شرکت های امنیتی آمریکا در یک رقابت معنادار با عشایر استان الانبار اعلام کردند که حاضرند در ازای دریافت مبالغ هنگفت از دولت های عراق و اردن، امنیت جاده بین المللی بغداد – امان را تامین کنند در حالی که عشایر ساکن در طول مسیر این جاد معتقدند که با توجه به آشنا بودن با جغرافیای منطقه و داشتن حضور فیزیکی در میدان عملیات برای انجام چنین ماموریتی از شرکت های یاد شده شایسته ترند.

رقابت معنادار آمریکا با عشایر عراق در تامین امنیت جاده بغداد - امان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، آمریکا به بهانه آزادسازی کویت از دست صدام و همچنین بهانه واهی و بی پایه و اساس وجود تسلیحات هسته ای در عراق به این کشور حمله کرد تا ثروت بی شمار و منابع طبیعی خدادادی بی کران آن را به یغما ببرد و به دنبال آن بخش های اقتصادی و نفتی و نظامی و سیاسی آمریکا سعی کردند تا از آب گل آلود عراق ماهی بگیرند و جیب های خود را از دلارهای نفتی پر کنند.

در این میان به نظر می رسد علاوه بر بخش های یاد شده شرکت های امنیتی آمریکا نیز در صدد برآمده اند تا از قافله عقب نمانده و با سوءاستفاده از اوضاع نابسامان امنیتی در عراق سود سرشاری نصیب خود کنند.
در واقع این شرکت ها در کمین نشسته بودند تا نیروهای عراقی تمامی شهرها و شهرک های واقع در جاده بین المللی مواصلاتی میان عراق و اردن امتداد یافته در استان الانبار را آزاد کنند تا رخ نشان دهند و به میدان بیایند و پیشنهاد تامین امنیت این جاده توسط بالگردهای نظامی خویش را مطرح کنند در حالی که خود بهتر از هر کسی می دانند که پاکسازی مین های کار گذاشته شده در طول این جاده توسط داعشی ها و مقابله با کمین های نصب شده توسط عناصر گروهک تروریستی داعش نیازمند حضور فیزیکی در صحنه منطقه ماموریت است.
واقعیت مزبور بر هیچیک از مقامات آمریکا و عراق و اردن پوشیده نیست. در همین رابطه عماد الدلیمی شهردار شهر الرطبه واقع در غرب بغداد در گفت وگوی ویژه با شبکه خبری عراقی 'العربی الجدید' با تاکید بر بازپس گیری تمامی مناطق پیرامون جاده مواصلاتی میان بغداد - امان گفت: در حال حاضر به دلیل ترس و نگرانی از حملات عناصر داعش نمی توان این جاده را گشود.
وی خاطرنشان کرد: 'نیروی هوایی عراق و ائتلاف بین الملل به سرکردگی آمریکا نمی توانند امنیت این جاده را تامین کنند زیرا تامین امنیت آن نیازمند وجود گشت های نظامی در زمین است؛ البته تاکنون دو شرکت امنیتی آمریکایی برای انجام چنین ماموریتی پیشنهادهایی جهت بستن قرارداد با بغداد و امان ارائه داده اند. '
شهردار الرطبه بر عدم انعقاد قرارداد با این دو شرکت تاکنون به دلایلی که آنها را ذکر نکرد، تاکید کرد.
همچنین سرهنگ 'عاشور جلو' فرمانده گردان 'شهید جلال' در استان الانبار سپردن ماموریت محافظت از جاده بین المللی عراق اردن به شرکت های امنیتی آمریکا را بی فایده دانست و تاکید کرد: 'نیروهای داوطلب مردمی عشایر که در برابر داعش ایستادگی کردند، شایسته انجام چنین ماموریتی هستند. '
عاشور جلو که خود شیخ عشیره البومحل است، خاطرنشان کرد که نیروهای عشایر الانبار حاضرند در ازای دریافت یک چهارم مبلغ پیشنهادی شرکت های آمریکایی این ماموریت را به نحو احسن انجام دهند.
حامد العیساوی یکی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی 'بسیج عشایر' نیز در گفت وگو با 'العربی الجدید' تاکید کرد: نیروهای آمریکایی نه تنها نمی توانند امنیت این جاده را تامین کنند بلکه خود اگر از سوی داعش مورد حمله قرار گیرند نیازمند آن هستند تا نیروهای عشایر از آنها محافظت به عمل آورند. عشایر که این مناطق را از چنگال داعش بیرون آورده اند، خود در تامین امنیت آنها تواناتر و شایسته ترند. عشایر به جغرافیای منطقه کاملا آشنا هستند و می دانند که داعشی ها در چه نقاطی مستقر می شوند.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق در ماه مه گذشته از نزدیک بودن زمان بازگشایی جاده زمینی میان بغداد و امان خبر داد و تاکید کرد که این جاده پس از پاکسازی از مواد منفجره کار گذاشته شده و عناصر مسلح گشایش خواهد یافت.
از سوی دیگر عبدالحسین عبطان سرپرست وزارت حمل و نقل عراق در سپتامبر گذشته در سفر خود به امان پایتخت اردن اظهار داشت که هدف از این سفر سرعت بخشیدن به بازگشایی جاده زمینی میان دو کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.