیابی انجام‌شده توسط سازمان‌های دولتی هشداردهنده است و به نظر می‌رسد دولت فعلی با اقبالی که در چهار سال پیش روبه‌رو شد، مواجه نشود.

لنکرانی افزود: در حال حاضر دیدگاه‌های منفی نسبت به دولت بیشتر شده و حدود ۳۰ درصد نسبت به چهار سال پیش با کاهش استقبال مردم به دولت مواجه هستیم.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتفاقات اخیر در برجام را در کاهش محبوبیت عمومی دولت مؤثر دانست و گفت: گره زدن تمام مسائل مردم با سیاست خارجی، یک اشتباه بزرگ از سوی دولت بود.

وی ادامه داد: انتظاری بی‌جا در کشور به وجود آمد که با رویکرد سیاست خارجی تمام مشکلات حل خواهد شد و زمانی که این اتفاق نیفتاد، مردم اعتماد خود را به دولت از دست دادند.

لنکرانی اظهار داشت: مجموع این اتفاقات شاید باعث کم شدن مشارکت عمومی اقشار فرودست در انتخابات شود و زمانی که مردم از مسؤولان دولت ناامید شوند، اقبالی نیز برای شرکت در انتخابات نخواهند داشت.

وزیر اسبق بهداشت افزود: مردم در انتخابات به دنبال کسی هستند که بنا به فرمایش امام و رهبری به دنبال خدمت به آن‌ها باشد که شوربختانه در سال‌های اخیر آمار نابرابری‌های اقتصادی، چیز دیگری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به بیشتر شدن فاصله توانگران و افراد فرودست در چند سال اخیر اظهار داشت: بر اساس آمار خود دولت نابرابری‌ها بر اساس ضریب جینی افزایش پیدا کرده و در حال حاضر به ۳۶ صدم درصد رسیده است.

لنکرانی گفت: با توجه به آمارهای جهانی ۱۰ درصد ثروتمند کشور ۱۷ برابر ۱۰ درصد دهک پایین جامعه خرج می‌کنند و اگر به آمار خود دولت نیز که می گوید ۱۲ برابر است توجه کنیم، هر دو برای جامعه ما سنگین است.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت شکاف طبقاتی را بیشتر کرده است و باید بدانیم که زمانی از تورم حرف می‌زنیم، فشارش بر قشر فرودست جامعه بیشتر است و حل نکردن این مسائل، موجب بی‌اعتمادی مردم به دولت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.