مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ای درخصوص اتهامات هکری علیه روسیه، درگیری کنونی در سوریه و نیز طرح‌هایش برای زندگی عادی پس از اتمام ریاستش بر سیا در ژانویه آتی سخن گفت.

اظهارات رییس سیا درباره سوریه و حمله هکری روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، جان برنان، مدیر سیا در مصاحبه با تیمی از طرف ان‌پی‌آر حاضر شد. مشاوران برنان در ابتدای ورود گفتند که او درباره روسیه صحبت نخواهد کرد اما اینطور نشد. او تاکید کرد که اجماع نظری قوی درباره "تلاش هکری روسیه" وجود دارد. به گفته او، این مساله همواره در کانون توجه بوده و سیا، اف‌بی‌آی و سایر آژانس‌های جاسوسی درباره ماهیت اقدامات روسیه و تلاش‌های آنها اتفاق نظر داشتند.   

جان برنان در این رابطه گفت: گاهی اوقات در رسانه‌ها ادعا، اتهام و گمانه‌زنی درباره اختلاف دیدگاه مطرح می‌شود. گاهی اوقات فکر می‌کنم که این مساله نگرانی‌هایی را درباره قدرت سازمان‌های اطلاعاتی به وجود می‌آورد.

او همچنین گفت که اختلاف نظرهایی میان سیا و اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به وجود آمد. ‌جان برنان پیشتر گفته بود که نباید پاسخ روسیه را به ضد حمله سایبری دارد. او مجددا با تکرار مواضع خود گفت: باید همواره به یاد داشته باشیم که برای چه چیزی می‌جنگیم. ما برای کشورمان می‌جنگیم، برای دموکراسی و روش زندگی‌مان. حال ادامه روش متزورانه برخی از مخالفان و دشمنان ما، مغایر عظمت کشور ماست.  

رئیس سیا همچنین درباره اینکه آیا پاکسازی حلب به معنای آغازی بر پایان جنگ در سوریه است، گفت: نه من اینطور فکر نمی‌کنم. آزادسازی حلب به معنای این نیست که قرار است درگیری این کشور به پایان برسد چرا که من معتقدم که بسیاری از مخالفان به نبرد خودشان ادامه خواهند داد.

خبرنگار ان‌پی‌آر همچنین این مساله را مطرح کرد که چرا جان برنان صحبتی درباره نقش سیا در تسلیح شورشیان سوری نکرد. جان برنان سوریه را پیچیده‌ترین وضعیتی توصیف کرد که در طول دوران خدمتش دیده است. رئیس سیا گفت: گمان می‌کنم که ما همیشه دوست داریم بگوییم که ای کاش قادر بودیم تا در این مسیر تغییری ایجاد می‌کردیم تا شرایط اینگونه نشود. ما همچنین باید به این مساله اذعان کنیم که به عنوان یک کشور عظیم، به عنوان یک کشور قدرتمند و به عنوان ایالات متحده آمریکا، ما در بسیاری از حوزه‌ها توانایی اندکی برای اثرگذاری در تحولات جاری داشته‌ایم.

او همچنین درباره کره‌شمالی و جاه‌طلبی هسته‌ای آن گفت که این مساله در صدر پنج موضوع مهم بوده است. با این حال جان برنان با خنده گفت که ۲۰ یا ۳۰ موضوع دیگر هم هستند که در پنج موضوع مهم صدر رقابت دارند. رئیس سیا تاکید کرد که در آینده تحریم‌ها و سایر اقدامات علیه کره‌شمالی تشدید می‌شود.

جان برنان در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا استفاده از بدافزار استانکس را برای کره‌شمالی در نظر دارد یا خیر، با خنده گفت سوال بعدی! استانکس یک بدافزار سایبری است که آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران درست کردند.

رئیس سیا همچنین گفت که با روی کار آمدن دولت جدید در ژانویه آتی، او هم زندگی عادی را از سر می‌گیرد و احتمالا مشغول نگارش کتابی خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.