صدای آمریکا به نقل از ذبیح‌الله مجاهد نوشت: تا زمانیکه نیروهای اشغال‌گر افغانستان را ترک نکنند، جنگ طالبان در افغانستان ادامه خواهد داشت و گفتگو و آشتی ملی امکان‌پذیر نیست.

صدای آمریکا:‌ خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان، پیش‌شرط "طالبان" برای صلح است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان،  طالبان با رد درخواست سازمان ملل متحد برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان اعلام کردند زمانی گفت‌وگوهای صلح در افغانستان امکان دارد که نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند. 
 
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در گفتگو با صدای آمریکا اظهار داشت: جامعه جهانی باید کشورهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا دست از اشغال افغانستان بردارند. 
 
سخنگوی طالبان افزود: اگر جامعه جهانی خواهان پایان جنگ و خشونت‌ها در افغانستان است باید آمریکا و کشورهای عضو ناتو را مجبور سازد که به جنگ 15 ساله در افغانستان خاتمه بخشیده و نیروهای نظامی‌شان را از این کشور خارج سازند. 
 
در این گفتگو سخنگوی طالبان تاکید کرد که شبه‌نظامیان این گروه برای آزادی افغانستان می‌جنگند و تا زمانیکه نیروهای اشغال‌گر افغانستان را ترک نکنند، جنگ آنان در افغانستان ادامه خواهد داشت و گفتگو و آشتی ملی امکان‌پذیر نیست. 
 
مجاهد در پاسخ به درخواست تازه «تادامیچی یاماماتو» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت:  در گام نخست سازمان ملل متحد باید کشورهای ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا در افغانستان را وادار کند که نیروهای نظامی‌شان را از این کشور خارج سازند. 
 
روز دوشنبه هفته گذشته نمایند ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان خواسته بود بدون هیچ پیش شرطی و برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر در این کشور وارد گفتگوی مستقیم صلح با دولت افغانستان شوند. 
 
تادامیچی یاماماتو گفته بود که جنگ جاری در افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و رهبری طالبان باید از این تصور که تنها می‌تواند در میدان جنگ به اهدافش دست یابد تجدید نظر نماید. 
 
با این حال سخنگوی طالبان تاکید دارد تمام کشورهای که علاقه‌مند حل مشکل افغانستان هستند باید به ناتو فشار بیاورند تا نیروهای‌شان را از این کشور بیرون کنند و اجازه دهند که مردم افغانستان خود تصمیم بگیرند چه نوع نظامی را برای کشورشان می‌خواهند. 
 
مجاهد با اشاره به حضور نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان گفت: افغانستانی‌ها یک نظام تحمیل شده که در آن خارجی‌ها حضور داشته باشند را نه دوست دارند و نه به رسمیت می‌شناسند. 
 
طالبان دولت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی را یک دولت مستقل نمی‌دانند و مدعی است که این دولت زیر نظر مستقیم آمریکا فعالیت می‌کند. 
 
از سوی هم طالبان در آخرین موضع‌گیرهایشان برای دست‌یابی به راه‌حلی برای بحران افغانستان خواستار گفتگوی مستقیم با دولت آمریکا شده است. 
 
آمریکا با رد درخواست طالبان اعلام کرده که واشنگتن از هر گونه گفتگوهای صلح که به رهبری خود افغانستانی‌ها باشد حمایت و پشتیبانی می‌کند. 
 
هفته گذشته جان کربی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن باور دارد گفتگوهای صلح به رهبری افغانستانی‌ها بهترین رویکرد است و مهم‌تر از همه رئیس جمهور غنی نیز به این رویکرد اعتماد کامل دارد. 
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که بر همین اساس واشنگتن از گفتگوی‌های صلح به رهبری افغانستانی‌ها حمایت می‌کند. 
 
از سویی هم نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» در گزارش اخیر خود اعلام کرد: سال 2016 میلادی خونین‌ترین سال در افغانستان بوده است، در گزارش یوناما آمده است که در این سال بیش از 3 هزار غیرنظامی در افغانستان کشته و 100 هزار تن دیگر زخمی شده اند. 
 
همچنین نیروهای آمریکایی در ماه اکتبر سال جاری میلادی گزارش داده بودند که در 8 ماه نخست سال 2016 میلادی بیش از 15 هزار نیروی امنیتی افغانستان کشته و زخمی شدند. 
 
در این گزارش آمده است: شمار کشته شده‌های نیروهای امنیتی افغانستان به 5 هزار و 500 تن می‌رسد. با این همه با توجه به ادامه خشونت‌ها و گسترش دامنه ناامنی‌ها در این کشور به نظر می‌رسید که با در اواخر سال جاری میلادی شمار تلفات نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یابد. 
 
با این همه هفته گذشته مقامات وزارت کشور افغانستان اعلام کردند که در جریان سال جاری میلادی بیش از 8 هزار و 500 نفر از مخالفان مسلح در جریان عملیات‌های پلیس افغانستان کشته شدند. 
 
سازمان ملل متحد در این رابطه اظهار داشت: در جریان خشونت‌ها و نبردهای سال جاری میلادی بیش از 550 هزار نفر از مردم افغانستان مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.