رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دشمن به دنبال محدود کردن کشور در رشد فناوری از جمله هسته ای است و از ابزارهایی مثل فتنه ۸۸ و محدودیت های ناشیاز توافق هسته ای استفاده می کند.

هدف دشمن چه با اغتشاش چه با مذاکره محدودکردن توان فناوری کشور است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در دومین همایش "در امتداد امام" که در مجتمع بعثت کرمانشاه برگزار شد گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در دنیا در چند سال گذشته افتاده را می توان فتنه سال 88 دانست که دشمن علی رغم تلاش ها نتوانست نظم داخلی را برای مدت زیادی به هم بزند و به هدف خود برای به هم زدن معادلات منطقه و جهان برسد.

وی افزود: اگرچه در آن زمان تا حدی ضربه خوردیم ولی به همت مردم و حماسه ای که در 9 دی آفریدند توانستیم آن بحران را مهار کنیم.

عباسی یادآور شد: در آن حادثه نیروهای نظامی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا به افراد خودی و فریب خوردگان آسیب کمتری وارد شود.

وی به شکست دشمن در این ماجرا اشاره کرد و اظهار داشت: پس از اینکه دشمن نتوانست ثبات کشور ما را به هم بزند و مظام ما را در هم بشکند پروژه تحریم ها را علیه کشور شدت داد و در این راستا حتی برخی افراد داخلی گرای تحریم ها را دادند و خودفروختگان کشور در همین چند روز گذشته باز تقاضای تحریم و فشار بیشتر استکبار جهانی به کشور را داشتند.

عباسی ادامه داد: بعد از این قضایا می بینیم در منطقه شمالی ما در حوزه روسیه قفقاز و اکراین اتفاقاتی افتاده است. روسیه که توانسته بعد از فروپاشی شوروی با مدیریتی که پوتین و تیم همراهش دارند انسجامی به روسیه بدهند خود را به بنیه اقتصادی خوبی رسانده و ارتباطش با بقیه دنیا را فعال و مذهب ارتدکس را احیا کرده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر روسیه موشکهای اسکندر خود را در کالینگراد مستقر کرده است. موشک هایی با دقت بالا و برد 700 کیلومترکه تمام اروپا را می تواند هدف قرار دهد و همچنین در منطقه شرق آسیا در حوزه شمال مغولستان، ژاپن و اقیانوس آرام حرکت های جدیدی را شروع کرده و پایگاههای هوایی خود را گسترش داده است.

وی آمدن روسیه به سوریه را بیانگر اقتدار ایران دانست و گفت: روسیه وقتی اقتدار جمهوری اسلامی را دید یک رابطه راهبردی با ایران را آغاز کرد و ما توانستیم روسیه را شریک خود در تحولات منطقه کنیم.

عباسی یادآور شد: در طول سالهای 71 تا 73 انگلستان از شرق سوئد که شامل کانال سوئز، اردن، کویت و بحرین تا مالزی، سنگاپور و هند است عقب نشینی کرده، این یعنی بعد از جنگ جهانی دوم وقتی دید سفره اروپا باز است تغییر راهبرد داده است.

به گفته عباسی 4 حوزه، هوایی آزاد، دریایی آزاد، حوزه فضا و سایبری حوزه های مشترک فعالیت های همه کشورهاست.

وی اذعان داشت: تحولات آمریکا که به سمت درون گرایی پیش می رود ممکن است بحث تجارت جهانی را زیر سوال ببرد و بخواهد تعرفه های جدیدی روی سیستم های بازرگانی که با چین دارد وضع کند.

وی ایران را یک قدرت منطقه ای اعلام کرد و بیان داشت: ایران در آسیای جنوب غربی و آفریقا نفوذی معنوی دارد و می تواند یکی از قدرتهای نوظهور در 30 سال آینده در دنیا باشد.

وی تثبیت قدرت ایران را نیازمند علم و فن آوری دانست و گفت: در همین راستا طی سالهای اخیر آن قسمت از توانمندی ما که مورد حمله قرار می گیرد علم و فن آوری است.

