جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور از اتمام پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) تا پایان سال آینده خبر داد.

اتمام پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) تا پایان سال ۹۶

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، مسعود شوشتری در آیین تجلیل از خادمین اربعین حسینی،  با بیان اینکه ۱۱۱ سال از عمر ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق می‌گذرد، افزود: این ستاد یک تشکل مردم نهاد مهم و با ثبات از طرف جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که در عراق به عنوان موسسه کوثر فعالیت می‌کند.

وی اظهار داشت: این ستاد با پشتوانه کمک‌های مردمی و نذورات خیران موفق شده علیرغم رکود حاکم بر اقتصاد، پروژه‌های مختلف بازسازی و توسعه‌ای را در عتبات اجرا کند.

وی گفت: تا ۶-۵ سال گذشته نذورات مردمی سالانه به ۳۰۰ میلیارد ریال می‌رسید در حالیکه این رقم در سال جاری تا کنون به ۱۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

شوشتری افزود: از محل این نذورات تا کنون پروژه های زیادی در اعتاب مقدسه اعم از کوتاه، میان و بلند مدت اجرا شده که در حال حاضر اکثر پروژه های کوتاه و میان مدت به اتمام رسیده یا در حال اتمام است.

اتمام پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) تا پایان سال ۹۶

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به اینکه آخرین پروژه مورد بهره برداری از سوی ایران در عتبات عالیات، طرح ترمیم گنبد بارگاه حضرت علی (ع) در روز ۱۷ ربیع الاول بوده، بیان داشت: گل سرسبد  پروژه‌های توسعه‌ای در نجف اشرف و در کنار حرم حضرت علی (ع) به نام صحن حضرت فاطمه زهرا (س) است.

وی با بیان اینکه سرعت اجرای این طرح برای مسئولان عراق باور کردنی نبود، گفت: در اجرای این طرح ۲۱۸ هزار مترمربع زیربنا به فضای زیارتی و غیر زیارتی افزوده می‌شود که با جدیت و تلاش شبانه روزی پیش می رود و امیدواریم تا پایان سال ۹۶ به اتمام برسد.

وی افزود: در اربعین سال جاری بخشی از این صحن برای زایرین مورد بهره برداری قرار گرفت به طوریکه بیش از ۵۰ هزار نفر در صحن، شبستان و طبقات ۱ و ۲ این پروژه اسکان داده شدند.

شوشتری اظهار داشت: تاکنون طبقات ۱ و ۲ این پروژه کاملا سنگ کاری و آیینه کاری شده و بیش از ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی مورد بهره برداری قرار گرفته به طوریکه خیلی از زایرین در اربعین حسینی علاقمند به اسکان در این صحن بودند.

طرح توسعه حرم امام حسین (ع) و تغییرات در ستون های حرم

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه یکی دیگر از طرح های ستاد بازسازی عتبات عالیات را طرح توسعه حرم امام حسین (ع) دانست و گفت: این طرح در حدود ۵ هکتار در جوار بارگاه امام حسین (ع) انجام می شود که برای اجرای این طرح این میزان زمین با هزینه ای بسیار بالا توسط مسئولان عراقی خریداری و آزادسازی شد.

وی افزود: زمین مورد اجرای این طرح از متری ۳۰۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون ریال خریداری و در اختیار متخصصان ایرانی برای اجرای طرح شد که در این طرح ۱۶۴ هزار متر مربع زیربنا و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه در بردارد.

شوشتری بیان داشت: اکنون کار احداث دیوار آب بند آن با بکارگیری پیشرفته ترین فناوری روز در حال انجام است.

اجرای یک پروژه علمی بزرگ در حرم امام حسین (ع)

وی گفت: همزمان با اجرای این طرح یک طرح بزرگ بسیار علمی و پیچیده در داخل حرم امام حسین (ع) در دور ضریح و زیر گنبد به نام لاغرسازی ستون‌های حرم انجام می شود.

این مسئول افزود: تمام فعالیت های عمرانی گذشته در جهت تقویت ستون ها بوده ولی اکنون ما می خواهیم این ستون ها را لاغر کرده که کاری بسیار فنی و پیچیده است و این طرح خواسته تولیت این حرم است که فاصله ستون‌ها تا ضریح افزایش یابد و امروز ۲ ستون را توانسته‌ایم لاغر کنیم.

وی با بیان اینکه فاصله ضریح تا ستون ها از ۱.۵ متر به ۴ متر رسیده، ادامه داد: ضمن اجرای این طرح، ۸ متر در درون آب و در ریشه ستون ها کار می کنیم تا ستون ها را تقویت و محکم کنیم تا بتواند بار ۲۰۰ تنی ناشی از ساخت گنبد جدید که  ۷.۵ متر از گنبد کنونی بلندتر خوالهد بود را تحمل کند.

شوشتری همچنین به طرح های توسعه‌ای در کاظمین و سامرا اشاره کرد و گفت: در کاظمین ۲ طرح توسعه ای در باب المراد و باب القریش که ضلع های شرقی و غربی مسجد صفوی هستند اجرا می شود و در سامرا نیز بایستی طرح توسعه برای رفاه حال زایرین اجرا شود.

وی افزود: در سامرا ساخت گنبد و زیر گنبد حرم عسگریین انجام شده و ضریح جدید نیز تا پایان امسال نصب می‌شود.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در ادامه به حضور استان های مختلف در خدمات رسانی به زایرین اربعین حسینی برای اولین بار اشاره کرد و گفت: برای اولین بار ۳ هزار خودرو از استان ها از طریق مرز مهران وارد عراق شد.

وی با بیان اینکه خدمات رسانی به زایرین در اربعین امسال نسبت به سال های گذشته در تعداد روز افزایش یافت، اضافه کرد: امسال روزانه ۴ میلیون پرس غذا در ۳ وعده در مرزهای چزابه، شلمچه، مهران و عراق طبخ می شد و هر شب ۸۰۰ هزار نفر در موکب های ایرانی اسکان داده می شدند.

وی تمام این خدمات را از سوی مردم استان ها دانست و افزود: در اجرای این خدمات هیچ گونه کمک دولتی دریافت نکردیم.

شوشتری ادامه داد: یکی از استان های موفق در اربعین امسال استان البرز بود که امسال بیش از ۲۴میلیارد ریال نذورات مردمی را صرف کردند و یکی از استان هایی بود که توانست در ۵-۴ روز اول جلوتر از استان های دیگر زایرداری کند.

وی گفت: این امر نشان دهنده توان بالای استان البرز است همانطور که در ساخت ضریح حبیب بن مظاهر نیز به خوبی درخشید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.