درنشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، نقاط ضعف و قوت مراسم اربعین امسال بررسی و بر لزوم جمع بندی سریعترگزارش های مسئولان ذی ربط در سازمان حج وزیارت وبعثه مقام معظم رهبری درخصوص آسیب های مهم این مراسم تاکید شد.

ساماندهی اعزام زائران به مراسم اربعین ضروری است

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در این نشست که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر تشکیل شد نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت به گزارش های جمع آوری شده و در دست تهیه درخصوص آسیب شناسی مراسم اربعین امسال اشاره کرد و مهمترین نقاط ضعف و قوت این مراسم را برشمرد.
وی با اشاره به حادثه تروریستی حله و شهادت بیش از ۶۰ زائر خوزستانی درعملیات انتحاری تروریست های تکفیری تصریح کرد: به علت دو گانه عمل کردن در صدور روادید و بیمه نبودن زائران حادثه دیده، هم اکنون این عزیزان با مشکلات فراوان روبرو شده اند و خسارتی نیز به آنها پرداخت نشده است.
وی تاکید کرد:چطور ممکن است که از ساماندهی اعزام زائران صحبت کنیم ولی حدود یک میلیون نفر را که خارج از سامانه سماح ویزا دریافت کرده اند را نادیده بگیریم و آن گاه این افراد به مرزها سرازیر شوند و زحمات یکساله ستاداربعین را خدشه دار کنند.
نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت همچنین لزوم هماهنگی بیشتر در اخذ ویزا و تمرکز در سامانه سماح را ضروری خواند و تاکید کرد: چگونگی جمع آوری کمک های مردمی برای این مراسم معنوی نیز باید تعیین تکلیف و ساماندهی شود تا مردم کمک های خود را بشکل متمرکز اهدا کنند و سپس متناسب با هزینه ها توزیع شود.
درادامه این جلسه حمید محمدی سرپرست جدید سازمان حج وزیارت، حجت الاسلام والمسلیمن حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، محسن نظافتی مدیرکل عتبات و مصطفی قاسمی مشاوررئیس سازمان حج درامور توسعه زیرساختهای عتبات عالیات دیدگاه خود را در باره آسیب ها و نقاط ضعف و قوت مراسم اربعین امسال بیان کردند.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین همچنین ازهزینه های صورت گرفته برای فعالیت های فرهنگی و آموزشی مراسم اربعین گزارشی ارائه و تصریح کرد: بخشی ازهزینه های این کمیته تاکنون تامین نشده و باید راهکارمناسب برای آن اندیشیده شود.
نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت نیز تاکید کرد: تعهداتی که برای تامین بودجه کمیته فرهنگی و آموزشی صورت گرفته از طریق ستاد مرکزی اربعین جدی تر دنبال و تامین شود و با توجه به وضعیت بودجه سازمان حج وزیارت و بعثه و مشکلات مالی که وجود دارد هزینه ها ی آینده فرهنگی و آموزشی اربعین در نشست ستاد مرکزی اربعین مطرح تا بودجه لازم تامین شود.
درادامه این جلسه سرپرست سازمان حج و زیارت وعده داد آن بخش از بودجه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین که قراربوده است از طریق این سازمان تامین شود درروزهای آینده پرداخت گردد.
دراین جلسه گزارش اعزام عتبات دانش آموزی و مفاد آیین نامه ستاد پیشگیری و مدیریت بحران ادامه یافت و مقررشد در نشست مدیران و کارشناسان ذی ربط بعثه و سازمان حج وزیارت این آیین نامه هانهایی شود.
اعزام زائر به سوریه نیز از دیگر موضوع های مورد بحث دراین جلسه بود وبا توجه به تحولات امنیتی و پیروزی های ارتش سوریه در مقابله با تروریست ها قرار شد با کارشناسی دقیق ابعاد مختلف این موضوع بررسی و برای تصمیم گیری به دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی منعکس شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.