عباسی ابراز داشت: علم و فن آوری در دانشگاهها می تواند مورد هدف قرار بگیرد این که دانشگاهها دچار هرج و مرج، بی پولی و سیاست زدگی شود و تجهیزات را تحریم و جلوی تحصیل در خارج گرفته شود بخشی از راهکار دشمن برای جلوگیری از رشد علم و فناوری است.

این جانباز هسته ای یادآور شد: به همین منظور جریاناتی را از سنوات گذشته در داخل شروع کردند که دانشگاهها را به اغتشاش بکشند و مسائلی سطحی سیاسی را در دانشگاه مطرح کنند و بخواهند آشوب هایی در دانشگاه به وجود آورند و از همه مهم تر دانشگاه را سکولار و از نظام جدا کنند.

عباسی اظهار داشت: از سال 78 آشوب های کوی دانشگاه را رقم زدند و ادامه دادند و یک جور منفعل کردن اعضای هیات علمی، مشارکت نکردن آنها در پروژه های اساسی مملکت و ترساندن آنها از هسته ای و موشکی و از کار با مراکز دفاعی را به وجود آوردند.

وی خاطر نشان کرد: دشمنان به نحوی دانشجویان را با شعار روشنفکر مآبانه ای همچون"در مسایل نظامی دخالت نمی کنیم" ، " با نظام همکاری نمی کنیم" و ... می خواستند نظامیان را گزمه های زمان قاجار معرفی کنند و در صدد بودند که اقتدار نظام را بعد از جنگ تحمیلی بشکنند.

عباسی ادامه داد: اساتید زحمتکشی که در دوران دفاع مقدس و پس از آن یعنی در دوران سازندگی با کمبودهایی که بود از کشور مهاجرت نکردند و توانستند نسل جدید را پرورش داده و لشکر عظیمی را وارد صنایع کشور کنند تحت فشار تبلیغاتی قرار می دادند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: به روشنی می بینید که دشمن با بحث هسته ای مخالفت می کند این در حالی است که هسته ای بحث سلاح نیست اما به بهانه سلاح آنرا تضعیف می کنند و در اصل قصد دارند اقتدار علم و فن آوری ما را بشکنند.

وی 90 درصد علم هسته ای را مرتبط با رشته های دیگر بیان کرد و افزود: اگر در رشته هایی مانند علوم پایه، فنی مهندسی و ... پیشرفت نمی کردیم این امکان وجود نداشت که بحث رادیو اکتیویته را با دیگر رشته ها پیوند دهیم و بتوانیم فن آوری هسته ای ایجاد کنیم.

این جانباز هسته ای در ادامه سخنانش گفت: در حال حاضر کل فرآیندهای چرخه سوخت از استخراج فن آوری، تولید و غنی سازی و تبدیل آن به مجتمع های سوخت قابل استفاده را به طور کلی در کشور انجام می دهیم و در این راستا به خودکفایی کامل رسیدیم و جزو معدود کشورهایی هستیم که چرخه سوخت را به طور کامل دارند.

عباسی یادآور شد: ما در مدت زمان کوتاهی در حوزه های شبیه سازی، محاسبات هسته ای و ساخت تجهیزات اقدام کردیم و علی رغم تحریم ها توانستیم ماشین سانترفیوژ را که ماشین دقیق و غیر هسته ای است به طور کامل بومی سازی کنیم و نسل یک آنرا صددرصد در داخل تولید کردیم.

عباسی خاطر نشان کرد: اینها دستاوردهای مهمی برای کشور است که دشمن در این خصوص محدودیت هایی برای سالهای مختلف برای ما در نظر گرفته اند و منتظر عوض شدن نسل هستند.

عباسی گفت: ما در چند سال آینده باید منتظر یک جنگ سومی باشیم که بدون شک در پی آن ضررهایی متوجه کشور ما خواهد شد بدلیل اینکه در موقعیت حساسی قرار داریم بنابر این باید در حوزه علم و فن آوری رشد بیشتری داشته باشیم و بتوانیم از آن در حوزه دفاعی و حوزه تولید ثروت استفاده کنیم چرا که این ها مولفه ای قدرت ما هستند.

عباسی در پایان گفت: با توجه به عنایت خدا و برکت وجود مقام معظم رهبری این انقلاب همیشه پیروز و موفق خواهد بود تا این حکومت به دست امام زمان(عج) صاحب اصلی آن برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.