نمایندگان پارلمان تونس روز جمعه در نشستی خواهان جرم شناخته شدن عادی سازی روابط با اسرائیل پس از ترور محمد الزواوی، مخترع و مهندس تونسی به دست موساد شدند.

درخواست پارلمان تونس برای جرم شناخته شدن عادی سازی روابط با اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، خمیس الجهیناوی، وزیر خارجه تونس در جلسه فوق العاده پارلمان درباره ترور محمد الزواری، فعال تونسی گفت: دولت کنونی، قبلی و آتی تونس قصد عادی‌سازی روابط با اسرائیل را نداشته و نخواهد داشت. در دستور کار تونس هیچ روابطی، تبادل اقتصادی، فرهنگی یا هر نوع رابطه دیگری با اسرائیل مطرح نیست. حمایت از مسئله فلسطین همواره بخشی از تحرکات دیپلماتیک تونس بوده است.

اظهارات وی در واکنش به درخواست برخی نمایندگان پارلمان برای جرم شناخته شدن روابط با اسرائیل ایراد شد.

وی درباره مسئله ترور الزواری نیز گفت: ما عاملان این حمله را چه در داخل وطن و چه خارج آن تحت تعقیب قرار می‌دهیم و به تمامی کسانی که امنیت و ثبات این کشور را هدف قرار دهند پاسخ کوبنده خواهیم داد.

وزیر خارجه تونس گفت: ما با طرف‌های خارجی برای کمک به پرونده ترور و با تشکیلات خودگردان فلسطین برای دستیابی به هرگونه اطلاعاتی که ما را به نتیجه برساند تماس برقرار کردیم.

محمد الناصر در جلسه فوق العاده پارلمان تونس گفت: ترور الزواری اقدام تروریستی خطرناکی بود که می‌توان آن را جزو ترورهای برنامه‌ریزی شده‌ای دانست که فرضیه‌ها و احتمالات فراوان را به همراه دارد.

وی از اعضای پارلمان تونس خواست تا مراسم تشییع جنازه مناسبی را در شأن و اعتبار این شهروند تونسی برای وی برگزار کنند و تدابیر لازم را برای ممانعت از تکرار ترورها اتخاذ نمایند.

نمایندگان تونسی مسئله اتباع خارجی و دیپلمات‌هایی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این مسئله در ارتباطند مطرح کردند.

الزواری ۴۹ ساله ۱۵ ماه میلادی جاری در منطقه "العین" در شهر "صفاقس" مقابل منزلش ترور شد.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس ۱۷ دسامبر اعلام کرد که الزواری یکی از فرماندهان این گردان‌ها بوده و بر پروژه هواپیماهای "ابابیل" نظارت داشته است.

مقامات تونسی به احتمال دست داشتن دستگاه‌های سازمان اطلاعات غرب اشاره کرده‌اند. منابع اسرائیلی و فلسطینی نیز می‌گویند که موساد به شکل مستقیم در این عملیات دست دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.