تبریز- در جلسه شورای اسلامی شهر تبریز لایحه سرمایه‌گذاری ۲۹۰ میلیون دلاری احداث کارخانه تولید انرژی پاک از زباله‌های شهری مطرح و پس از بررسی به تصویب رسید.

تصویب لایحه ۲۹۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی احداث زباله سوز تبریز

به گزارش قدس آنلاین، در جلسه شورای شهر، لایحه سرمایه‌گذاری خارجی احداث زباله‌سوز مطرح شد. بر اساس این لایحه شرکت کلیم فرانسه در مدت سه سال در تبریز کارخانه تولید برق از زباله را احداث می‌کند بر اساس این لایحه این قرارداد به صورت BOT  بوده و پس از ۲۰ سال کارخانه به شهرداری واگذار خواهد شد.

باغبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، شهرداری موظف است بر اساس این مشارکت، روزانه یک هزار تن زباله به این شرکت تحویل دهد همچنین برای احداث کارخانه هفت هکتار زمین مورد نیاز در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه کمیسیون بودجه بر عدم مغایرت این لایحه و مشارکت با قرارداد مشابه شرکت صنعت سازان فتح تاکید دارد گفت: از شهرداری خواسته ایم این مسئله را حل کند که در خوشبختانه اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: روزانه هزینه‌های ریالی و زیست محیطی فراوانی برای دفن زباله هزینه می‌شود که لزوم اجرای سریع طرح را آشکار می‌کند.

علی فخرآذر رئیس کمیسیون خدمات شهری تبریز نیز در خصوص نظرات کمیسیون خدمات شهری گفت: دو روش در جهان برای بازیافت زباله وجود دارد که روش سوزاندن با توجه به وضعیت زباله‌های ما بهتر است، همچنین ضایعات حاصله از سوزاندن زباله در آسفالت به کار گفته خواهد شد و در نتیجه هیچ زباله در این حالت وجود نخواهد داشت.

اصغری مدیرعامل سازمان پسماند تبریز در ادامه جلسه با اشاره به دوره های تخصصی گذرانده شده توسط کارشناسان این سازمان گفت: بر اساس قرارداد حاضر در تبریز دانشگاه تخصصی زباله سوزها، انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی این فرآیند انجام خواهد شد.

وی با شاره به هزینه‌های سازمان برای دفن و انتقال زباله به محل زباله گاه گفت: این کارخانه باید در داخل شهر احداث شود تا هزینه‌ها کمتر شود.

اصغری در خصوص بررسی گازهای خروجی این فرآیند گفت: تکنولوژی ساخت فیلتر در اختیار این شرکت است و حاضر به انتقال آن به هیچ کشوری نیست ولی در خصوص گازهای خروجی این کارخانه تکنولوژی لازم در کشور وجود دارد و به صورت ۲۴ ساعته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این شرکت بعد از ۲۰ سال کارخانه را اورهال کرده و تحویل شهرداری خواهد داد.

پس از پاسخ به سئوالات اعضای شورای شهر این لایحه با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.