وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگویی تفصیلی با یک روزنامه مصری به شرح وقایع و تحولات منطقه پرداخت و اعلام کرد، روابط میان قاهره و بغداد در مرحله آتی شاهد فضاهای گسترده‌تری خواهد شد.

جعفری: حساسیت‌ها درباره حضور سردار سلیمانی در عراق را درک نمی‌کنم/کُندی عملیات موصل عمدی است

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از ایسنا؛  ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه الاهرام درخصوص پیام‌های دیدارش با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در این زمان و بازده این دیدار بر آینده روابط مصر و عراق و همچنین تاثیر آن بر تلاش‌های عراق در زمینه مبارزه با تروریسم به ویژه در مورد روند آزادسازی موصل گفت: دیدار با عبدالفتاح سیسی وجوه مختلفی داشت چراکه برخی بسیاری از وجهه فرهنگی این رئیس‌جمهور را نمی‌شناسند اما او گنجینه فرهنگی برجسته‌ و درکی از فضای فرهنگی عربی دارد. ما در این دیدار در این خصوص صحبت کردیم به ویژه در مورد فعال سازی بعد فرهنگی در مرحله کنونی برای پر کردن خلأ و شکاف‌ها در مقابل تررویسمی که از نبود این بعد فرهنگی سوءاستفاده می‌کند و گروه‌هایی از جوانان را به کار می‌گیرد.

وی افزود:‌ اما در مورد رویکرد سیاسی این دیدار باید بگویم که این دیدار بر دیدگاه رئیس‌جمهور مصر برای توسعه نظام‌های سیاسی در منطقه برای جلوگیری از مداخله‌های تروریستی متمرکز بود و تحولات آزادسازی موصل نیز از توجهات رئیس‌جمهوری مصر بنا به پیشینه نظامی وی دور نمانده بود. وی در مورد تحولات این عملیات و نظارت بر اوضاع آینده جویا شد.

جعفری ادامه داد: این دیدار همچنین به امکانات موجود برای تحکیم روابط مصر و عراق و راه‌های توسعه این روابط و ایجاد فضاهای گسترده‌تر  مقابل این روابط پرداخت و رئیس‌جمهوری مصر بر پشتیبانی و حمایت کشورش از عراق در جنگ علیه تروریسم در زمینه امنیتی و اطلاعاتی تاکید کرد. در این دیدار همچنین به بررسی امکان ایجاد تسهیلات برای سفر و اقامت عراقی‌ها در مصر به ویژه در مورد ویزای آنها پرداختیم. ما در این دیدار به فرصت‌ها و امکانات سرمایه‌گذاری مشترک نیز پرداختیم به ویژه مصر ظرف سال‌های مدیدی سابقه همکاری با عراق را داشت و عراقی‌ها در برخی مرحله‌ها میزبان میلیون‌ها مصری شدند. ما تلاش کردیم که در این دیدار شرایط را به سمت همبستگی و عمیق‌تر کردن بیشتر روابط مشترک سوق دهیم. رئیس‌جمهوری مصر نیز از جانب خود بر تمایلش برای حفظ حاکمیت، وحدت، ثبات، امنیت و استقلال عراق و مخالفت با مداخله در امور داخلی این کشور تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در پاسخ به اینکه آیا مصر از مقادیری از نفت عراق برخوردار خواهد شد، گفت: این مساله به صورت تفصیلی در دیدار وزیر نفت عراق با همتای مصری‌اش و حاشیه نشست سازمان کشورهای عربی تولیدکننده نفت در قاهره در روز پنجشنبه گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

موصل

ابراهیم جعفری در ادامه درباره کندی در عملیات ارتش عراق در موصل گفت: بی‌شک کند بودن عملیات نظامی از عمد صورت می‌گیرد و این تصمیم عراق است و ما می‌خواهیم از زمان استفاده کرده تا اهداف عملیات را محقق سازیم به ویژه اینکه دشمن ما که داعش است، از ساکنان غیرنظامی به عنوان سپرهای انسانی استفاده می‌کند و در نتیجه سریع انجام دادن عملیات به ضرر شهروندان خواهد بود و این معادله بسیار دقیق است که باعث می‌شود توجیهات برای کند بودن عملیات واقع‌بینانه باشد تا زمان کافی فراهم شود خللی به تعهدات انسانی در قبال شهروندان صورت نگیرد. من در این خصوص تاکید دارم که عراق با تمامی قدرت برای آزادسازی موصل تلاش می‌کند و عملیات با روند خوبی انجام می‌شود.

