کرج-استان البرز دارای ۳ هزار دانش‌آموز استثنایی است که نبود فضای آموزشی و عدم پرداخت هزینه سرویس و کلاس‌های غیراستاندارد تنها بخشی از مشکلات بر سر راه تحصیل این قشر از دانش آموزان است.

دانش آموزان استثنایی با مشکلاتی استثنایی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معصومه شهری یکی از معلمان مدارس استثنایی است که درباره مشکلات این دانش آموزان می‌گوید:چون دانش‌آموزان استثنایی به لحاظ فکری و ذهنی مشکل‌دارند، به سرانه آموزشی زیادی نیاز دارند وباید سرانه آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی پنج برابر دانش‌آموزان عادی باشد.

وی تأکید می‌کند: مدارس استثنایی در بحث فضای آموزشی مشکل‌دارند و از استاندارد لازم برخوردار نیستند و با توجه به معلولیت جسمی و حرکتی که دارند باید فضایی مناسب برای آن‌ها ایجاد شود و در این راستا مدارس عادی برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی نشده است.

وی می‌گوید: متأسفانه مدارسی برای دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته‌شده است که حتی بچه های عادی نیز هنگام بازی و یا تردد در این مدارس با مشکل مواجه هستند.

وی بیان می‌کند: مشکلات در مدارس استثنایی جدی است و مدارس غیراستاندارد مشکلی اساسی است.

وی موضوع درمان، دارو و عمل‌های دانش آموزان استثنایی را نیز که با هزینه‌های بالا همراه است یکی از مشکلات اصلی خانواده‌های آن‌ها عنوان می‌کند و بیان می‌کند: بیمه تکمیلی دانش آموزان استثنایی نیاز است تا دوباره احیا شود.
وی ادامه می‌دهد: نصب نادرست وسایل گرمایشی و نبود کف‌پوش نامناسب در سالن ورزشی از دیگر مشکلاتی است که ممکن است منجر به آسیب به این دانش آموزان شود.

نبود امکانات

وی اظهار می‌کند: در اغلب روستاها و شهرهای کوچک مدرسه استثنایی وجود ندارد و اغلب مدارس استثنایی در مرکز شهرهای بزرگ‌تر قرار دارند و لذا فرصت تحصیل از این دانش آموزان سلب می‌شود.

وی بیان می‌کند: همین مشکل باعث شده است که برخی دانش‌آموزان معلول، فرصت تحصیل را از دست بدهند و از مدرسه جا بمانند، اما از آن‌طرف در شهرهای بزرگ‌تر مشکل دیگری به اسم رفت‌وآمد، تهدیدی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان مدارس استثنایی محسوب می‌شود.

چون دانش‌آموزان استثنایی به لحاظ فکری و ذهنی مشکل‌دارند، به سرانه آموزشی زیادی نیاز دارند وباید سرانه آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی پنج برابر دانش‌آموزان عادی باشدوی بیان می‌کند: سرویس رفت‌وآمد به مدرسه برای دانش‌آموز معلول، یک ضرورت غیرقابل جایگزین است؛ مثلاً تصور کنید یک دانش‌آموز هشت‌ساله نابینا، اگر سرویس رفت‌وآمد نداشته باشد یا امکان رفتن به مدرسه را نخواهد داشت یا باید هرروز با کمک والدینش به مدرسه برود.اما هم‌اکنون بسیاری از مدارس استثنایی برای تأمین اعتبار وسایل رفت‌وآمد دانش‌آموزان معلول نیز مشکل‌دارند و این مساله هم برای مدیران مدارس استثنایی و هم برای دانش‌آموزان معلول، مشکل‌آفرین شده است.

وی بیان می‌کند: از سوی دیگر، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اغلب مدارس استثنایی کشور، قدیمی و مستهلک‌شده است و البته برخی مدارس استثنایی در مناطق دورافتاده از داشتن همین امکانات مستهلک هم محروم هستند.

مشکلات برطرف می‌شود

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان البرز در پاسخ به مشکلات پیش روی این دانش آموزان می‌گوید: تصویب احداث ۳ واحد آموزشی جدید ویژه دانش آموزان استثنایی و پرداخت هزینه‌های سرویس ایاب و ذهاب آنان در سال ۹۶ یکی از تصمیماتی است که انشالله در سال آینده محقق خواهد شد.

حسن نوروزی اذعان می‌کند: کمبود فضاهای آموزشی و هزینه سرویس ایاب و ذهاب ۲ مشکل اصلی دانش آموزان و خانواده‌های آنان را تشکیل می‌دهد که چندین سال است پیگیر آن هستیم که خوشبختانه در شورای آموزش‌وپرورش استان در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در شورای آموزش‌وپرورش البرز ساخت سه واحد آموزشی از محل اعتبارات سفر آبان ماه هیات دولت و خیران مصوب شده است.

نوروزی بیان می‌کند: دانش آموزان استثنایی البرزی در ۱۸ مدرسه در نواحی و مناطق این استان مشغول به تحصیل هستند که به دلیل کمبود فضای آموزشی آمار تراکم دانش‌آموزی در مدارس نسبت به شاخص کشوری در سطح بالایی قرار دارد.

وی با اشاره به جمعیت ۳ هزارنفری دانش آموزان استثنایی در البرز یادآور شد: مسئولیت آموزش دانش آموزان در مدارس استثنایی را ۵۴۳ نیروی انسانی بر عهده دارد.

وی اضافه می‌کند: اولین مدرسه خیرساز ویژه دانش آموزان استثنایی توسط خیر نیک‌اندیش دکتر اسپرورین در کرج با توجه به شرایط خاص جسمی دانش آموزان و نیازهای آنان احداث‌شده است و سایر مدارس نیز مناسب‌سازی شده اما به دلیل کمبود فضا دانش آموزان با مشکل روبرو هستند.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی البرز ادامه داد: در طول سه سال گذشته هیچ مدرسه‌ای در این استان برای دانش آموزان استثنایی ساخته نشده است.

نوروزی بیان می‌کند: خوشبختانه با مساعدت اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرج هزینه سرویس دانش آموزان که سالانه حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود نیز بر اساس یکی از مصوبه‌های چهل و هفتمین نشست شورای آموزش‌وپرورش استان البرز تأمین خواهد می‌شود.

نیاز به کمک مردم‌داریم

استاندار البرز نیز بابیان اینکه در این استان سه هزار دانش‌آموز استثنایی تحصیل می‌کنند و ازنظر فضا و امکانات آموزشی با مشکل روبرو هستند بیان می‌کند: دانش آموزان استثنایی همانند دانش آموزان عادی دارای حق برخورداری از امکانات لازم در عرصه تعلیم و تربیت دارند که باید به آن توجه بیشتری شود.

سید حمید طهائی تأکید می‌کند: البرز برای پاسخگویی به نیاز دانش آموزان استثنایی به ۱۰ فضای آموزشی احتیاج دارد که تأمین اعتبار این فضاها با توجه به محدودیت اعتباری در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه خیرین نیک‌اندیش و توجه خاص سازمان نوسازی مدارس اقدام صورت گیرد.
 

وی خاطرنشان می‌کند: تراکم دانش آموزان استثنایی در البرز نسبت به تراکم استاندارد کشور بالاتر است که علت اصلی آن را کمبود فضای آموزشی در این استان تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.