مشهد- رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان رضوی گفت: آمار دقیقی در رابطه با بیکاری کارگران استان وجود ندارد و هر عدد و رقمی که در این مورد ارایه شود اشکال دارد، زیرا هیچ نهاد و سازمانی آمار مجموع کارگران را ندارد.

تعداد کارگران بیکار خراسان رضوی به ۱۵ هزار نفر رسید

ابوی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: تنها مرجعی که بخش مربوط به آمار کارگران بیمه شده را دارد سازمان بیمه تأمین اجتماعی است، که در این خصوص در خراسان رضوی حدود ۶۲۰ هزار نفر بیمه اجباری تأمین اجتماعی هستند.

حقوق ۸۱۲ هزار تومانی در مقابل خط فقر ۳ میلیونی

وی با بیان اینکه آماری از مجموع کارگران استان اعم از بیمه شده غیر اجباری و فاقد بیمه وجود ندارد، درباره مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های جامعه کارگری استان اضافه کرد: مهم‌ترین مشکلی که کارگران در خراسان رضوی همانند کارگران دیگر مناطق کشور با آن مواجه هستند، بحث حقوق ۸۱۲ هزار تومانی قانون کار است.

ابوی ادامه داد: در حالی این نرخ حقوق برای کارگران تعیین شده که خط فقر، درآمد کمتر از ۳ میلیون تومان اعلام شده است، لذا با این شرایط نمی توان با حقوق ۸۱۲ هزارتومانی در اداره زندگی معجزه کرد.

وی تصریح کرد: همین مسأله سبب شده افراد برای تأمین هزینه‌ها به اشتغال غیررسمی و زیرزمینی در چند جا رو آورند، به طوریکه گاه در یک خانواده دو تا سه نفر با حقوق‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی کار می‌کنند تا بتوانند از پس حداقل‌های هزینه زندگی برآیند.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه مشکلات اقتصادی معضلات اجتماعی فراوانی را به دنبال داشته است، گفت: انضباط در کار، کمیت و کیفیت کار بستگی به این دارد که کارگر تنها ۸ ساعت کار کند تا بتواند جدا از کیفیت به مواردی مانند ابداع و اختراع و ایده پردازی در محیط کار نیز بپردازد، در حالیکه مشکلات اقتصادی سبب شده کارگران برای تأمین حداقل معیشت و زندگی در چند جا آن هم با حقوق‌های پایین کار کنند.

پا پیچ شدن دولت و مجلس به قانون کار!

وی از مباحث قانون کار و تأمین اجتماعی به عنوان یکی دیگر از مشکلات جامعه کارگری یاد کرد و گفت: این دو قانون هر چند وقت یکبار دستخوش تغییر می‌شود به طوریکه یکبار مجلس به پای آن می‌پیچد و بار دیگر دولت به دنبال تغییر آن است؛ به عنوان مثال اکنون مجلس، دولت را مکلف به ارایه اصلاحیه قانون کارکرده است در حالیکه این اصلاحیه تهیه شده دردی از کار تولید و روابط بین کارگر و کارفرما دوا نخواهد کرد.

اجرایی نشدن ۵۰ درصد قانون کار

ابوی با اشاره به اینکه معتقدیم اصلاحیه دولت در باب قانون کار مشکلات را بیشتر و گره ها را کورترمی کند، افزود: قانون کار دارای ۲۰۳ ماده است که به جرأت می‌توان گفت ۵۰ درصد آن یا کامل اجرا نشده و یا برای اجرایی شدن آن اقدامی انجام نشده است، بنابراین جای پرسش است وقتی ۵۰ درصد قانون کار اجرایی نشده چگونه می‌توان گفت اصلاحیه قانون کار به مجلس ارایه شود.

تأثیرگذاری شدید تصمیمات دولتی بر اشتغال استان

وی درباره روند از دست دادن شغل در خراسان رضوی یادآورشد: شرایط خراسان رضوی به دلیل مسایلی مانند مهاجر پذیر بودن با سایر استان‌های کشور متفاوت است و تصمیمات دولت به شدت در استان تأثیرگذار است؛ به عنوان مثال اگر روابط کشور با کشورهای آسیای میانه تیره شود، این مسأله به طور مستقیم بر اشتغال استان اثر گذار است و همچنین هر گونه تصمیمی در بحث تسهیل در ارایه خدمات به زائر و موضوع زیارت، اشتغال خراسان رضوی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برعکس اگر موضوع زائر و احتیاجات آنان مورد توجه نباشد باید شاهد تأثیر سوء نتایج آن بر فضای کسب و کار و استان بود. در مجموع هیچ گاه شاهد ثبات اوضاع اقتصادی و اشتغال در استان نبودیم.

افزایش سه هزار بیکار!

وی در خصوص آمار افراد از کار بیکار شده در استان خاطر نشان کرد:آمار بیکاری نسبت به سال گذشته رو به افزایش است، به طوریکه در سال گذشته ۱۲ هزار نفر در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کردند در حالی که این آمار در سال جاری به ۱۵ هزار نفر رسیده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان رضوی در این باره که چند درصد کارگران استان بیمه هستند،خاطر نشان کرد: در بحث بیمه بیش از ۴۰ درصد شاغلان کارگاه‌های مختلف به ویژه کارگاه‌های زیرزمینی در استان بیمه نیستند که بیشتر این کارگران در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل درون شهری،خدمات و تولیدات کارگاه‌های کوچک مشغول به کارند.

وی در خصوص ارزیابی استان در مقایسه با کشور به لحاظ شمار کارگران فاقد بیمه اذعان داشت:اگر عدد ۴۰ درصد کارگران فاقد بیمه در کشور کمتر و در حد ۳۸ درصد باشد، در خراسان رضوی به طور قطع عدد ۴۰ درصد مصداق دارد.

وی در توضیح بیشتر این مسأله یادآورشد: به تازگی بازدیدی از اصناف اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) داشتم، از جمله افرادی که با داد زدن زائران را برای گرفتن عکس ترغیب می‌کردند؛ در بحث بیمه بودن افراد شاغل در این مراکز، حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ نفر پرسش شونده تنها ۴۲ نفر بیمه بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.