تبریز-وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با تاکید بر اهمیت همکاری های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، گفت: توسعه این روابط در حوزه های مختلف و متنوع جزو اولویت سیاست های جمهوری آذربایجان است.

اهمیت سیاسی و اقتصادی قطار نخجوان- تبریز -مشهد برای باکو قابل توجه است

به گزارش قدس آنلاین، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه در آئین افتتاح قطار نخجوان -تبریز- مشهد  بیان کرد:روابط و همکاری های جمهوری آذربایجان و ایران، راهبردی و براساس تاکیدات روسای جمهوری دو طرف طی سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای درحال افزایش و توسعه است.

«مصطفی اف» بهره برداری از قطار نخجوان - مشهد را گامی بسیار مهم و موثر در راستای تقویت روابط دوجانبه و حرکت در مسیر اهداف روسای جمهوری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان دانست و اظهار کرد: این طرح اتفاق بسیار بزرگی است که در منطقه به منصه ظهور رسیده است زیرا این امر موجب افزایش سطح مبادلات اقتصادی و تبادلات تجاری بین دوطرف شده و به صنعت توریسم در منطقه رونق روزافزون خواهد داد.

وی نقش حمل ونقل ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان را مهم برشمرد و با اشاره به اینکه راه اندازی قطار نخجوان - تبریز - مشهد از اهمیت سیاسی و اقتصادی برای باکو و تهران برخوردار است، گفت: ما دوست داریم نه تنها شهروندان نخجوانی برای زیارت امام هشتم (ع) از این مزیت استفاده کنند، بلکه راغب هستیم ایرانی ها نیز برای امر گردشگری از این وسیله مطمئن برای حضور در نخجوان بهره مند شوند.

وی با بیان تاریخچه ای از جمهوری خودمختار نخجوان و اهمیت این جمهوری برای جمهوری آذربایجان اظهار کرد: «حیدر علی اف» رهبر پیشین و فقید جمهوری آذربایجان اهمیت بسیار بالائی برای توسعه این منطقه داشت و فعالیت های سیاسی خود را از همین شهر آغاز کرد و پرچم سه رنگ ما از همین نقطه برای اولین بار در تاریخ برافراشته شد.

مصطفی اف ادامه داد: برهمین اساس و طبق قراردادهای منعقد شده و تفاهم نامه های موجود در سفرهای دکتر روحانی و الهام علی اف به باکو و تهران، درصدد هستیم تا بندها و مفاد این توافق نامه ها را اجرایی کنیم.

وی اظهار کرد: جمهوری خودمختار نخجوان نیز به دلیل اهمیت ویژه خود، در تفاهم نامه و توافقات صورت گرفته بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ایران از جایگاه مناسبی برخوردار است و ما معتقدیم همکاری های دوجانبه بدون درنظرگرفتن این جمهوری رشد نمی یابد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در دوران سخت جمهوری خودمختار نخجوان، یادآور شد: ما این پشتیبانی های ویژه طرف های ایرانی خود را هیچ گاه فراموش نمی کنیم.

قدردانی از ایران

رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از همکاری های ایران برای راه اندازی قطار نخجوان- تبریز- مشهد گفت: ما امروز روز بزرگی را سپری می کنیم زیرا پس از مدت ها انتظار به یکی از خواسته های مهم مردم دو کشور جامه عمل پوشاندیم.

«واسف طالب اف» اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح مهم نشان می دهد که مقام های تهران و باکو برای توسعه همکاری ها در زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، گردشگری اهتمام جدی و اراده قوی دارند.

وی ادامه داد: اشتراکات فراوان بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه های دینی، زبانی و تاریخی ، توسعه مراودات اقتصادی و تجاری بین دو طرف را اجتناب ناپذیر می کند و در این راستا مقام های دو طرف باید عزم و اراده جدی برای تحقق اهداف عالی مدنظر روسای جمهوری داشته باشند.

گفتنی است قطار نخجوان- تبریز- مشهد براساس توافق نامه تهران باکو در فوریه ۲۰۱۶ در راستای توسعه حمل و نقل ریلی بین دو کشور راه اندازی شد.
این قطار با سه واگن از مبداء نخجوان روزهای یکشنبه و پنجشنبه هر هفته به مشهد و روزهای دوشنبه و جمعه از مشهد به سمت نخجوان در مسیر یک هزار و ۸۵۸ کیلومتری حرکت خواهد کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.