گرگان- مدیر اجرایی پروژه‎های بین‎المللی حوزه آبخیز سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وجود هشت شهر بحرانی در کشور خبر داد و گفت: شهرهای بحرانی با مشکلات حاشیه‎نشینی، بافت‎های ناکارآمد و موضوعات خاص اجتماعی مواجه هستند.

 شهرهای بحرانی با مشکلات حاشیه‎نشینی و بافت‎های ناکارآمد مواجه هستند

به گزارش قدس آنلاین، هوشنگ جزی ظهر شنبه در جلسه شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: مدیریت جامع حوزه آبخیز در برنامه ملی قرار گرفته است مدل اجرایی آن در همه استان‎های کشور امسال به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی بر لزوم پیگیری توسعه پایدار تاکید و تصریح کرد: ابعاد توسعه پایدار در یک حوزه آبخیز ارتقاء شاخصه‎های آن است با این رویکرد می‎توان به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

مدیر اجرایی پروژه‎های بین‎المللی حوزه آبخیز سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در توسعه پایدار پنج سرمایه انسانی، فیزیکی، طبیعی، مالی و اجتماعی وجود دارد اما استفاده نامطلوب آسیب‎هایی را متوجه کشور کرده است.

جزی با اشاره به شدت خشکسالی در کشور بیان کرد: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، بیش از ۱۰۰ برابر آبی که داخل زمین نفوذ پیدا می‎کند در حال برداشت است.

وی گفت: به دلیل برداشت بی‎رویه در دشت‎ها و زمین‎ها شاهد فرونشست‎ هستیم، موضوع اصلی در رسیدن به توسعه پایدار، پول و سرمایه نیست بلکه بزرگترین مشکل، موانع توسعه پایدار و ضعف برنامه منسجم بین‎بخشی است.

مدیر اجرایی پروژه‎های بین‎المللی حوزه آبخیز سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در پنج استان آغاز شده است و بنا به درخواست استانداران این طرح به ۱۴ استان تعمیم داده شد گرچه اعتبارات ما نیز محدود است.

جزی در خصوص موانع توسعه پایدار بیان کرد: وجود موازی‎کاری، تفرق آرا، تمرکز بودجه‎ریزی، ضعف مشارکت مردم در برنامه‎ریزی، کم‌توجهی به توان و پتانسیل حوزه است.

وی ضعف مشارکت مردم در برنامه‎ریزی را از دیگر مشکلات این بخش خواند و اظهار کرد: این اتفاقات باید در مدیریت جامع برطرف شود، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میزان شهرنشینی ۳۰ درصد و روستانشینی ۷۰ درصد بود اما اکنون روستانشینی ۲۸ درصد مردم در روستا و ۷۲ درصد در شهر زندگی می‎کنند.

مدیر اجرایی پروژه‎های بین‎المللی حوزه آبخیز سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وجود هشت شهر بحرانی در کشور خبر داد و گفت: شهرهای بحرانی با مشکلات حاشیه‎نشینی، بافت‎های ناکارآمد و موضوعات خاص اجتماعی مواجه هستند.

جزی اجزای کلیدی مدیریت جامع حوزه آبخیز را در انسجام سازمانی، برنامه‎ریزی بر اساس حوزه و تقویت برنامه‎ها بر اساس نقش مردم عنوان کرد و گفت: حوزه آبخیز استان گلستان ۱.۳ میلیون هکتار است و چلچای به عنوان پایلوت انتخاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.