رئیس انجمن فیزیوتراپی با بیان اینکه طی۳۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند، گفت: باید از هم اکنون به فکر باشیم.

سونامی سالمندی در راه است/ کمبود فیزیوتراپیست در کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دکتر محمدعلی محسنی بندپی در هفدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات اظهار کرد: ما کمتر از ۳۰ سال فرصت داریم برای این منظور برنامه ریزی کنیم و برای تصمیم گیری و اقدام مقتضی نباید منتظر واقع شدن سونامی و توفان بمانیم.

وی به شیوع اختلالات ناحیه ستون فقرات در اقشار سنی مختلف جامعه اشاره کرد و افزود: این اختلالات مختص گروه سنی خاصی نیست و با توجه به زندگی های صنعتی و کم تحرکی ناشی از آن، حتی کودکان و جوانان را نیز درگیر کرده و سبب بی تحرکی آنها شده است.

محسنی بندپی ادامه داد: یکی از گروه هایی که می توانند به بازگرداندن سلامت و تحرک به این بیماران کمک کند، فیزیوتراپیست ها هستند که تعداد آنها با توجه به جمعیت ایران در کشور ما بسیار کم است.

وی گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر، در آمریکا ۶، در آلمان ۱۶، در دانمارک ۲۸ و حتی در آفریقای جنوبی ۱.۲ فیزیوتراپیست مشغول ارایه خدمات به بیماران هستند، اما در ایران تنها ۷ دهم نفر فیزیوتراپیست داریم که نشان دهنده نیاز بسیار زیاد کشور به افزایش متخصصان این رشته است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران اظهار کرد: پایه سلامت و تحرک فیزیکی افراد جامعه سلامت ستون فقرات است بنابراین اگر بخواهیم جامعه سالمی داشته باشیم، باید حفظ سلامت ستون فقرات را از مهدکودک ها و مدارس آغاز کنیم و با آموزش به کودکان از همان سنین کودکی، از بروز اختلالات ستون فقرات در سنین بالاتر پیشگیری کنیم.

وی از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور قدردانی و ادامه این روند را لازم دانست و افزود: اگر قرار است تحولی در توانبخشی کشور ایجاد شود، بازوی آن وزارت بهداشت است و اگر قرار است تحولی در فیزیوتراپی رخ دهد، انجمن و بورد فیزیوتراپی ایران دو بال تحقق این تحول هستند. بنابراین از وزارت بهداشت تقاضا داریم که در تصمیم گیری ها از نظرات این دو مرکز اصلی در این عرصه نیز استفاده کنند تا در آینده جامعه ای سالم و با هزینه های کم درمانی و امید به زندگی الا داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.