شیراز-گسترش شهرها به معنای ایجاد ظرفیت‌های بیشتر شغلی و رونق کسب و کار است و این ظرفیت برای افرادی که در روستاها و شهرهای کوچک زندگی می‌کنند و از خشکسالی و نبود کار رنج می‌برند، جذابیت ایجاد می‌کند.

حاشیه‌نشینی در شیراز به حاشیه رفته است/مشکلات پر رنگ با عملکرد کمرنگ

قدس آنلاین - متأسفانه جذابیت‌های ظاهری شهرنشینی می‌تواند به تنهایی انگیزه کافی برای مهاجرت جوانان روستاها و تحقق رؤیاهای پوشالی آن باشد.

جوانان روستایی وقتی وارد کلان شهرها می‌شوند تفاوت اجتماعی خود را با افراد و محیط پیرامون خود احساس می‌کند، آنان برای جبران این تفاوت و تأمین مخارج زندگی خود دست به هر کاری می‌زنند.

این درحالی است که طبق آمارها، میزان جرایم در بین کسانی است که در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، بالاست.

آمارها چه می‌گویند

حیدر عالیشوندی، فرماندار شیراز می‌گوید: حدود ۲۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در اطراف این کلانشهر زندگی می‌کنند این میزان حاشیه‌نشین تقریباً معادل یک پنجم جمعیت شهر شیراز است.

مناطق حاشیه نشین شیراز از جمله منطقه رکن آباد ۱۳۰۰۰ نفر، مناطق بافت فرسوده ۷۵۰۰ نفر، منطقه کویم ۷۳۰۰ نفر، منطقه بزین۶۸۰۰ نفر، منطقه جوادیه ۶۳۰۰ نفر، منطقه مرغان ۵۷۰۰ نفر، منطقه دست خضر۵۵۰۰ نفر، منطقه سعدی۵۲۵۰ نفر، منطقه دوکوهک ۴۵۰۰ نفر، منطقه قلعه نو۳۶۰۰ نفر، منطقه وزیرآباد ۳۰۰۰ نفر، جمعیت دارند.

افزون بر این مناطق منطقه شرغان، اقبال‌آباد، ماه فیروزان، مهدی‌آباد، سهل‌آباد، شهریار زرقان، سلطان‌آباد و فیوج نیز جزو مناطق حاشیه‌نشین شهرستان شیراز محسوب می‌شوند مناطقی که کمترین امکانات را ندارند و و ساکنان آن‌ها از کمبود امکانات رنج می‌برند.

رشد تصاعدی جمعیت حاشیه نشینی

در همین حال استاندار فارس در جلسه‌ای مشکل حاشیه‌نشینی شهرها را یکی ازضعف‌های مدیریتی عنوان می‌کند و می‌گوید: حاشیه‌نشینی سبب می‌شود تا خانواده‌ها در شرایط بدی در کنار شهرها زندگی کنند.

محمدعلی افشانی می‌افزاید: تأمین نشدن نیازهای درآمدی و مسکن دهکهای مستضعف جامعه به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن و تورم موجب هدایت این افراد به زندگی در حاشیه شهر شده است که موجب رشد تصاعدی حاشیه نشینی شهر شده است.

هشداری برای حاشیه نشینی در شیراز

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم نیز با هشدار نسبت به بحران حاشیه نشینی در شیراز تصریح می‌کند: عمده علت شیوع حاشیه نشینی در شیراز، خشکسالی و بحران و کمبود آب در منطقه است.

بهرام پارسایی می‌افزاید: سوء مدیریت هایی که طی چند سال گذشته در رابطه با مدیریت منابع آب صورت گرفت، کشاورزان روستایی افت تولید محصولات کشاورزی را تجربه کردند وهمین عامل موجب شده روستاییان و ساکنان مناطق محروم به سمت کلان شهر شیراز مهاجرت و از سرناچار حاشیه این کلان شهر را برای زندگی انتخاب کنند.

وی تصریح می‌کند: مدیریت معضل حاشیه‌نشینی در برنامه‌های چهارم و پنجم محقق نشده و همین امر به گسترش حاشیه‌نشینی دامن زده است.

وی بر ضرورت بهبود و گسترش امکانات در روستاها و مناطق محروم برای کاهش معضل در کلان شهرها تأکید می‌کند و می‌گوید: بسته‌های تشویقی و حمایتی به جمعیت روستایی و شهرهای محروم باید داده شود تا آن ها نسبت به ماندگاری در روستاها ترغیب شوند.

این نماینده می‌افزاید: از سوی دیگر معضل حاشیه نشینی تهدیدی برای امنیت و بهداشت شهرها بشمار می‌رود.

بیشترین آمار حاشیه نشینی

معاون عمرانی فرماندار شیراز در این خصوص می‌گوید: دهیاران روستاهای اطراف شیراز توان مقابله با ساخت و سازها را ندارند.

دهیاران روستاهای اطراف شیراز توان مقابله با ساخت و سازها را ندارندفرهاد امیدوار می‌افزاید: وظیفه اصلی در این زمینه بر عهده دستگاه‌هایی نظیر امور اراضی در مسأله تغییر کاربری، راه و شهرسازی در قبال تصرف اراضی و شهرداری در قبال انجام ساخت و سازهای غیرمجاز است.

وی تأکید می‌کند: به دلیل ممانعت‌های قانونی، امکان خدمات رسانی خانواده‌های حاشیه شهر توسط سازمان‌های خدمات رسانی وجود ندارد و همین امر سبب شده که ساکنان با مشکلات زیادی روبرو شوند.

متولی وجود ندارد

علی خواجه‌نژادیان، معاون هدایت عملیات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس، علت عقب‌افتادگی و محرومیت مناطق حاشیه‌نشین شهر شیراز را نداشتن متولی می‌داند و می‌گوید: متأسفانه مناطق حاشیه‌نشین توسط مناطق گوناگون شهرداری و دهداری‌ها دست به دست می‌شود و این موضوع سبب تشدید محرومیت و عقب‌افتادگی این مناطق شده است.

وی یادآور می‌شود: این مناطق نه از امکانات شهری برخوردارند و نه از امکانات روستایی.

اضافه شدن اراضی و روستاها حاشیه شیراز به محدوده قانونی شهر

عضو شورای شهر شیراز می‌گوید: در ۶ سال گذشته براساس مصوبه‌ای که در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به تصویب رسید نزدیک به ۱۸۰۰ هکتار از اراضی و روستاها حاشیه شیراز به محدوده قانونی شهر اضافه شود.

 محمودرضا طالبان می‌افزاید: در صورت اجرایی این موضوع محلاتی مانند سهل‌آباد، مهدی‌آباد، کوشک میدان، پای‌کُتا، شیخ‌علی چوپان، دِه‌پیاله و شهرک سعدی به محدوده قانونی شیراز اضافه خواهند شد.

تهدید موج دوم حاشیه‌نشینی

طالبان با بیان اینکه موج نخست حاشیه‌نشینی تقریباً در شیراز کنترل شده نسبت به بروز موج دوم حاشیه‌نشینی در اطراف مناطق حاشیه‌ای شهر ابراز نگرانی شدید می‌کند و می‌افزاید: اگر برای این موضوع تدبیری اندیشیده نشود در آینده نه چندان دور شیراز دچار بحران بسیار شدید در این زمینه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.