وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که «ما همواره مشروعیت اسرائیل را حفظ کرده ایم، اما راهکار تشکیل دو کشور تنها راه تضمین «کشور یهودی و دموکراتیک» است و اگر ما اجازه نابودی راهکار تشکیل دو کشور را بدهیم، ‌ نمی توانیم از اسرائیل دفاع کنیم و دوستی آمریکا با اسرائیل به این معنا نیست که هر هزینه ای را در دفاع از آن متقبل خواهد شد.

جان کری: مقامات "اسرائیل" گروهی تندرو هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جان کری در آخرین سخنرانی خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که «دولت نتانیاهو بر شهرک سازی تاکید دارد و سیاست آن باعث شکل گیری یک کشور برای دو ملت خواهد شد. »

کری دولت نتانیاهو را به شهرک سازی هدفمند متهم کرد و گفت جهانیان این مساله را قبول نمی کنند. وی افزود رژیم صهیونیستی باید میان زندگی با فلسطینیان در یک کشور یا جدایی و زندگی فلسطینیان و اسرائیلی ها در دو کشور یکی را انتخاب کند، اما اگر زندگی در یک کشور را انتخاب کند، این کشور یا باید یهودی و یا دموکراتیک باشد و جمع کردن این دو گزینه با هم امکانپذیر نیست. »

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه «مسئولان دولت نتانیاهو گروهی از راستگرایان تندرو هستند» افزود:« شهرک سازی و اشغالگری بی وقفه، امیدها به تحقق صلح را از بین برده اند. »

وی افزود:«قرار بود اسرائیل منطقه "C" را از مدت ها قبل به تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل دهد، اما به جای آن، ‌مجوز شهرک سازی در این اراضی صادر می کند و جلوی ساخت و ساز فلسطینی ها در این اراضی را می گیرد. »

جان کری تاکید کرد که برنامه های شهرک نشینان مشخص است و آنها "اسرائیل بزرگ" اعتقاد دارند و نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش اسرائیل اعلام کرده است که دوران راهکار تشکیل دو کشور به محض پایان انتخابات ریاست جمهوری امریکا به پایان رسید.

وی افزود آمریکا در دوره دولت باراک اوباما بیشترین حمایت های نظامی را به اسرائیل ارائه داد و در صورتی که این کمک ها مغایرتی با ارزش های اساسی آمریکا و ملت آن داشته باشد، نمی تواند ادامه پیدا کند.

کری تصریح کرد که مبانی توافق میان اسرائیل و فلسطینی ها مبتنی بر تشکیل کشور فلسطینی خلع سلاح شده است، اما کشور فلسطین باید به صورت یکپارچه در داخل مرزهای سال ۶۷ شکل گیرد و قدس پایتخت دو کشور خواهد بود. وی افزود در قالب این توافق مساله آوارگان (فلسطینی) حل و فصل و تامین نیازهای امنیتی اسرائیل تضمین خواهد شد و طرفین به ارائه دادخواست علیه یکدیگر پایان خواهند داد.

وزیر خارجه آمریکا حماس را به تداوم جمع آوری تسلیحات متهم کرد و مدعی شد که این کار در حالی صورت می گیرد که ساکنان غزه در بدر پایان حماحران انسانی به سر می برند.

وی تصریح کرد که آمریکا به اعطای رای ممتنع به قطعنامه توقف شهرک سازی در شورای امنیت افتخار می کند؛ چرا که این رای نوعی دفاع از اسرائیل بود و مساله شهرک سازی اسرائیل و منطقه را در معرض خطر قرار می دهد.

کری در عین حال اعلام کرد که مشکل تنها شهرک های صهیونیست نشین نیست، بلکه تلاش های گسترده ای برای سیطره اسرائیل بر اراضی کرانه باختری و جلوگیری از رشد فلسطینیان در این مناطق صورت می گیرد.

وی با اشاره به تلاش صهیونیست ها برای تشکیل "کشور اسرائیل بزرگ" اعلام کرد که این مساله می تواند منجر به زندگی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار فلسطینی تحت حکومت یک دولت کوچک و در مناطق جدا افتاده زندگی کنند.

جان کری با تاکید بر اینکه آمریکا هرگز از برنامه های طرف های تندرو هیچ یک از طرفین در زمینه تشکیل "یک کشور" حمایت نمی کند، اظهار داشت که تا قبل از تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره توقف شهرک سازی، دولت اوباما تنها دولت از سال ۱۹۶۷ تاکنون بود که اجازه تصویب هیچ قطعنامه ای علیه اسرائیل را نداده بود. وی افزود بر خلاف اتهامات اسرائیل، واشنگتن این قطعنامه را تدوین نکرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.