رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول،انتشار نسخه ویرایش نشده برنامه کارشناسی رشته جامعه‌شناسی را غیراخلاقی خواند و از دانشکده‌های علوم اجتماعی خواست برنامه خود را برای اصلاح رشته ارایه کنند.

واکنش رئیس کارگروه علوم اجتماعی به انتشار برنامه جامعه شناسی

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا جمشیدی‌ها، انتشار نسخه ویرایش نشده برنامه  کارشناسی رشته جامعه‌شناسی را غیراخلاقی خواند و از همه دانشکده‌های علوم اجتماعی خواست که برای اصلاح این برنامه نظرات خود را به کارگروه متبوع وی ارائه کنند.  

 وی ادامه داد: اخیرا همایشی برگزار کرده و جمع خوبی را از دانشگاه‌های سراسر کشور دعوت کردیم و مباحث خوبی هم طرح شد و ما هم کاملاً پذیرای نظرات بودیم؛ چنان که انتقاداتی در مورد جابجایی دروسی مانند مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی صنعتی، جامعه‌شناسی روستایی و زبان تخصصی شد و ما همه اینها را اصلاح کردیم.

رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: در این جلسه دکتر سیامک زند وکیلی که به عنوان عضو انجمن جامعه‌شناسی در جلسه حضور یافته بود با رویکردی کاملاً انتقادی به ابراز مخالفت نسبت به برنامه می‌پرداخت و ما نیز حرف‌های او را شنیدیم و پاسخ‌هایی نیز در جلسه به وی داده شد، اما بخش غیرعلمی و غیراخلاقی ماجرا آنجا بود که در حالی که در انتهای همان جلسه اصلاحاتی در پیش‌نویس اولیه انجام شده بود، وی همان پیش‌نویس اولیه را در اختیار اعضای انجمن جامعه‌شناسی قرار داد.

جمشیدی ها افزود:  این پیش نویس اولیه در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر و تبلیغ و زمینه حرف و حدیث‌ها و مبنای قضاوت‌ها قرار داده شد. چنان که عرض شد این در حالی بود که در همان پیش‌نویس اصلاحات زیادی انجام گرفت و اگر قرار بود پس از آن نظرات اساتید دیگر دریافت شود باید طرح اصلاح شده در اختیار آنان قرار می‌گرفت و نه طرح اولیه.

وی ادامه داد: دوستانی نیز که پیشداوری داشته‌اند ای کاش بر این ادعای نظری که معمولاً در کلاس‌ها مطرح می‌شود که باید بی طرف بود و واقعیات را دید و بعد اظهار نظر کرد پا بر جا می‌ماندند و دقیقتر عمل می‌کردند؛ بدین معنا که همه واقعیت را می‌دیدند و یا از ما در مورد صحت آن می‌پرسیدند.

رئیس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: آنچه اتفاق افتاده این بوده که همایشی برگزار شده و با یک خرد جمعی برنامه اولیه ویرایش شده است. پیش از آن هم ما کار را به خرد جمعی سپردیم اما اقدامی صورت ندادند. خرد جمعی را نباید فقط مربوط به جلسات سخنرانی دانست؛ بلکه مشارکت در بازنگری برنامه درسی نیز خود نمودی از خرد جمعی است.

وی ادامه داد: در مجموع فقط ۱۰ درصد کل دروس تغییر کرده است. ممکن است عنوان درس تغییر کرده باشد اما به هر حال در ۹۰ درصد برنامه کلیت تغییری نداشته است.  الان هم اعلام می‌کنیم که اگر دوستان واقعا می‌خواهند جایگاه خرد جمعی را  حفظ کنند بیایند و سرفصل دروس را بنویسند. ما دست همکاری را به سمت بزرگوارانی که واقعاً علاقه‌مند به کمک هستند دراز می‌کنیم و از همه می‌خواهیم که به جای تخریب و انتقاداتی که هیچ فایده اساسی علمی ندارد برای تدوین برنامه کمک کنند.

جمشیدی ها افزود: به همین منظور ما ویرایش دوم برنامه رشته جامعه‌شناسی را برای دانشگاه‌ها ارسال خواهیم کرد و همه گروه‌های علمی در این رشته می‌توانند نظرات اعضای خود را برای ما ارسال کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.