جعفری در پاسخ به سوال الاهرام پیرامون اینکه سوال‌هایی مبنی بر نقش سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نبرد آزادسازی موصل و دیدار وزیر خارجه عراق با وی مطرح است، تاکید کرد: دوست دارم در این زمینه تاکید کنم که بسیج مردمی بخشی از نیروهای مسلح عراق است و رهبری آن بر عهده حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است اما در مورد سردار قاسم سلیمانی باید بگویم که وی فقط یک مستشار است و نقشش از دادن مشورت به نیروهای مسلح فراتر نمی‌رود و بیشتر از این نیست و من اینجا این سوال را می‌پرسم که چرا این همه حساسیت نسبت به یک مستشار ایرانی وجود دارد در حالی که در عراق ده‌ها مستشار از ایالت متحده، انگلیس، کانادا و کشورهای دیگر هستند. به همین دلیل کمک گرفتن از مستشاران در عراق مساله محرمانه نیست و ما از مستشاران در زمینه خاصی کمک می‌گیریم و کاملا مقوله مداخله آنها در امور داخلی‌مان را که یک مساله دیگری می‌شود، رد می‌کنیم.

طرح سازش ملی

وی در پاسخ به طرح سازش ملی که توسط عمار حکیم، رهبر ائتلاف ملی با هدف تحقق آشتی میان مردم عراق مطرح شده و اینکه آیا توافق ملی درباره این طرح وجود دارد یا اینکه اهل تسنن همچنان محافظه‌کارانه با این طرح تعامل می‌کنند،‌ گفت: این طرح قبل از یک دوره زمانی حدود شش ماه تا یکسال مطرح شد و گروهی از شخصیت‌های سیاسی از جمله فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق به تبلیغ این طرح پرداختند و سند خوبی برای ادامه کار در این طرح جهت اجرایی کردن آن آماده شد و عمار حکیم توجهاتش در این خصوص ادامه داد و ما امیدواریم که وی در تلاش‌هایش برای تحقق آشتی ملی موفق شود. علاوه بر وی فرستاده سازمان ملل نیز در این خصوص تلاش می‌کند و در هر حال ما نیازمند سازش ملی هستیم تا فاصله میان گروه‌های سیاسی کمتر شود و تحکیم پایه‌های نظام می‌طلبد که سازش ملی در موازات با عملیات نظامی و امنیتی ادامه داشته باشد.

حلب

این مقام عراقی درباره تحولات اخیر در حلب و پیامدهای بحران سوریه بر اوضاع عراق تصریح کرد: نمی‌توان گفت که بحران در یک کشوری بر کشور مجاور دیگر که نزدیک به آن نیز است، تاثیر نمی‌گذارد چراکه پیامدهای بحران در یک کشور بر کشورهای دیگر به ویژه اگر ارتباط جغرافیایی و تاریخی با هم داشته باشند، همانند آنچه در عراق و سوریه شاهد آن هستیم، تاثیر می‌گذارد و گرنه ترور سفیر روسیه در ترکیه چگونه باید در مورد آن برداشت صورت بگیرد؟ آیا این ترور ربطی با رخدادهای حلب نداشت؟ یقینا داشت. در نتیجه میان رخدادها در حلب و عراق رابطه وجود دارد. همچنین پیروزی‌ها در موصل و رخدادها در سوریه تاثیر می‌گذارد و هر دو کشور در وضعیت جنگی مشترک هستند هرچند که میدان‌های این جنگ فرق می‌کند اما آن جنگی واحد علیه تروریسم است. ما باید تمامی اختلافات جانبی، چه محلی، منطقه‌ای یا بین‌المللی را برای برخورد با خطر روزافزون تروریسم کنار بگذاریم.

نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه

وی در پاسخ به اینکه آیا عراق نیازمند دیدار سه جانبه‌ای میان روسیه، ترکیه و ایران است همانند آنچه که اخیراً در مورد سوریه صورت گرفت، گفت: زمانی که نیازی برای هماهنگی در سطح اطلاعاتی و امنیتی وجود داشته باشد ما در درخواست برای چنین دیداری تردیدی به خود راه نمی‌دهیم چراکه دشمنی وجود دارد که ما با آن رودررو هستیم که اصرار داریم نبرد با این دشمن را فیصله دهیم.

اختلافات با ترکیه

ابراهیم جعفری در پاسخ به اینکه حیدر العبادی چند روز قبل در محدود شدن دامنه اختلافات با ترکیه صحبت کرد و تا چه میزان ممکن است این امر در زمانی کوتاه حل شود و آیا این اظهارات حکایت از پایان بحران با آنکارا دارد که ناشی از اعزام نیروهای ترکیه‌ای به اردوگاه بعشیقه در موصل است، تاکید کرد: روابط با کشورهای جهان بالاخص با کشورهای همسایه حتی در زمان بحران‌ها قطع نشده است و عراق به گزینه حفظ این روابط پایبند است. با اینکه حاکمیت عراق به دلیل مداخله نظامی ترکیه در اردوگاه بعشیقه نقض شد اما ما نخواستیم که روابط با ترکیه را بحرانی‌تر کنیم. با وجود اینکه مسئولان ترک اظهارات رسانه‌ای را مطرح ساختند که ما از آن راضی نبودیم اما ما معتقدیم که اشتراک جغرافیایی وجود دارد و قابل تغییر نیست. ما به ابعاد مربوط به ارتباط جمعیتی میان مردم عراق و ترکیه پایبند هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای ترکیه‌ای در اردوگاه بعشیقه نقشی در نبردها علیه داعش در موصل داشتند، گفت: آنها در هیچ یک از عملیات نظامی شرکت نکرده و به هیچ وجه نقشی نداشتند.

توانمندی عراق برای مقابله با چالش‌های خارجی

وی در پاسخ به این سوال که چگونه توانایی عراق را برای حفظ انسجامش در رویارویی با چالش‌های داخلی و خارجی ارزیابی می‌کند، گفت: عراق توانایی‌اش برای حفظ انسجام و وحدت خود در دو سطح را ثابت کرده چراکه در سطح نظامی ارتش، پلیس، بسیج مردمی، پیشمرگ‌ها، نیروهای مبارزه با تروریسم و عشایر در جنگ علیه داعش حضور دارند و من اینجا به این مساله اشاره می‌کنم که در نیروهای بسیج مردمی افرادی از اهل تسنن، تشیع، مسیحی‌ها و ایزدی‌ها حضور دارند و در سطح سیاسی نیز باید بگویم که گروه‌های عراقی شاهد هم‌گرایی گسترده‌ای بین خود بوده‌ و به وحدت نزدیک شده‌اند و همگان نشان دادند که توانایی را برای فراموش کردن و پشت سر نهادن تمامی اختلافات دارند و این مساله امیدبخش است و بی‌شک پیروزی‌های نظامی حاصل شده علیه داعش نتیجه وحدت در گفتمان سیاسی است که تروریسم را محکوم می‌کند و به وحدت، تمامیت ارضی و استقلال عراق و وحدت در تحرکات نظامی پایبند است و تمامی اینها نتیجه طبیعی این تحولات مثبت در عراق است.

وی در آخرین سوال در پاسخ به چالش‌های خارجی نیز گفت: این مساله در گرو آمادگی یک کشور برای پذیرش این چالش‌ها است. چالش خارجی معمولا به تنهایی نمی‌تواند ضرر برساند مگر اینکه ابزارهای داخلی داشته باشد که فضا را برای گسترش تاثیرات این مداخله خارجی فراهم می‌کند اما این فضا در عراق وجود ندارد و در نتیجه رویکرد داخلی مستحکمی علیه چالش خارجی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.