اصفهان – مدتی است اخباری مربوط به واردات نوعی برنج مصنوعی با عنوان «برنج پلاستیکی» به کشور و استان اصفهان به گوش می خورد که این موضوع نگرانی هایی را برای شهروندان و مصرف کنندگان در بر داشته است.

واردات برنج های «پلاستیکی چینی» شایعه یا واقعیت؟

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، نگرانی ها از ورود برنج های آلوده به اصفهان نیز این روزها ذهن مردم  این شهر را مشغول کرده به طوری که بیشتر شهروندان برای خرید برنج دغدغه دارند.  

برای آگاهی از نحوه نظارت بر جلوگیری از واردات برنج های آلوده به اصفهان، گفت وگویی را با موسوی ونهری مدیر نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام دادیم.

ماجرای واردات برنج های پلاستیکی چینی چیست؟

این ماجرا شایعه ای بیش نیست و با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و دارو در استان ها بر ورود و تولید کلیه مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی  نظارت کامل دارند و برنج هم از جمله این موارد است، از سال های گذشته مقرر شده برای ورود برنج به داخل کشور بایدحتماً ثبت منبع ازطرف سازمان غذا و دارو انجام شود و تاجرانی که قصد واردکردن برنج به کشور را دارند باید پروانه فعالیت داشته باشند.

بنابراین چیزی به نام برنج مصنوعی یا شیمیایی با این تفاسیری که دهان به دهان می چرخد، وجود ندارد  و هیچ مجوزی هم در این باره صادر نشده است.

اگر به نُدرت چنین برنجی احتمالاً در بخش عرضه پیدا شود، کالای غیر مجاز و قاچاق محسوب می شود و کلیه دستگاههای ذی ربط متولی قاچاق در کشور، با این موضوع به شدت برخورد خواهند کرد.

هر چند وقت یک بار شایعاتی در باره برنج های آلوده می شنویم؟

برنج محصولی است که از یک سو استراتژیک و از سوی دیگر واردات دارد، بنابراین مسائلی از این دست زیاد پیدا می کند اما من به مردم توصیه می کنم خبرهایی درباره مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی را از منابع موثق که وزارت بهداشت و درمان است بپذیرند و باور کنند نه اخباری که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، زیرا به شایعات دامن زده می شود.

در خصوص واردات، نحوه نگهداری، انبارداری و عرضه برنج ظارت ویژه ای انجام می شود و البته چنانچه ردی از تخلف در اصفهان پیدا کنیم، مراتب را اعلام و با همکاری همه دستگاههای مربوطه به شدت برخورد خواهیم کرد.

اما اشاره کنم برنج ماکارون که متفاوت از برنج مصنوعی است، با مخلوطی از برنج و نشاسته تهیه می شود و هنوز در کشور ما برای تولید رسمی آن مجوزی داده نشده و موضوع آن از برنج مصنوعی متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.